با توجه به سرد شدن هوا، بسته‌جمع و جوری برای تهیه لوازم گرمایشی تهیه کرده ایم

پشت‌تان گــرم

چند روزی است وقتی از در خانه بیرون می‌آیید، نسیم خنک هوا به صورتتان می‌خورد؛ هوایی که کم‌کم سوزش بیشتر می‌شود و بالاخره به خانه‌هایمان راه پیدا می‌کند. همین هم باعث شده این روزها، خیلی‌ها به فکر راه انداختن وسایل‌گرمایشی خانه و زندگی‌شان بیفتند. البته اگر از همان وسایل سال‌های گذشته استفاده می‌کنید که چه خوب اما اگر همین روزها و با سرد شدن هوا، یادتان افتاده که باید این وسایل را بخرید، خودتان را برای قیمت‌هایی، کمی بیشتر از یکی دو ماه پیش آماده کنید. به هر حال این روزها همه می‌خواهند خانه‌شان را گرم کنند و آنها هم مثل در پی تهیه یک وسیله گرمایشی با قیمت کم و بهره‌وری بالا هستند؛ چیزی که البته به این شکل و به صورت خوب مطلق وجود ندارد. این گزارش، راهنمایی است برای همه وسیله‌هایی که می‌تواند در این فصل سرد به خانه‌تان گرما ببخشد.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۵۵

شومینه
خیلی از آدم‌ها هستند که شومینه را دوست دارند، ولی انتخابش نمی‌کنند. در واقع شومینه برای خانه‌های ما، بیشتر از گرما، زیبایی دارد و تصویر نوشیدن یک چای یا قهوه در کنار شومینه در سرمای پاییز و زمستان، ممکن است هرکسی را وسوسه به داشتن شومینه کند؛ اما اگر واقعا قصد گرم کردن خانه را دارید، شومینه انتخاب خوبی برایتان نیست. شومینه انواع مختلفی دارد که چوبی، برقی، الکلی و گازی است اما مرسوم‌ترین نوع شومینه همان چوبی‌ها و به اصطلاح هیزمی‌ها است؛ شومینه‌هایی که فقط ۱۵درصد از انرژی چوب را به گرمایش تبدیل می‌کنند و بقیه یا هدر می‌رود یا باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. واقعیت این است که شومینه مصرف انرژی بالایی دارد و در مقابل، گرمای کمی هم به شما می‌دهد. پس روی شومینه به عنوان وسیله‌ای که بتوانید فصل سرد را به تنهایی با آن بگذرانید حساب نکنید، چون جنبه‌های تزئینی‌ آن بهترین ویژه‌گی‌اش است. البته اگر سیستم گرمایشی دیگری برای خانه‌تان دارید، شومینه به عنوان تکمیل‌کننده آن گرما می‌تواند گزینه خوبی باشد، به شرطی که مقدار تغییر محسوس قبض گاز سر ماه شوکه‌تان نکند. قیمت انواع شومینه حدودا از دو میلیون تومان شروع می‌شود و تا ده میلیون تومان هم می‌رسد، البته باید هزینه نصب آن را از قیمت خود شومینه جدا کنید.

اسپیلت‌های گرمایشی
اسپیلت خیلی زود شما را گرم می‌کند اما این عملکرد سریع، تبعاتی هم مانند قبض برق پر و پیمان برایتان دارد؛ ضمن این‌که صدایی را که در سکوت خانه ایجاد می‌کند هم باید همراه با گرمای لذت‌بخشی که به شما می‌دهد، تحمل کنید. اسپیلت‌های گرمایشی برای فضاهای بزرگ می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ درواقع برای آن فضاهایی که بخاری و شوفاژ و ... جوابگوی گرم کردن محیط خانه نیست، اسپیلت به شکل یک کمک‌کننده حرفه‌ای وارد عرصه می‌شود و دمای محیط و خانه را به درجه مطلوب می‌رساند. آن‌وقت است که دیگر نگران هزینه بالای برق آن هم نیستید، چون دائما روشن نیست و این گهگاهی بودنش، خیلی فشار سنگینی برایتان نخواهد بود. دیواری بودن آن هم از ویژگی‌های خوب اسپیلت است که هم جایی اشغال نمی‌کند و هم زیبایی نسبی به خانه می‌دهد. برای خرید این اسپیلت‌ها، به‌دنبال جنسی با قیمتی حدود زیر چهار میلیون تومان نباشید که پیدا نخواهید کرد و به نظر می‌رسد سقف قیمت این وسیله تا حدود 27 تا 28 میلیون تومان باشد.

سیستم گرمایش از کف
این سیستم هم از آنهاست که به عنوان سیستم کنار شوفاژ دیواری و شوفاژ و بخاری استفاده می‌شود. گرمارسانی یکنواخت از کف اتاق از محاسن این سیستم است. این سیستم یکی از مدرن‌ترین و بهینه‌ترین سیستم‌های گرمایشی محسوب می‌شود که عملکردش مثل موتورخانه و شوفاژ دیواری است و با با جریان آب گرم در لوله‌ها، گرما را انتقال می‌دهد. خوبی‌اش این است که شما گرمایی را در خانه احساس می‌کنید که منبع‌اش را نمی‌بینید و جایی از خانه‌تان برای این گرما اشغال نشده است؛ ضمن این‌که می‌شود میزان گرمایش را به طور دستی تنظیم کرد و برای بعضی از فضای خانه مقدار بیشتر و برای مثلا اتاقی دیگر، دمای کمتری را انتخاب کرد. این نوع از سیستم گرمایشی برای آن واحدهایی که زیرشان پارکینگ قرار دارد و خالی است، انتخاب خیلی مناسبی است اما به اندازه همین مزیت‌ها، هزینه‌های بالای راه‌اندازی‌ اولیه‌اش جزئی از معایب این سیستم است. علاوه بر آن حواس‌تان باشد که بعد از یک سرمای حسابی، به هوای این سیستم و گرم شدن فوری به خانه نیایید که انتظارتان بجا نیست. در واقع توقع نداشته باشید که به محض روشن کردن سیستم گرمایش از کف(یا نهایتا چند دقیقه بعد از آن)، فضای خانه‌تان خیلی زود گرم شود، چون برای رسیدن به آن گرمایی که سرما را از جانتان ببرد، گاهی باید تا یک ساعت صبر کنید تا سیستم به کار بیفتد و خانه به آن دمای مورد نظرتان برسد. این‌طور که ما می‌دانیم، قیمت اجرای چنین سیستمی متری است و مثلا در یک خانه 100 متری با 80متر فضای مفید، چیزی حدود دو میلیون تومان است.

موتورخانه
این از آن گزینه‌هایی است که موقع خرید یا اجاره خانه باید به آن دقت کنید که خانه به چه سیستم گرمایشی مجهز است. موتورخانه سیستمی با بهره‌وری مناسب است که در اکثر خانه‌های 15ـ14ساله و در آپارتمان‌ها مرسوم است، اما مثل همه‌چیز در دنیا، خوبی‌ها و بدی‌هایی در کنار هم دارد. خوبی‌اش این است که فضایی را در خانه شما اشغال نمی‌کند و گرمای نسبتا قابل قبولی در فضای محیط پخش می‌کند، اما مشترک بودن موتورخانه برای تمام واحدها باعث می‌شود صرفه‌جویی در این زمینه برای خانواده‌ها معنا نداشته باشد؛ آن‌وقت است که اگر یک ماه خانه نباشید، باز هم باید سهم شارژ واحدتان را به‌طور مساوی با دیگر واحدها، بپردازید. در واقع موتورخانه و شوفاژ، با همه گرمایی که به خانه‌تان می‌بخشد، حق استقلال را از شما می‌گیرد. هزینه نگهداری و سرویس موتورخانه ساختمان، آن‌هم به‌طور منظم، هزینه‌ای است که سیستم موتورخانه برای شما دارد و بر اساس تعداد واحد مجتمع، تقریبا از ماهی صد هزار تومان برای آپارتمان‌های پنج شش واحدی تا یک میلیون تومان در مجتمع‌های بزرگ است.

شوفاژ دیواری
ایمنی شوفاژ دیواری، همیشه اولین موضوعی بوده که متخصصان روی آن نظر می‌دهند. شوفاژ دیواری یا پکج از لحاظ ایمنی، احتمالات خطرناک موتورخانه مانند نشت گاز و خطر انفجار را ندارد. البته که شوفاژ دیواری به تنهایی برای گرم کردن خانه کافی نیست و معمولاً باید حداقل از یک بخاری هم کنار آن استفاده کنیم. خوبی‌اش این است که میزان مصرف آن دست خودتان است و می‌توانید با توجه به هوای داخل خانه آن را تنظیم کنید. ضمن این‌که برای تعمیرش، دردسر کمتری دارید و دیگر مانند موتورخانه لازم نیست، با همه اهالی ساختمان برای رفع یک ایراد جزئی، در تماس باشید. درست است که شوفاژ دیواری از نظر مصرفی، انرژی بیشتری نسبت به موتورخانه مصرف می‌کند، اما باز هم نسبت به هزینه‌های موتورخانه به‌صرفه‌تر است و به نظر می‌رسد در حال حاضر گزینه مناسب‌تری نسبت به سایر وسایل گرمایشی باشد. برای رفع ایراداتی مثل خاموش شدن شمعک پیلوت یا تعویض ترموکوپل، تقریبا بین 40 تا 90 هزار تومان و شاید کمی بالاتر هم بابت سرویس‌های کلی مثل اسیدشویی شوفاژ دیواری و بازرسی مخزن آن باید هزینه کنید. اگر در اولین مراحل و فکر خرید شوفاژ دیواری و آبگرمکن هستید هم باید بگوییم با توجه به نوع برند و مصرف انرژی قیمت آنها طبق آخرین تعرفه‌ها و دایره انتخابی از 800 هزار تومان تا 12 میلیون تومان است.

بخاری
و اما می‌رسیم به محبوب‌ترین وسیله گرمایشی انسان‌ها در طول تاریخ؛ بخاری. خیلی وقت است که بخاری، انتخاب مردم دنیا بوده است و البته همچنان هم هست، اما این محبوبیت دلیل بر بی‌عیب و نقص بودنش نیست. درست است که هزینه خرید، راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری‌اش پایین است و نسبت به باقی گزینه‌ها بهره‌وری بالایی دارد و علاوه بر اینها تقریبا تا 90 درصد گرما به شما می‌دهد اما همین وسیله گرمابخش، می‌تواند فضای خانه شما را در طولانی‌مدت دودی و سیاه کند؛ ضمن این‌که نیاز به یک فضای کاملا مشخص دارد که در خانه‌هایی با متراژ پایین، دردسرساز است. قیمت بخاری‌های گازی با توجه به اندازه و ویژگی‌هایش، بین 300 هزار تا دو میلیون تومان متغیر است. اما بخاری و گرمکن‌های برقی کمی مشکل جاگیری بخاری‌های بزرگ گازی را حل کرده است ولی میزان بهره‌وری‌شان نسبت به بخاری‌های گازی تقریبا 30 به 90 است و طبیعتا گرمای کمتری به خانه می‌دهد. قیمت این گرمکن‌ها و بخاری‌های برقی از 60 هزار تومان شروع می‌شود و بهترین آن را با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان می‌توانید بخرید. البته حواستان به هزینه قبض برقی که قرار است آخر ماه برایتان صادر شود هم باشد. به هر حال می‌توانید بسته به متراژ خانه و فضایی که دارید و البته گرمایی که نیاز دارید، گزینه بهتر را انتخاب کنید.

نرگس خانعلیزاده

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها