کیانوش رستمی و سعید علی حسینی ؛ غایبان وزنه برداری در توکیو

خداحافظ المپیک

اصل خبر این بود؛ سعید علی‌حسینی و کیانوش رستمی المپیک را از دست دادند.ابتدا باورش سخت بود.همه چیز گنگ بود و کمتر کسی می دانست ماجرا از چه قرار است؛ اما انتشار این خبر تا حدودی زوایای پنهان ماجرا را روشن کرد.در زیر به بررسی اتفاقی که گریبان وزنه‌برداری ایران را گرفته است، می پردازیم.
کد خبر: ۱۲۳۱۱۷۲

شرایط المپیکی شدن وزنه برداران به چه صورت است؟
بر اساس قوانین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، هر وزنه‌برداری که بخواهد در رقابت‌های المپیک شرکت کند باید در شش مسابقه گزینشی و به فاصله هر شش ماه در یک مسابقه شرکت داشته باشد. در صورتی که ورزشکاری نتواند در این مسابقات گزینشی شرکت کند، شانس حضور در المپیک را هم از دست خواهد داد.
مشکل کیانوش و سعید چیست؟
حضور در شش مسابقه برای المپیکی شدن برای همه وزنه برداران قانون یکسانی است. تا اینجا همه چیز طبیعی است و هیچ مشکلی هم نیست، اما داستان از جایی آغاز می شود که کیانوش رستمی وزنه‌هایش در مسابقات جهانی را اوت کرد و سعید علی حسینی هم اصلا در این رقابت‌ها شرکت نکرد تا قصه برایشان پیچیده شود.
غیبت سعید و کیانوش به زبان ساده
اتفاقی را که افتاده اگر بنا باشد به زبان ساده توصیف کنیم، باید بگوییم کیانوش به معنای عام از المپیک حذف نشده اما شرایط امتیازی او به دلیل اوت کردن در رقابت‌های جهانی آن‌قدر پایین است که او نمی تواند به حد نصاب کلی برسد و از رقبایش جلو بزند. مثال ساده این است که یک تیم فوتبال در رده پانزدهم جدول رده بندی در هفته‌های منتهی به پایان لیگ را در نظر بگیرید. هنوز رقابت‌ها تمام نشده است اما این تیم هیچ شانسی برای ماندن در لیگ را ندارد.
ماجرای سعید علی حسینی کمی متفاوت است
سعید علی حسینی به دلیل آسیب دیدگی در مسابقات قهرمانی جهان شرکت نکرد. اما خود سعید هم از این اتفاق تعجب می کند که چرا نام او برای حضور در مسابقات گزینشی سوئیس رد نشده است. او خودش دوشنبه شب از این اتفاق آگاه شد و اتفاقا از موضوعی که برایش پیش آمده به شدت گلایه دارد.
تنها نماینده ایران سهراب مرادی است
سهراب مرادی که به تازگی از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده تنها وزنه بردار ایران در مسابقات انتخابی المپیک در کشور سوئیس خواهد بود.سهراب در این مسابقات قصد زدن هیچ رکوردی را ندارد و صرفا برای این راهی سوئیس می شود که سهمیه شش بار حضور قبل برای شرکت در المپیک را پر کند.
توضیح فدراسیون وزنه برداری درباره این اتفاق
کیانوش رستمی از گردونه رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 توکیو حذف نشده و همچنان دارای شانس است. به گزارش روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری، روز گذشته اخباری مبنی بر حذف کیانوش رستمی از گردونه گزینشی المپیک توکیو منتشر شده که نیاز به توضیحات تکمیلی دارد. با توجه به ثبت نشدن امتیاز برای رستمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در تایلند، وی در دو رقابت شش ماه دوم برای حضور در المپیک حضور یافته و مشکلی در ادامه نخواهد داشت. نکته قابل توجه این است که با توجه به نتیجه رقم خورده، این قهرمان کشور دچار عقب ماندگی امتیازی جدی و زیادی با رقبایش شده است. این موضوع به معنای حذف از گردونه انتخابی المپیک 2020 نیست اما مسیر را برای رستمی دشوار و پرچالش ساخته است. شایان ذکر است، فدراسیون وزنه برداری حمایت و پشتیبانی از تمامی قهرمانان و افتخارآفرینان، از جمله کیانوش رستمی را وظیفه خود دانسته و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد.

سعید علی حسینی: شفاف بگویند چرا اسم من را ارسال نکرده‌اند؟

سعید علی حسینی، قهرمان وزنه برداری ایران می گوید: جریان ساده است. اسم من و کیانوش برای مسابقات گزینشی المپیک در سوئیس رد نشده است. نمی دانم چرا اما سوالم از آقایان مسؤول این است آیا رد کردن نام ما هزینه ای برای آنها داشت؟از بین ورزشکاران ما فقط اسم سهراب ارسال شده است.
او ادامه داد: ان شاءا... با تلاش‌های کمیته ملی المپیک و رایزنی با کمیته المپیک سوئیس و فدراسیون جهانی اتفاق‌های خوبی بیفتد.کیانوش هم همین مشکل را دارد اما ظاهرا با آنان حرف زده و احتمالا اتفاق‌های خوبی بیفتد. من و امثال من برای این کشور تلاش می کنیم اما کسی دل نمی سوزاند. سرمربی ما دلسوز نیست، فدراسیون ما دلسوز نیست و کسی حتی از خودش نپرسید چرا سعید علی حسینی در این مسابقات نیست. اعلام کردن اسم من و کیانوش نه به ضرر کشور است و نه هزینه ای دارد. یکی به من بگوید دلیلش چیست که اسم ما را ارسال نکرده اند؟

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها