درباره «صباح‌الجدید» برنامه صبحگاهی شبکه العالم

صبح با تلویزیون

زمان کمی نیست. حالا یک دهه از عمر برنامه صبحگاهی شبکه العالم می‌گذرد. «صباح‌الجدید» در طول این ده سال توانسته بسیاری از مخاطبان این شبکه را همراه خود کرده و ساعات صبح خانواده‌های عرب‌زبان بیننده خود را با قابی از تلویزیون تزئین کند. این برنامه مشتمل بر بخش‌های متنوع و جذابی چون وله، کلیپ، ارتباط زنده، حضور مهمانان، شاعران، هنرمندان و... است و اگر بخواهیم درباره ساختارش توضیحی دهیم، از سه بخش 25 دقیقه‌ای تشکیل شده و در کل در زمانی معادل حدود 75 دقیقه روی آنتن می‌رود. صباح‌الجدید در شش ماه اول سال، هر روز از ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه و در شش ماه دوم سال از ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه به وقت تهران پخش می‌شود. اجرای این برنامه را سوسن الرجب و افنان المعمار به عهده دارند. برای آشنایی بیشتر، با تهیه‌کنندگان این برنامه گفت‌وگویی کوتاه کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:
کد خبر: ۱۲۳۳۱۲۱

صبح با کارآفرینان
محمد فهمی، تهیه‌کننده صباح‌الجدید درباره ساختار این برنامه می‌گوید: صباح‌الجدید در 25 دقیقه اول به موضوعات و مناسبت‌های روز داخلی و خارجی می‌پردازد. پس از آن سراغ معرفی مشاغل جذاب و افرادی که با ایده‌های نو توانسته‌اند کارآفرینی انجام دهند و با کار و ایده‌های خود حتی مجموعه‌ای از دیگر افراد را جذب فعالیت خود کرده‌اند، می‌رود و با آنها گفت‌وگو می‌کند تا گوشه‌ای از این موفقیت را برای مخاطبان خود ارائه کنند. فهمی معتقد است این بخش می‌تواند انگیزه خیلی زیادی برای بینندگان و کسانی که در وضعیت مشابه قرار دارند، ایجاد کند. در واقع معرفی شغل‌های جذاب و افرادی که با ایده‌های نو به کارآفرینی مشابه قرار می‌پردازند می‌تواند کمک کند تا افراد با توانایی و ایده‌های نو در این راه قدم‌بردارند.
مهمانان خارجی
تهیه‌کننده برنامه صباح‌الجدید در ادامه با اشاره به این‌که مخاطبان شبکه العالم عرب‌زبان هستند، اضافه می‌کند: در بخش دوم برنامه سعی کرده‌ایم از مهمانان خارجی استفاده کنیم و به موضوعاتی که مخاطبان ما در زمان پخش برنامه که صبح و در واقع زمان پرانرژی روز هم محسوب می‌شود، بپردازیم و با بیان موضوعات مورد توجه و مناسب این ساعت، اطلاعات جالبی را به بینندگان خود که بخش مهمی از آنها خانم‌های خانه‌دار هستند، ارائه کنیم.
رسانه و رونق اقتصادی
از تهیه‌کننده برنامه درباره محتوای بخش نخست برنامه که بیشتر مباحث رونق اقتصادی را دنبال می‌کند، می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: اهمیت دادن به مباحث اقتصادی و تولید و اشاعه آن امری است که صاحبنظران بسیار بر آن تاکید دارند و معتقدند آموزش و فرهنگسازی در این زمینه در مباحث مربوط به رونق اقتصادی بسیار موثر است و رسانه در این خصوص به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها می‌تواند نقش مهمی را برای این مهم ایفا کند.
گردشگری صبحگاهی
موضوعات مربوط به گردشگری محور دیگری است که صباح‌الجدید بدان توجه دارد. فهمی در این باره عنوان می‌کند: از آنجا که امروز صنعت توریسم، یک قطب مهم اقتصادی و تاثیرگذار در روابط بین‌الملل در جهان محسوب می‌شود، سعی کردیم برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های کشورمان در حوزه گردشگری بخشی از برنامه را به آن اختصاص دهیم تا این تصاویر به مخاطبان انگیزه و اشتیاق برای سفر به کشور پهناورمان را که واقعا دیدنی‌ها و جذابیت‌های بی‌شماری برای گردشگری دارد، بدهد. از همین رو، به صورت روتین روزهای یکشنبه در 25 دقیقه اول برنامه مناطق دیدنی و آثار باستانی ایران، از نگاه مسؤولانی که آنها را بازدید کرده‌اند، روایت می‌شود.
خانواده در صباح‌الجدید
به گفته محمدمعین مقامی، دیگر تهیه‌کننده برنامه صباح‌الجدید، از آنجا که محوریت اصلی برنامه صباح‌الجدید خانواده و تقویت پایه‌های استحکام آن است و بسیاری از خانواده‌های درگیر در جنگ سوریه، یمن، عراق در جریان نبرد با گروه تروریستی داعش، قهرمانانه مقاومت کردند و فرزندان خود را از دست داده‌اند، بخشی از برنامه صباح‌الجدید را به بیان فداکاری‌های این حماسه‌سازان که بی‌شک در کسب پیروزی بر گروه‌های تروریستی نقش مهمی داشته‌اند، اختصاص داده‌ایم. او تاکید می‌کند: به تصویر کشیدن روح زندگی حتی زیر آتش گلوله در شرایطی که خانواده‌ها و مردم این کشورها مدت زمان زیادی درگیر جنگ و بحران بوده‌اند، باعث می‌شود آنها بتوانند همچنان با ایمان و با داشتن روحیه مقاومت، نشاط و روح زندگی را برای خود و عزیزان‌شان حفظ کنند که این موضوع از اصلی‌ترین اولویت‌ها ما در برنامه صباح‌الجدید است. مقامی اضافه می‌کند: در بسیاری از مواقع هم موضوعات عمومی مثلا مراقبت از کودکان یا نوجوانان سوژه برنامه است که کارشناسانی از ایران یا کشورهای عربی به برنامه دعوت می‌شوند و خبرنگاران هم در مهدهای کودک یا مدارس، گزارش‌هایی به فراخور موضوع برنامه تهیه و برای ما ارسال می‌کنند.
صباح‌الجدید با اخبار
تهیه‌کننده برنامه صباح‌الجدید از این که برنامه همچنین روزنامه‌های مهم ایران، اخبار العالم یا مناسبت‌های تقویمی را با حضور کارشناس مربوط مرور می‌کند و این بخش برای مخاطبان عرب زبان از جذابیت‌های زیادی برخوردار شده است نیز سخن می‌گوید. او می‌افزاید: به‌تازگی روی واتس‌اپ شماره تلفنی قرار داده شده که مخاطبان می‌توانند به صورت مستقیم با مجری برنامه ارتباط بگیرند که خود این اقدام به ارتباط هرچه بیشتر مخاطبان با برنامه صباح‌الجدید کمک کرده است. مقامی با اشاره به این‌که تولید و پخش این برنامه از مرز ده سالگی خود عبور کرده است، ابراز امیدواری می‌کند با لحاظ کردن تغییرات جدید متناسب با نیازهای مخاطبان عرب‌زبان در سراسر جهان، برنامه صباح‌الجدید شبکه جهانی العالم گام‌های نوینی را در پیوند زدن مخاطبان خود با فرهنگ و آداب و رسوم ملت ایران بردارد.

شادی از خلیج‌فارس تا آفریقا

مقامی: این برنامه توانسته است تمامی مولفه‌های شاد و نشاط‌آور را به واسطه پخش صبحگاهی در برنامه بگنجاند و با طیف گسترده‎ای از مخاطبان که شامل کشورهای خلیج‌فارس تا شمال آفریقا می‌شود، همراه شود.موضوعات اجتماعی، خانوادگی، سلامت و مناسبت‌های تقویمی اصلی‌ترین بخش‌های برنامه را تشکیل می‌دهد. به صورتی که در این برنامه ترکیبی حضور خبرنگاران در سطح شهر، دعوت از کارشناسان داخل استودیوی العالم و نیز ارتباط اسکایپ با خبرنگاران عرب‌زبان العالم توانسته به پویایی آن کمک کند و در کنار آن جذابیت‌های گرافیکی هم با المان‌های مشخصه خود به جذابیت برنامه افزوده است.

عماد رضایی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها