آمار تازه دفتر موسیقی وزارت ارشاد نشان از روند نزولی تولیدات موسیقی دارد سیری که هر چند اعداد بزرگی را نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند یک هشدار باشد

کمی تا قسمتی ابری

موسیقی حالا نه به اندازه سال‌های گذشته پر حاشیه است و نه کنسرت‌رفتن اندازه گذشته پدیده‌ای خاص و عجیب. هر چند شرایط اقتصادی امروز مردم را برای هزینه کردن درآمدشان بیشتر سرگرم تامین و حل نیازهای اولیه و معاش کرده است، اما بازار کنسرت‌های موسیقی تا حدودی گرم است. حالا باید بررسی کرد و دید امورات فرهنگی بخشی از زندگی جامعه شده و مردم حاضر به حذف آن نیستند، یا هنوز اوضاع اقتصادی لااقل برای بخشی از جامعه آنقدر که تصور می‌کنیم دشوار نشده است. در هر صورت دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمار تازه‌ای منتشر کرده که در آن می‌توان نگاهی انداخت به این‌که اوضاع موسیقی بر اساس مجوزهای کسب شده در این دفتر طی نیمه اول امسال چطور بوده است.
کد خبر: ۱۲۳۱۱۴۹

موسیقی دست پاپ‌خوان‌ها
طبق آمار منتشر شده در شش ماه اول امسال 270 اجرای صحنه‌ای از دفتر موسیقی مجوز گرفته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باکاهش بسیار کمی روبه‌رو بوده است، شش ماهه اول سال 97 اجراهای صحنه‌ای 273 مورد بوده‌اند و شش ماهه اول امسال‌270. امسال 135 کنسرت موسیقی پاپ، 52 موسیقی سنتی، 47‌موسیقی کلاسیک، 19 موسیقی تلفیقی و 17 موسیقی نواحی به اجرا پرداخته‌اند. در کنار مجوزهای هنرمندان داخلی، 30 گروه موسیقی خارجی هم به ایران آمده و موسیقی اجرا کرده‌اند.
حالا اگر تعداد اجرای انواع موسیقی را کنار هم بگذارید و مقابل تعداد اجراهای موسیقی پاپ قرارش دهید، تعداد انواع اجراها نمی‌تواند خیلی از موسیقی پاپ پیشی بگیرد. این‌که باز هم بنویسیم موسیقی شده محل کسب درآمد حرف تکراری بی‌نتیجه‌ای است که باز هم چاره‌ای جز بیانش وجود نخواهد داشت. وجود اجراهای فرهنگی برای حفظ ارتباط جامعه با موسیقی اصیل و یا موسیقی کلاسیک با حمایت دولت اتفاقی فراموش شده محسوب می‌شود و ظاهرا باید پذیرفت پاپ در حال بلعیدن انواع موسیقی است و نگرانی و دلسوزی هنرمندان این موسیقی‌ها هم نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد.

سیر نزولی انتشار آلبوم‌ها
از زمانی که انتشار تک‌آهنگ‌ها در ایران جدی شد و وزارت ارشاد هم اعلام کرد کمتر از دو روز برای انتشار آنها مجوز صادر می‌کند، کاهش چشمگیری را در عرصه انتشار آلبوم‌های موسیقی تجربه کردیم. در شش‌ماهه نخست امسال 161 آلبوم منتشر شده‌اند که آمار سال قبل نشان می‌دهد آلبوم‌های منتشرشده تقریبا نصف سال گذشته‌اند. شش ماه نخست سال گذشته 265 آلبوم منتشر بوده که حالا به 161 مورد رسیده است. آلبوم‌های تصویری هم همواره جزو پدیده‌های موسیقایی در ایران بوده‌اند که چندان نشده‌اند و همیشه تعدادشان به چند مورد محدود شده است. شش ماه اول امسال سه آلبوم و مدت مشابه سال گذشته هم چهار آلبوم. آمارهای این بخش ظاهرا قرار است افزایش جدی را به این زودی‌ها تجربه کنند.

رو به افزایش مداوم
اگر کمی هم با موسیقی سر و کار داشته و دنبالش کنید، حتما متوجه شده‌اید که این تیتر می‌تواند به تک‌آهنگ‌ها مربوط باشد. هر قدر تعداد آلبوم‌ها کمتر می‌شود، تعداد تک‌آهنگ‌ها هم بیشتر می‌شود دیگر... سال گذشته 965 تک‌آهنگ در بهار و تابستان مجوز گرفته بودند و امسال 1078 تک‌آهنگ در مدت مشابه مجوز گرفته‌اند. هرچند میزان افزایش تعداد آهنگ‌ها هم چندان زیاد نیست، اما همان مسیر صعودی همیشگی را طی می‌کند.

کاهش و کاهش
نماآهنگ‌ها هم مانند آلبوم‌های تصویری اصولا تعدادشان کم است، از آنجا که رسانه‌ای برای پخش نماآهنگ‌ها در ایران وجود ندارد خوانندگان رسمی کمتر به سمت هزینه برای تولید نماآهنگ می‌روند و خواننده‌های غیررسمی هم اغلب نماآهنگ‌هایی سخیف می‌سازند و در رسانه‌های خارج از ایران پخش می‌کنند. 146 نماآهنگ در شش ماهه اول سال 97 تولید شده و امسال هم با کاهش حدود 20 مورد به 127 رسیده است. تعداد کتاب‌های گویای تولیدشده هم از 43 مورد سال گذشته، امسال به 40 مورد رسیده و کاهش اندکی را تجربه کرده است. تنها رشد بزرگی که با مقایسه آمار شش ماهه اول امسال و سال گذشته می‌توان مشاهده کرد این است که نیمه اول امسال 6300 پرونده شعر و ترانه در دفتر موسیقی تشکیل شده که در نیمسال نخست سال قبل 3850 پرونده بوده است.

زینب مرتضایی فرد
ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها