تشریح شوستاکوویچ با حضور مشایخی

رویدادهای موسیقایی «مکتب تهران» این بار به بررسی آثار دیمیتری شوستاکوویچ با حضور نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۶۱

بر اساس اعلام مهر، این رویداد که پیشتر آثاری از موتزارت، واگنر و الوین لوسیر را بررسی کرده بود، ساعت 17 یکشنبه هفته بعد با حضور نادر مشایخی به تحلیل آثار دیمیتری شوستاکوویچ می‌پردازد. این مجموعه‌ رویدادها با تمرکز بر هشت سمفونی دوم شوستاکوویچ ادامه خواهد یافت.
در این رویداد با عنوان «گام سوم»، سمفونی8، به عنوان یک مبدأ انتخاب شده است. چرا که شوستاکوویچ بعد از سمفونی7 که معروف‌ترین اثر اوست، در سمفونی8، با دیدی تازه جهان را مشاهده می‌کند. شوستاکوویچ در سمفونی7 نیز جنگ جهانی دوم و مقاومت روسیه و شهر لنینگراد در مقابل آلمان را نشان می‌دهد. البته بین سمفونی 7 و 8، اختلاف جالبی است، اما در سمفونی 8 با شوستاکوویچ دیگری روبه‌رو هستیم.»
نادر مشایخی نیز با اشاره به این‌که کارِ «شوستاکوویچ» به ریشه‌های فرهنگی ما در شرق نزدیک است، بیان کرد: موسیقی او آتنال نیست. شنونده‌ موسیقی ایرانی، این فضا را در ریشه‌های شنوایی موسیقی‌اش دارد. تحلیل این گزاره آسان نیست اما روح شنونده‌ شرقی موسیقی، با فضای کار شوستاکوویچ، همراهی دارد. در سطح جهانی نیز فضای کار او، برای مخاطبان تازگی و شادابی داشته است؛ از این جهت شوستاکوویچ را می‌شود در مقابل کسانی همچون «شوئنبرگ» قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها