سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در ابتدای این نشست، صفری از دلیل غیبت حسین ترابنژاد، نویسنده سریال و سعید راد به دلیل مشغولیت کاری گفت.
این تهیهکننده بعد هم به سراغ شکلگیری سریال رفت و افزود: این تصمیم گرفته شد که فیلمی در این کلاس درباره مواد مخدر ساخته شود، جسارتی بود که از سوی تلویزیون شکل گرفت. ما در ابتدا بررسی کردیم که چرا سریالهای ما در حوزه مواد مخدر خوب درنمیآید. با تحقیقات زیادی تصمیم گرفتیم که این موضوع را به صورت واقعیتر بیان کنیم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.
صفری با اشاره به اینکه ترور خاموش سال ۹۵ شروع شد و سختیهای بسیاری در راه ساخت آن متحمل شدند، درباره اثرگذاری تلویزیون در بحث مواد مخدر بیان کرد: اساسا نه ما و نه هیچکس در مقابل مواد مخدر نمیتواند بایستد و این خانواده است که باید بستری فراهم کند تا این آسیبها کاهش یابد.
او اضافه کرد: میدانم ممکن است کام مخاطب تلخ شود اما این کارها قرار است یکبار در سال ساخته شود و قرار نیست که هر روز روی آنتن برود. «ترور خاموش» تمام زور خود را زد اما واقعا کار سختی بود و همکاری با سازمانهای کشوری هم سخت بود و بسیار اذیت شدیم؛ چراکه قصه تلخی بود اما با همه این تفاسیر ما سعی کردیم که امید در کار نمایان باشد. علاوهبر این اقتدار را سعی کردیم نشان دهیم.
صفری همچنین درباره حذف بخشهایی از این سریال هم گفت: سانسورهایی که انجام شد شاید در کلیت یک قسمت تلخ بود و میشد با تعدیل آن را پخش کرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ داد.
نگویید سانسور
الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک هم درباره این سانسورها بیان کرد: ما به آقای معظمی و صفری هم تذکر دادیم که از واژه سانسور استفاده نکنند چون هر واژه یک بار معنایی با خود دارد. هر کاری براساس شرایط موجود و زمان پخش نیاز به اصلاحاتی دارد که انجام میشود. حذفیات از سریال، اتفاق مرسومیبوده و در تمام دنیا نیز به همین صورت است.
این اتفاق بدیهی است. امیدوارم ما بتوانیم بحث رده سنی را عملیاتی کنیم تا این موضوع بهتر مدیریت شود. اینکه در خارج از کشور این اتفاق رسانهای نمیشود، به این دلیل بوده که این موضوع جا افتاده و کارگردان حق ندارد اعتراضی به این موضوع کند.
تمام تلاشمان را کردیم
معظمی، کارگردان ترور خاموش هم در این باره اضافه کرد: تعاملات ما با تلویزیون بهخوبی انجام میشود و باید بدانیم که ما در تلویزیون کار میکنیم و باید چهارچوب این رسانه را درنظر بگیریم. کارگردان ترور خاموش در ادامه از دشواریهای ساخت این مجموعه گفت و افزود: مجموعه ترور خاموش دارای فیلمنامه سختی بود چراکه لوکیشن زیاد داشت و کمتر کارگردانی سراغ ساخت چنین آثاری میرود. ترور خاموش از جمله کارهایی است که من در گذشته خود این مدل سبک را تجربه کرده بودم و تمام تلاش خودم را کردم تا به دور از کلیشهها مجموعهای درباره مواد مخدر را به تولید برسانیم. این کارگردان در ادامه گفت: همیشه گفتهام که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در خانه و خانوادهها شکل بگیرد. ما تمام تلاش خود را کردیم که کار خوبی را به تولید برسانیم و متفاوت از آثار قبلی که در این حوزه ساخته شده را روی آنتن تلویزیون ببریم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین باید از همه دستاندرکاران تشکر کنم. چون کار ما هیچ حاشیهای نداشت.
ماموران باهوش یا خلافکارهای کم هوش؟
پرویز فلاحی پور در پاسخ به سوال جامجم درباره نمایش مامورهای خیلی باهوش و خلافکارهایی که گاهی غیرواقعی اتفاقاتی را رقم میزنند که شاید بشود گفت به نوعی کمهوش هستند، بیان کرد: این یکی از نقدهای من به کار است و همیشه گفتهام همانقدر که پلیس باهوش است، باید طرف مقابل هم باهوش باشد و این نقد به کار را کاملا قبول دارم، چون در شرایطی غیر از این وقتی طرفی به اصطلاح خنگ باشد، تعلیقی که باید از بین میرود. در اینجا هم کار گذاشتن دوربینها در همهجا برای خلافکاران و... کمی به کار لطمه زده اما این تصمیم نویسنده و گروه بوده. ما چندان نمیتوانستیم در آن دخالت کنیم. او درباره ایفای این نقش منفی بعد از شهرزاد در نمایش خانگی افزود: این نقش به تشخیص من ویژگیهایی داشت که میتوانستم با آن درگیر شوم و بهترش کنم، در واقع کاراکتر چند بعدی بود که من میتوانستم در ابعاد مختلف شخصیتی آن مانور دهم و شخصیت را از فیلمنامه مقداری بالاتر بکشم. حداقل تلاشم این بود. با این حال من به شخصه صد درصد از بازی خودم راضی نیستم، ولی واکنشها نسبت به مجموعه خیلی خوب بود و من تمام تلاش خود را کردم که به لحاظ تحقیقی کار متفاوتی ارائه دهم و مثل کارهای قبلی نباشد؛ چراکه معتقدم هر آدمی، بدِ بد نیست، خوبیهایی هم در این شخصیت وجود دارد. حمید عطایی هم که نقش یکی از ماموران را بازی میکند، در این باره پاسخ مشخصی نداشت و گفت: این نکته ظریفی است ولی هنوز به پایان سریال نرسیدیم و از آخر قصه خبر نداریم. این داستان از پایه قصه تیم گروه امنیت و اطلاعات است و اصل قصه مهمتر از آن است که به خرده پیرنگها بپردازیم. در اینجا هدف، دیدن قدرت گروه امنیت و اطلاعات است؛ ماجرایی که فکر میکنم در آخر بینندگان را شگفتزده میکند و بعد از این پایان است که باید به سوال شما پاسخ دهیم.
بازیگران چه گفتند؟
سپیده خداوردی: با اینکه نقشم بلند نبود اما کارم را دوست داشتم. برای ایفای نقش کمی استرس داشتم که میخواستم نقش خاکستری بازی کنم چراکه در این چند سال در نقش مثبت ظاهر شده بودم اما امروز خوشحالم که مردم با نقش من همذاتپنداری کردند و مورد پسند مردم واقع شد.
شایسته ایرانی: من شاید کمتر کار کرده باشم اما فیلمنامه و کیفیت نقش برای من مهم است. همین قدر که به نقش من پرداخته شد کفایت میکرد و قصه زندگیاش را کامل دیدیم. اساسا خود شخصیت را هم از این جهت دوست داشتم که جزئیات داشت و برای مردم جالب بود که این نقش را بیشتر ببینند. مسؤولیتپذیری نقش من بیشتر از شغلش میآمد. ممنونم از تیمی که با آنها کار کردم.
امیرمحمد زند: من کمتر درباره نقش خود توضیح میدهم و میخواهم این را بگویم که کمتر کارگردانی است که به سمت ساخت سریال با این موضوع برود. واقعا پیشرفت عجیبی دارند آقای معظمی در کارگردانی.
رضا مولایی: آرزو میکنم که ایکاش فیلمنامه یک کار کامل باشد و بعد کار آغاز شود. البته این اتفاق مختص به این سریال نبوده و در همه کارها به همین صورت است. در حالی که اگر این اتفاق درست انجام شود، ما به عنوان بازیگر و تیم تولید از سوی دیگر نیز میتوانیم اتفاق بهتری را رقم بزنیم.
حمید عطایی: خیلی از بازیگران هم داستان کامل این سریال را نمیدانند؛ همه از انتهای قصه آن شگفتزده میشوند. این فیلم در مورد اطلاعات و امنیت بوده و به دنبال نمایش قدرت کشورمان در سطح بینالملل است.
حمید شریفزاده: من سالهاست نقشهای دگم مثبت بازی میکنم و برای من ثابت شدن و تکرار روی نقش سخت است اما احمد معظمی کارگردانی است که همه دوست دارند با ایشان کار کنند چراکه تلاش میکند حالت در سریال خوب باشد و از اعتماد ایشان متشکرم.
ضرباهنگ یکنواخت یک «ترور خاموش»
ریتم سریال هم از مواردی بود که این کارگردان در پاسخ به جامجم درباره افت آن در بخشهایی از مجموعه گفت: از آن جا که داستانها و شخصیتهای زیادی در کار هستند، اتفاقا لازم بود تا گاهی سریع پیش ببریم. با این حال گاهی نمیشود خیلی سریع از ماجراها عبور کرد، چرا که باید آرامشی هم وجود داشته باشد تا بیننده متوجه رخدادهایی که پیش میآید، بشود.
صفری هم در پاسخ به این سوال بیان کرد: این سریال ملودرام نیست و قصهای در آن تعریف نمیشود، بلکه معمایی است که باید حل شود و این جزئیات کار است که قصه و سریال را شکل میدهد. در تعدد این جزئیات بیننده هم باید مجال داشته باشد که با داستانها و اتفاقات پیش برود.
او همچنین از ادامه فعالیتش در حوزه ساخت مجموعههای امنیتی به دلیل کمبود آن در تلویزیون گفت. فلاحیپور هم در این باره عنوان کرد: من فکر میکنم ریتم کار نسبتا خوب و جزو اتفاقات مثبت سریال بود، ممکن است جایی افت داشته باشد اما در سکانس و قسمتهای بعدی باز هم دچار خیزی میشود که ریتم کلی کار را میسازد، بنابر این، چنین افت و خیزهایی به گونهای ویژگی سریال محسوب میشوند.
فاطمه شهدوست
رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد