ولی‌ا... رهبر، عکاس پیشکسوت سینما درگذشت

عکسی از او نیست

خبرش را دیروز بخش فرهنگی رسانه‎ها منتشر کردند. یک عکاس پیشکسوت و گرم و سرد چشیده سینما و روزگار، دیار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۷۵

صحبت از ولی‌ا... رهبر است که حالا باید جلوی اسمش عنوان «مرحوم» هم گذاشت. این عکاس سینمایی روز گذشته در حالی خبر درگذشت و فوتش منتشر شد که بعضی خبرها حاکی از آن بود که او سه روز قبل مرحوم شده و خبر درگذشتش بعد از دو روز منتشر شده. عکاسی که هرچند پیشه اصلی‌اش عکاسی بود اما نکته آن‌که هیچ تصویری از وی در دست نبود. واقعیت غریبی است؛ عکاسی که هیچ عکسی از او در دست نیست.
پیرمرد مثل جوان‌های امروز اهل شبکه‌های اجتماعی و وقت گذراندن در آنها هم نبوده. منبعی که ما روزنامه‌نگاران وقتی به پیسی می‌خوریم یکی از منابع مهم جست‌وجو برای یافتن اطلاعات یا تصاویر از سوژه است. رهبر اگر اهل این قبیل جلوت‌ها بود که خبر مرگش دو روز بعد از درگذشتش منتشر نمی‌شد. سهمش از میان دنیای هیاهوی سینمایی‌ها و رسانه‌هایی هم صرفا یک خبر چند خطی بود. جالب است بدانید مراسم تشییع پیکیر این هنرمند فقید هم روز گذشته خیلی بی‌سر و صدا و در سکوت خبری در بهشت زهرا برگزار شد. این خبر را بابک برزویه، عکاس سینمایی به خبرگزاری دانشجویان ایران داده بود.
برخلاف بسیاری از اهالی سینما که مراسم تشییع پیکرشان تبدیل به میتینگ می‌‍شود و خوراک چند روز رسانه‌ها و کانال‌های خبری را پر می‌کند اما پیکر ولی‌ا... خیلی بی‌سر و صدا به خاک سپرده شد. نام رهبر با دو فیلم سینمایی ایران گره خورده است. فیلم «شب بیست و نهم» ساخت سال 1369 که در ذهن خیلی از دهه شصتی‌ها به عنوان یک فیلم ژانر وحشت به یادگار مانده و شاید مهم‌ترین پروژه سینمایی رهبر باشد که در آن به عنوان عکاس حضور داشته. دیگری هم فیلم «شب یلدا» که رهبر در آن به عنوان بازیگر حضور داشت و شاید بتوان آن را تجربه دست‌گرمی آن مرحوم دانست.
رهبر در سال‌های اخیر فعالیت حرفه‌ای نداشت و دنیای بی‌رحم سینما او را به مانند بعضی دیگر از سینماگران از یاد برده بود. به جز اندک دوستان و نزدیکان رهبر که در مراسم تشییع پیکر او حضور داشتند شاید بتوان انجمن صنفی عکاسان سینما را از معدود و شاید تنها مرکزی دانست که مرگ او را از یاد نبرد. انجمن صنفی عکاسان سینما نیز در پی درگذشت ولی‌ا... رهبر پیامی منتشر کرده و نوشته که در متن آن آمده است:«ولی‌ا... رهبر، همراه و همقدم دیرینه انجمن عکاسان سینمای ایران از میان ما رفت. یاد و نام او و تصاویر یگانه او از لحظات ناب سینمای ایران در خاطر اهالی و دوستداران هنر باقی خواهد ماند. غفران و رحمت الهی برای آن عزیز از دست رفته و صبر برای بازماندگان آن مرحوم از پروردگار متعال خواهانیم.»

محمدصادق علیزاده

دبیر فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها