هفته‌ای نیست که یک سالن سینما در تهران میزبان مراسم اکران افتتاحیه فیلمی سینمایی نباشد و به هر حال مهمانانی می‌آیند، می‌روند، در مراسم فوتوکال شرکت می‌کنند و برای عکاس‌ها ژست می‌گیرند و در این میان کم هم نیستند بازیگرانی که پوشش‌شان اعتراض به‌راه می‌اندازد. اما هفته گذشته، حضور یکی از بازیگران که به عنوان مهمان در مراسم فوتوکال اکران افتتاحیه فیلم «مسخره‌باز» حضور یافته بود، ماجرا را از حدود اعتراض‌های همیشگی بالاتر برد و پرونده پوشش جنجالی او به جاهای باریک‌تر کشید. حتی عذرخواهی او پرونده را فیصله نداد و خبرگزاری تسنیم از احضار این بازیگر به دادسرای ارشاد خبر داد و نوشت: «در پی درخواست‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد تهران، متین ستوده بازیگر سینما به دادسرای ارشاد احضار شده است.» البته این بازیگر با قرار کفالت آزاد شد، اما این هم پایان ماجرا نبود.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۲۳

سازمان سینمایی و شیوه‌نامه پوشش بازیگران
این بار خیلی‌ها خواستار پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند. پیش از آقای وزیر اما مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی در مصاحبه‌ای تلویزیونی از تصویب دستورالعملی فوری خبر داد که طبق آن چهره‌های سینمایی، هنری، تلویزیونی و ورزشی در مراسم و برنامه‌های مختلف باید چارچوب را رعایت کنند. نجفی در توضیح شرح جزئیات این دستور‌العمل گفته بود: «برگزارکنندگان مراسم سینمایی باید متعهد شوند اصول و چارچوب‌هایی را رعایت کند تا شاهد موارد این چنینی نباشیم».
روابط‌عمومی سازمان سینمایی هم در سایت رسمی خود در مورد تهیه این شیوه‌نامه نوشت: «طی روزهای آینده با مشورت و دعوت از همه سازمان‌ها و اصناف مرتبط از قبیل خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، وزارت ورزش، صداوسیما و سایر حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی پیش‌نویس این شیوه‌نامه تهیه خواهد شد.»
کمیسیون فرهنگی مجلس و «شورای سلبریتی‌ها»
ماجرای پوشش بازیگران، پای کمیسیون فرهنگی مجلس را هم به ماجرا باز کرد. این بار حجت‌الاسلام صادق طباطبایی‌نژاد نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس به انتقاد برخاسته و از تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای سلبریتی‌ها» خبر داده و گفته بود که این شورا از چند ماه پیش در وزارت ارشاد تشکیل شده و بررسی پوشش و عملکرد چهره‌ها و افراد مشهور را بررسی خواهد کرد.
سپس نوبت به حجت‌الاسلام احمد سالک، نایب‌رئیس اول این کمیسیون رسید تا بگوید وزیر فرهنگ و ارشاد به مجلس فراخوانده شده تا به حاشیه‌های اکران خصوصی فیلم مسخره‌باز پاسخ دهد. اعضای کمیسیون فرهنگی سر این ماجرا خیلی فعال بودند و این بار سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به پیگیری حواشی اخیر گفت: «بدون شک کمیسیون فرهنگی مجلس این مساله به وجود آمده و نارضایتی مردم را به طور جد پیگیری خواهد کرد، به هر حال نباید فراموش کنیم نسل نوجوان ما خواسته یا ناخواسته تحت‌تاثیر برخی بازیگران سینما هستند و ممکن است با حواشی به وجود آمده الگوبرداری درستی در میان نوجوانان و جوانان شکل نگیرد.»
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «ما چه کاره‌ایم؟»
حالا دیگر نوبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به ماجرا ورود کند. ورود او البته در آغاز بیشتر استفاده از اعتباری بود که تلویزیون به هنرمندان می‌دهد چرا که او گفت این بازیگران همان‌ها هستند که در برنامه‌های تلویزیون هم حضور دارند. جالب است که آقای وزیر، آنجا که به صلاح وزارتخانه‌اش است، تلویزیون را متر و معیار سلامت نفس دیگران قرار می‌دهد. سیدعباس صالحی گفت: «افرادی که در این مراسم بودند کسانی‌اند که در برنامه‌های تلویزیونی هم حضور دارند؛ این اتفاق در فضای رسمی نیفتاده که افراد بخواهند برای پوشش خود از ما اجازه بگیرند و با اجازه حضور پیدا کنند.»
هیات مدیره خانه سینما و «به ما ربطی ندارد»
موضع هیات‌مدیره خانه سینما هم توفیر چندانی با موضع آقای وزیر نداشته است. هیات‌مدیره خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای گفته که دستورالعمل طراحی پوشش هنرمندان به آنها ربطی ندارد و آنها دخالتی در این باره نخواهند کرد. بیانیه تاکید می‌کند که خانه سینما بر خلاف آنچه در اخبار منعکس شده، از تصمیم سازمان سینمایی برای تبیین آیین‌نامه پوشش هنرمندان در مجامع مطلع نیست و مورد هیچ مشورتی در این زمینه نیز قرار نگرفته است. در این بیانیه آمده که هیات‌مدیره سینما نسبت به رعایت شؤون جامعه دغدغه دارد: «اما این که به جای پیگیری مسائل معیشتی، موارد رفاهی، بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی، بیمه بیکاری و از کار افتادگی و...، طراحی لباس رسمی برای حضور سینماگران در مجامع را در رؤوس برنامه‌های خود قرار دهد، نه از جانب خانه سینما و نه از جانب اعضای آن پذیرفتنی نیست».

و چند سوال ...
1. در همه دنیا موازینی در مراسم سینمایی مختلف رعایت می‌شود؛ چه در جشنواره‌ها و چه در مراسم اکران‌. حتی به این موازین در کارت‌‌های دعوت اشاره می‌شود. آیا تشکیل شورای سلبریتی‌ها یا نگارش شیوه‌نامه‌ای برای پوشش بازیگران، ما را به سمت همان موازین معروف خواهد برد؟
2. اگر هنرمندان شیوه‌نامه را نقض کردند، چه برخوردی با آنها خواهد شد؟ اساسا آیا می‌شود بر مبنای یک شیوه‌نامه، برخوردی با ناقضان آن صورت داد؟
3. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بروز چنین ماجراهایی شانه خالی می‌کند. بدیهی است مسؤولان این وزارتخانه نباید برخوردی قهری با هنرمندان صورت دهند، اما آیا این باید باعث شود خودشان را در بروز هر گونه نابهنجاری بی‌تقصیر بدانند و دست‌کم برای فرهنگ‌سازی در این رابطه تلاشی نکنند؟

ام‌البنین دیو سالار
هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها