در زندگی ما همیشه اولین مواجهه با یک شخص، یک مکان یا یک پدیده از لحاظ روانی تاثیر زیادی روی سایر برداشت‌های ما از آن شخص، مکان یا پدیده دارد. برای این موضوع می‌توان مثال‌های زیادی را بیان کرد، مثل حس دانش‌آموزان در روز اول مدرسه یا اولین برخورد یک خانواده با همسایگان جدید و اولین مواجهه یک گردشگر با شهری که به دیدن آمده است.
کد خبر: ۱۲۳۲۴۶۱

حال این مساله در صنعت گردشگری اهمیتی دوچندان می‌یابد و ما باید همیشه اولین چیزهایی را که از شهر یا کشورمان به یک گردشگر نشان می‌دهیم، در بهترین شرایط خود قرار داشته باشند. به همین خاطر، پایانه‌های ما همواره باید تمیز باشند و مسیر ورود گردشگر به مرکز شهر نیز باید زیبا و دلپذیر باشد. اساسا یکی از دلایل ساخت برج آزادی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در زمان‌های گذشته نیز همین بود که یکی از اولین مواجهه‌های گردشگر خارجی با پایتخت ایران، یک جاذبه مهم گردشگری این شهر باشد، اما اکنون بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) و تعمیرگاه‌ها و تعویض‌روغنی‌های جنوب شهر تهران، یکی از اولین مواجهه‌های گردشگر خارجی با این کلانشهر است.
بنابراین بحث استقبال مناسب یکی از مهمترین زمینه‌های جذب گردشگران بخصوص از کشورهای خارجی است. این در حالی است که گردشگران در ورودی بیشتر شهرهای مهم گردشگرپذیر ما یا با ترافیک مواجه می‌شوند یا با پمپ بنزین و مکانیکی‌های بدریخت و بدبو یا در بهترین حالت با بلوار‌های هم‌شکل و بی‌محتوا که در ساخت بیشتر آنها هیچ توجهی به المان‌های فرهنگی و طبیعی آن شهرها نمی‌شود.
اما در کشورهای توسعه‌یافته دنیا براساس منطق روز گردشگری به این نتیجه رسیده‌اند که مکان‌هایی مثل تعویض‌روغنی و مکانیکی و سایر کسب‌وکارهایی که منظر شهری را خراب می‌کنند، نباید در دید باشند و باید در لایه‌های دوم و سوم حاشیه جاده‌ها و اتوبان‌ها ساخته شوند.
در واقع، در کشورهای پیشرفته دریافته‌اند که داشتن منظر شهری زیبا یکی از مهمترین نکات برای جذب گردشگر به شهرهای گردشگرپذیر است. برای همین منظور نیز به طور مثال در شهرهایی مثل رُم یا پاریس به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که در بافت‌های توریستی ساختمان بلند بسازند تا به منظر شهری در این بافت‌ها خدشه‌ای وارد نشود.
ولی ما در پایتخت ایران با شرایطی مواجه هستیم که رشته کوه البرز که می‌تواند جزو زیباترین مناظر شهری تهران باشد، تقریبا از هیچ نقطه‌ای در این شهر قابل مشاهده نیست و همچنین بوی متعفن مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) نیز باعث شده است که مسافران خارجی با تجربه یک بوی ناخوشایند وارد کشور ما شوند و با بدرقه همان بو کشورمان را ترک کنند.

آرش نورآقایی

کارشناس گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها