کدام سریال‌های پلیسی این سال‌ها نتوانستند در ذهن مخاطب تلویزیون ماندگار شوند؟

از یادها رفته

سریال پلیسی در همه جای جهان به عنوان یکی از پرطرفدارترین گونه‌های سریال شناخته می‌شود و در ایران هم مجموعه‌های موفقی در این سال‌ها ساخته شده است، اما سریال‌هایی هم بوده‌اند که با وجود تلاشی که برای ساخت آنها صرف شده به نتیجه قابل قبولی نرسیده‌اند؛ حتی در مواردی که عوامل پشت صحنه و بازیگران حرفه‌ای هم در کار حضور داشته‌اند. در این گزارش مروری بر تعدادی از سریال‌های پلیسی تلویزیون داشته‌ایم که در ذهن مخاطبان سیما ماندگار نشده؛ سریال‌هایی که تمام آنها در ده سال اخیر از تلویزیون پخش شده‌ است.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۷۸

فوق سری
سال پخش: ۱۳۹۴
کارگردان: مهدی فخیم‌زاده
بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، حبیب دهقان‌نسب، فریبا کوثری، شقایق فراهانی، رامین راستاد و محمد صادقی
چرا ماندگار نشد؟ فخیم‌زاده را به جرات می‌توان موفق‌ترین پلیسی‌ساز سینما و تلویزیون ایران دانست و به خاطر همین هم بود که وقتی اعلام شد سریال نوروزی شبکه یک سیما سریالی پلیسی به کارگردانی اوست، توجه مخاطبان تلویزیون جلب شد. نتیجه اما چیزی نبود که از کارگردان کارکشته‌ای مثل فخیم‌زاده انتظار می‌رفت. ریتم کند اتفاقات سریال در کنار نبود بازیگران چهره باعث شد فوق سری به خوبی دیده نشود. پلیس سریال چندان قدرتمند نبود و نتوانست مخاطبان را به خود جلب کند.

کلانتر ۳
سال پخش: ۱۳۸۸
کارگردان: محسن شاه‌محمدی
بازیگران: ایرج نوذری، فرهاد مهادیان، لیلا موسوی، مریم‌سلطانی و مژگان ترانه
چرا ماندگار نشد؟ سری سوم سریال کلانتر در ادامه دو‌سری قبلی آن ساخته شد اما سری سوم به قوت دو سری قبل نبود و هم در فیلمنامه و هم در کارگردانی ضعف‌های زیادی به چشم می‌آمد. اپیزود نسترن با بازی ناصر طهماسب به سطحی‌ترین شکل به موضوع قتل‌های خانوادگی می‌پرداخت و اپیزود کمال با بازی میرطاهر مظلومی و بهناز جعفری به مساله بچه دزدی می‌پرداخت. اما ضعیف‌ترین اپیزود سریال بدون شک «دوستان» با بازی پویا امینی، محسن افشانی، آرام جعفری و... بود که چندی پیش با پخش مجدد سریال از شبکه آی‌فیلم، بخشی از آن به خاطر جلوه‌های ویژه ضعیف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

سقوط آزاد
سال پخش: ۱۳۹۰
کارگردان: علیرضا امینی
بازیگران: حامد بهداد، پوریا پورسرخ، الهام حمیدی، سولماز غنی و روناک یونسی
چرا ماندگار نشد؟ سال ۹۰ اتفاق عجیبی در حوزه سریال‌های تلویزیونی رخ داد و برای اولین بار تبلیغات یک مجموعه تلویزیونی روی تابلوهای شهری دیده شد.حامد بهداد به عنوان یک ستاره سینما نقش پلیس اصلی این سریال را بازی کرد و باعث جلب توجه بینندگان به سقوط آزاد شد، اما نه بازی او چیزی بود که سینمادوستان قبلا در فیلم‌های کارگردانان بزرگ روی پرده دیده بودند و نه خود سریال فیلمنامه مستحکم و قابل توجهی داشت. داستان این سریال به ماجرای خرابکاری یک باند حرفه‌ای علیه امنیت ملی می‌پرداخت و با وجود این‌که نیروی انتظامی امکانات و تجهیزات بسیاری را در اختیار گروه سازنده قرار داده بود، سریال نتوانست به خلق تصویری ماندگار از یک پلیس مقتدر و جذاب دست پیدا کند. علیرضا امینی هم که از سینمای اجتماعی می‌آمد دیگر تجربه ساخت فیلم یا سریال پلیسی را تکرار نکرد.

گشت ویژه
سال پخش: ۱۳۹۵
کارگردان: مهدی رحمانی
بازیگران: حمید گودرزی، شاهد احمدلو، محمود پاک‌نیت، پدرام شریفی، امیر کاظمی، حسین سلیمانی و سوگل طهماسبی
چرا ماندگار نشد؟ مهدی رحمانی کارگردان این سریال پیش از این فقط در سینما کار کرده بود با گشت ویژه برای نخستین بار به رسانه ملی آمد. این سریال به فعالیت‌های یک گروه پلیس جوان می‌پرداخت که در چالش با پرونده‌های پلیسی و تخلفات گوناگون به حل و فصل آنها مشغول بودند. نیروهای پلیس این سریال با سریال‌های پلیسی دیگر کمی متفاوت بودندو با حوادثی که به طور اتفاقی در سطح شهر رخ می‌داد، سر و کار داشتند. حمید گودرزی شاخص‌ترین چهره گشت ویژه بود و البته پدرام شریفی هم با سابقه حضور در چند فیلم سینمایی مثل بادیگارد چهره تازه‌نفس و آینده‌داری محسوب می‌شد. هر چند که این بازیگران در نهایت نتوانستند گلیم این سریال را از آب بیرون بکشند و گشت ویژه به سریال پلیسی ماندگاری در تلویزیون تبدیل نشد.

ماتادور
سال پخش: ۱۳۹۲
کارگردان: فرهاد نجفی
بازیگران: پولاد کیمیایی، پوریا پورسرخ، علیرام نورایی، سام درخشانی، مجید واشقانی، مجید مشیری و ...
چرا ماندگار نشد؟ ماتادور درباره گروهی تروریستی بود که همزمان با سفر یک هیات اروپایی به ایران با هدف شرکت در یک کنفرانس انرژی اتمی، به عملیات خرابکارانه می‌پرداخت. یکی از مشکلات سریال، نپرداختن کافی به زندگی خانوادگی پلیس‌های سریال و به تبع آن، نزدیک نشدن مخاطبان به آنها بود. البته نقش‌های منفی سریال هم عمق کافی نداشتند و علیرام نورایی در نقش همیشگی جاسوس تبهکار حاضر شده و شقایق فراهانی در نقش یک خلافکار زن باورپذیر نبود. به دلیل سابقه فعالیت نجفی در بخش جلوه‌های ویژه، صحنه‌های اکشن سریال قابل قبول از آب در آمده بود، اما تاکید بیش از حد بر این صحنه‌ها باعث شده بود ارتباط حسی مخاطب با سریال و شخصیت‌های آن شکل نگیرد.

آمین
سال پخش: ۱۳۹۴
کارگردان: منوچهر هادی ـ بهرنگ توفیقی
بازیگران: داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی، هادی ساعی، شاهرخ استخری، بهناز جعفری و...
چرا ماندگار نشد؟ آمین از ابتدا با حاشیه‌هایی مثل تغییر کارگردان از منوچهر هادی به بهرنگ توفیقی رو‌به‌رو بود. می‌توان نتیجه کار را به همان ضرب‌المثل معروف دو تا شدن آشپز ربط داد، اما این همه مشکل آمین نبود. حضور هادی ساعی قهرمان تکواندوی المپیک (!) در نقش یک نیروی پلیس انتقاداتی برانگیخت که بی‌جهت نبود، ساعی نتوانست بازی قابل قبولی در مقابل دوربین ارائه کند. البته انتخاب بازیگران دیگر هم وضعیت بهتری نداشت؛ داریوش فرهنگ بارها نقش پلیس را بازی کرده و پررنگ‌ترین تصویری که از کاظم بلوچی در ذهن داریم، یک خلافکار حرفه‌ای با خنده‌های شیطانی است، تصویری که در این سریال هم دیده شد. حضور امین حیایی هم نتوانست کمک چندانی به آمین کند. در نهایت این اثر را هم جزو سریال‌هایی بدانیم که موفق نشد ماندگار شود.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها