گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) مهلت ایران برای اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۵۸

به گزارش فارس و به نقل از رویترز، گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد اگر تا فوریه 2020 (بهمن)، دو کنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی نهایی نشود، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهد شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد ۹۵ باز خواهد گشت.
اف.ای.تی.اف با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT)، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده‌اند.
گروه ویژه اقدام مالی در این بیانیه با توجه به اقدامات مثبت اخیر ایران، پیشرفت‌ها در زمینه قانونگذاری از جمله تصویب آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی را تصدیق کرده است.
این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود تایید کرده در مرداد و دی‌ سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسید و دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران به تصویب رسیده اما مراحل لازم‌الاجرا شدن نهایی را طی نکرده‌اند.
این نهاد مستقر در پاریس اعلام کرد از اعضای خود بررسی دقیق‌تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت‌تر شرکت‌های تامین سرمایه فعال در این کشور را درخواست کرده است.
براساس گزارش رویترز شرکت‌های خارجی می‌گویند خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برای سرمایه‌گذاری آنها در این کشور مهم است و فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اجرایی شدن کانال مالی جدید با ایران را تا حدودی مشروط بر اجرای اف‌ای‌تی‌اف کرده‌اند.
این نهاد «با ابراز ناامیدی از عقب افتادن این طرح اقدام» اعلام کرد: اف‌ای‌تی‌اف انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات پیش برود تا تضمین دهد که به تمامی موارد باقیمانده از طریق تکمیل و اجرای اصلاحات لازم ضدپولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخته است.
این چهارمین بار است که گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران را در برابر اقدامات متقابل تمدید کرده است. اف‌ای‌تی‌اف پیش از این سه بار مهلت‌های چهار ماهه برای ایران برای اجرای درخواست‌های این کارگروه در نظر گرفته بود.
تاکید بر تصویب پالرمو و سی.اف.تی
برنامه اقدام اف‌ای‌تی‌اف برای ایران مشتمل بر 42 بند است که ایران از مدت‌ها قبل، 38 مورد از این بندها را اجرایی کرده است. با این حال این کارگروه وضعیت ایران را از شرایط خاکستری به سفید تغییر نداده است و بر تصویب سایر موارد تاکید دارد.
دو مورد از این چهار بند که بیشتر در داخل ایران حاشیه‌ساز بوده پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مبارزه با تامین مالی تروریسم (سی.اف.تی) و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) است. این دو لایحه پس از تصویب در مجلس و ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و مهلت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی یکی از آنها یعنی پالرمو، چند روز قبل به پایان رسید بدون این‌که در این زمینه اعلام نظری کند، درباره آخرین وضعیت بررسی سی.اف.تی هم خبر جدیدی منتشر نشده است.
در این مدت بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری این کشور بارها خواستار اجرای بی قید و شرط الزامات اف‌ای‌تی‌اف از سوی ایران شده‌اند. اجرای الزامات اف‌ای‌تی‌اف مبادلات مالی خارجی و داخلی ایران را برای طرف‌های غربی شفاف می‌کند و به گفته منتقدان دست ایران را برای مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌بندد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها