مرور کارنامه موساد در ترور دانشمندان هسته‌ای به بهانه مرگ یک دانشمند مصری

ترور مغزها

ترورهای دولتی رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی در تاریخ حیات این رژیم دارد. تیم‌های تروریستی موساد تاکنون بارها رهبران گروه‌های فلسطینی را در مناطق مختلف جهان ازجمله امارات، مصر و تونس هدف قرار داده‌اند. طی سال‌های اخیر سرویس جاسوسی موساد به «ترور دانشمندان هسته‌ای» کشورهای مسلمان نیز روی آورده است. هدف از این فعالیت‌ها که به صورت کاملا خصمانه صورت می‌گیرد جلوگیری از پیشرفت کشورهای اسلامی در زمینه فناوری مسالمت آمیز هسته‌ای است. رژیم صهیونیستی علاوه بر ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، دانشمندان سایر کشورهای اسلامی را هم هدف قرار می‌دهد. ابوبکر عبدالمنعم رمضان، دانشمند مصری یکی از آخرین نمونه‌های چنین ترورهایی است.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۹۹

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپوتنیک، چند هفته پیش اعلام شد ابوبکر عبدالمنعم رمضان، دانشمند مصری برای مشارکت در یک کارگروه پیرامون آلودگی دریایی در مراکش حضور یافته بود، اما در این سفر علمی جان خود را از دست داد. این کارگروه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوم تا ششم سپتامبر برگزار شده بود.
جزئیات یک ترور
منابع خبری مصر گفتند ابوبکر عبدالمنعم رمضان که در گذشته ریاست شبکه ملی نظارت بر تشعشعات در سازمان نظارت هسته‌ای مصر را به‌عهده داشت، هنگام مشارکت در کارگروهی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون آلودگی دریایی برگزار کرده بود، از دنیا رفت. اشرف ابراهیم، سفیر مصر در مراکش گفت: ابوبکر رمضان هنگام نشست‌های این سازمان احساس خستگی کرد و برای رفتن به اتاقش کسب اجازه نمود، اما خستگی‌های وی بیشتر شد و این مساله را به اطلاع هتل خود رساند و مسؤولان هتل نیز این مساله را به برگزارکنندگان همایش اطلاع دادند و وی به بیمارستان انتقال یافت و از دنیا رفت. بعدها افشا شد که در جریان مشارکت در این کنفرانس فردی یک لیوان آبمیوه به ابوبکر رمضان تعارف کرده بود. همان زمان رسانه‌های مراکشی گزارش دادند یک دانشمند مصری در شرایطی مبهم از دنیا رفته است. به گفته این رسانه‌ها این دانشمند در گذشته مسؤولیت بررسی پیامدهای احتمالی رآکتورهای هسته‌ای در دیمونا در اراضی اشغالی و مکان‌های دیگر را به‌عهده داشت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از دانشمندان هسته‌ای مصر طی دهه‌های گذشته توسط رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند. با این حال مقامات مصری خیلی زود اعلام کردند این دانشمند هسته‌ای در نتیجه یک عارضه قلبی از دنیا رفته است. سفیر مصر در رباط پایتخت مراکش نیز مرگ وی را به دلیل سکته قلبی دانست.

شربت موساد
شبکه‌های مجازی می‌گویند موساد از طریق یک شربت حاوی مواد مشکوک ابوبکر عبدالمنعم رمضان، دانشمند مصری را ترور کرده است


با این همه فعالان شبکه‌های مجازی اظهارات و اعترافات مقامات رسمی را باور نکرده و گمانه‌زنی‌ها درباره علت مرگ این دانشمند برجسته روز به روز پر‌رنگ‌تر شد. برخی فعالان گفتند وی مسموم شده و بعد از مرگ و به علت لخته شدن خون، آزمایش و اطلاع از سم موجود در خون وی ممکن نبوده است. این فعالان همچنین نسبت به شتابزدگی مصر در رد فرضیه ترور نیز ابراز تعجب کردند. همچنین در توییتر تصویری از این دانشمند منتشر شد که وی را در شرایط جسمی خوب قبل از مرگ ناگهانی‌اش نشان می‌دهد. او در این تصویر شربتی در دست دارد که برخی اعلام می‌کنند احتمالا این شربت حاوی موادی بوده که باعث لخته شدن خون او شده و وی را دچار سکته قلبی کرده است.
سابقه موساد
با روی آوردن برخی کشورهای اسلامی به کسب تجربه در زمینه انرژی هسته‌ای و بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از آن، رژیم صهیونیستی نیز دست به کار شد تا این‌گونه فعالیت‌ها را متوقف کند. یکی از دلایل آن احساس نگرانی این رژیم از دست یافتن کشورهای اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای بود، اما فراتر از آن رژیم صهیونیستی نگران بود که مسلمانان از این انرژی در جهت پیشرفت‌های اقتصادی و علمی خود استفاده کنند. مصر یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که تعداد زیادی از دانشمندان هسته‌ای را به دنیای علم و فناوری تحویل داده است، بر‌اساس آمار موجود بیش از 180 دانشمند هسته‌ای مصر تنها در خارج از این کشور به فعالیت‌های تحقیقاتی مشغول هستند، گفته می‌شود بیش از صد نفر از این افراد در آمریکا هستند. همین واقعیت‌ها رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا با حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای کشورهای مسلمان به اهداف شوم خود برسد.
ترور دانشمندان مصری
یکی از دانشمندان هسته‌ای مصری که هدف این گونه فعالیت‌ها قرار گرفت و از سوی مزدوران موساد ترور شد، سمیر نجیب بود. او هنگام بازگشت به کشورش در یک صحنه تصادف ساختگی که با یک دستگاه کامیون صورت گرفت، از جاده منحرف شد و جان خود را از دست داد. یکی دیگر از این دانشمندان مصطفی مشرفه بود که مرگ مشکوکی داشت. وی اولین مصری‌ای بود که در زمینه مطالعات هوا فضا کار کرد، او یکی از مهم‌ترین شاگردان آلبرت اینیشتین بود. دیگری مشرفه، ریاضیدان و دانشمند فیزیک بود. او مطالعات بسیار زیادی در مورد اتم انجام داد، اما در نهایت سال 1950 به طرز مشکوکی جان خود را از دست داد. مورد دیگر یحیی المشد، اتم‌شناس و استاد دانشگاه بود که مدرک تحصیلی خود را در شوروی سابق دریافت کرد. وی هنگامی که در تاسیسات هسته‌ای عراق مشغول فعالیت بود در پاریس به طرز فجیعی کشته شد. خانم سمیره موسی یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای مصر بود که هیات انرژی اتمی مصر را تشکیل داد و سعی کرد دانشمندانی را برای گرفتن تخصص در زمینه‌های مختلف علوم هسته‌ای به خارج بفرستد. او نیز هنگامی که به کالیفرنیا دعوت شده بود، هنگام عبور از جاده‌های پر پیچ و خم یک کامیون با حمله به وی او را به دره پرتاب کرد و جان خود را از دست داد. نبیل القلینی، عبده شکر، ودیع وهاب جرجس ازجمله دانشمندان مصری دیگری هستند که هرکدام نابغه‌ای علمی در کشورشان بودند، اما سرانجام به سرنوشت مشابه و مشکوکی دچار شده و توسط مزدوران موساد به قتل رسیدند.
سایر کشورهای اسلامی
حسن کامل الصباح، دانشمند و مخترع لبنانی برجسته در آمریکا ترور شد. رمال حسن رمال، یک دانشمند لبنانی دیگر بود که در آزمایشگاه پژوهشی در فرانسه فوت یا ترور شد. نبیل فلیفل، دانشمند هسته‌ای فلسطینی بود که ناگهان ناپدید و پس از مدتی جسدش در منطقه بیت عور در غرب رام‌ا... پیدا شد. ابراهیم الظاهر، دانشمند هسته‌ای عراقی بود که افراد مسلح ناشناس ازداخل یک تاکسی به سمت وی که در حال رانندگی بود شلیک کردند. جاسم الذهبی، پروفسور عراقی بود که همراه همسر و فرزندش در ورودی دانشکده به ضرب گلوله کشته شد. محمد الزواری، یک مهندس پرواز تونسی بود که به گردان‌های عزالدین قسام در ساخت پهپادهای ابابیل کمک می‌کرد. او نیز توسط مزدوران موساد به شهادت رسید. فادی البطش، دانشمند فلسطینی بود که ترور شد. مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی دوانی و مصطفی احمدی روشن نیز از دانشمندان هسته‌ای ایران بودند که به وسیله مزدوران موساد به شهادت رسیدند. ترور این دانشمندان هرچند موجب می‌شود تا سرمایه بزرگی از کشورهای مسلمان از دست برود، اما از آنجا که راه شهیدان همیشه باز است کسانی دیگر پیدا شده و راه آنها را ادامه دهند. آنها کسانی هستند که می‌کوشند با دست یافتن به دانش هسته‌ای راه را برای پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورهای مسلمان هموار کنند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها