تجربه یک زیست مشترک در جغرافیایی متفاوت و در زمانی خاص، پدیده راهپیمایی اربعین را به مهم‌ترین تجربه زیستی و تمدنی جهان امروز تبدیل کرده است. اگرچه راهپیمایی اربعین ریشه‌ای تاریخی دارد و از قرون گذشته به‌عنوان فرهنگ شیعی در بین خواص مرسوم بوده است اما آنچه امروز از این اجتماع میلیونی درک می‌کنیم یک اتفاق بی‌سابقه تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۲۵

حضور میلیون‌ها زائر حضرت حسین علیه‌السلام که به‌رسم معمولِ زیارت به دلیل حضور انبوه جمعیت مشتاق، امکان تشرف به حریم حرمین شریفین عراق را ندارند و عموماً به سلامی از دور و وقوفی کوتاه در نجف و بین‌الحرمین بسنده می‌کنند و بازمی‌گردند، نشان‌دهنده این واقعیت است که ابعاد دینی و اجتماعی راهپیمایی اربعین بسیار فراتر از آن چیزی است که در بین ما از تشرف و زیارت مرسوم است.
در راهپیمایی اربعین همه یکسان‌اند؛ از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی همه از خدماتی هم‌تراز و برابر استفاده می‌کنند و کسی بر دیگری برتری ندارد. موکب‌ها به روی همه باز است و از همان دری که کارگری ساده برای پذیرایی وارد می‌شد از همان در، رجال سیاسی و تجار ثروتمند هم وارد می‌شوند. همه بر یک سفره می‌نشینند و در کنار هم بیتوته می‌کنند و اسکان می‌گیرند. کسی به خاطر مقام و درجه از خدماتی بالاتر بهره‌مند نمی‌شود. آنجا کسی، نه از شغل و حرفه‌ات می‌پرسد، نه از نژاد و قومیتت. هدف تنها پیمودن یک مسیر مشترک برای آرمانی جهانی است که همانا لبیک به ندای انسانی سیدالشهدا بعد از 1400سال و گام نهادن در مسیر کربلاست. اجتماع مردمی عظیم با زیرساخت‌هایی کاملاً مردم ‌نهاد، بدون هیچ تبلیغات و فراخوان یا درخواست دولتی و حکومتی.
زیست انسانی اربعین، شگفتی‌ این اجتماع عظیم است. میلیون‌ها زائر، سختی و مرارت‌های مسیر را مشتاقانه به جان می‌خرند و جمعیت میزبان و مردم عراق نیز با همه توان، بضاعت و ظرفیت خود را برای پذیرایی به میدان می‌آورند.
یکی از کسب‌وکار و تحصیل و خانه و خانواده خود گذشته است و دیگری مال و دارایی و زندگی‌اش را فدای مهمانان سیدالشهدا کرده است. مشابه این اتفاق را کجای جهان می‌توان یافت؟ کجای این هستی این جنس از اتحاد و همدلی را می‌توان دید؟ و این آیا چیزی جز معجزه قرن جدید است.
درست در زمانی که جهان گرفتار بازی قدرت و شهوت است؛ جماعتی انسانی، بدون افشای نام، نشان، مقام، ملیت و مذهب، یکدل و یک‌صدا در مسیر قافله حق گام برمی‌دارند و ظلم و جور و فساد را طرد می‌کنند و این آیا چیزی جز نسخه شفابخش برای همه ملت‌های مسلمان و حق‌طلب است؟ تمدن جدیدی که می‌تواند نجات‌بخش جهان امروز باشد.

محمد عکاف

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها