جزئیاتی تازه از ترور محافظ پادشاه عربستان، مردی که پایش در قتل جمال خاشقچی دیده می‌شود

چه کسی عزیز را کشت؟

در روزهایی که ولیعهد عربستان رو به روی دوربین شبکه‌های خبری و رسانه‌ای آمریکا می‌نشیند و سعی می‌کند با صحبت‌هایش نشان دهد کشورش وضعیت با ثباتی دارد، مجموعه‌ای از اتفاقات داخلی و بین‌المللی دست به دست هم می‌دهد تا دقیقا عکس این مطلب را نشان دهد. در حالی که طی چند روز گذشته خبر شکست سخت نظامیان سعودی در یمن منتشر شده، یک حادثه تیراندازی در شهر جده اتفاق افتاد که خیلی زود دامنه بیشتری به خودش گرفت. در آن حادثه، عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه عربستان در جریان یک درگیری مسلحانه کشته شد. حالا رسانه‌های داخلی و خارجی ابعاد بیشتری را از این ماجرا افشا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۴۲

نکته و حقیقتی که گزارش‌های تازه در این زمینه به آن اشاره می‌کنند، این است که بار دیگر اثری از جمال خاشقچی در این پرونده هم دیده می‌شود. در واقع یک سال پیش در همین روزها بود که کشته شدن وحشیانه جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه به خبر نخست رسانه‌های دنیا تبدیل شد. حالا در تحلیل این اتفاق جدید، نشریه انگلیسی تایمز که به انتشار اخبار اختصاصی از داخل عربستان سعودی معروف است، در گزارشی درباره قتل الفغم نوشت که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که این حادثه با پرونده قتل خاشقچی مرتبط باشد.
گزارش تایمز در این زمینه می‌گوید: «ژنرال عبدالعزیز الفغم ۴۷ ساله به عنوان معتمدترین افسر محافظ شاه شناخته می‌شد. مرگ وی، فورا به گمانه‌زنی در مورد یک دسیسه توسط دربار منجر شد. ادعا شده است که او اخیرا از خدمت پادشاهی برکنار شده و احتمال دارد که اطلاعاتی در خصوص قتل آقای خاشقچی داشته است».
در همین حال، روز گذشته نیز روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که شنبه شب همزمان با قتل محافظ شاه سعودی، ریاض از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شماری از شهروندان سعودی درخواست کمک کرده است. بر اساس این گزارش، درخواست جمع‌آوری اطلاعات، شخصا از سوی شاه و ولی‌عهد سعودی ارائه شده است.
دروغ‌گویی، از خاشقچی تا الفغم
نکته دیگری که در این میان به چشم می‌خورد، این است که نوع واکنش رسانه‌ها و مقامات عربستانی به قتل این ژنرال شباهت‌هایی با واکنش آنها به قتل خاشقچی دارد. سال گذشته و بعد از رسمی شدن قتل خاشقچی، مقامات سعودی ابتدا اعلام کردند که به هیچ وجه اطلاعی در این زمینه ندارند. اما در ادامه شواهد و مدارکی از سوی مقامات ترکیه ارائه شد که کذب گفته‌های آنها را به خوبی نشان می‌داد. در مورد قتل الفغم نیز می‌توان چنین برخوردی را مشاهده کرد.
رسانه‌های سعودی در ابتدا اعلام کردند که ژنرال الفغم به دست یک شهروند عادی کشته شده است. اما اطلاعات و خبرهای بعدی، کاملا با این موضوع متفاوت بود. پلیس عربستان فرد قاتل را ممدوح بن مشعل آل علی معرفی کرد. در ادامه کاربران فضای مجازی ثابت کردند که این یک شهروند عادی نبوده است. گفته می‌شود قاتل پسر مشعل بن ممدوح آل علی، عضو سابق مجلس شورای عربستان است.
غانم الدوسری، مخالف عربستانی ساکن انگلیس نیز با انتشار چند توییت نشان داد که ممدوح فردی قابل اعتماد در حکومت عربستان بوده است. او در این زمینه نوشت: ممدوح آل علی، یک افسر اطلاعاتی است که شخصا با او آشنایی دارم، من او را در لندن می‌دیدم و او در همان باشگاه ورزشی که من رفت‌وآمد داشتم، ثبت نام کرد، بعدها به شکل مستمر با من در ارتباط بود و سعی داشت من را به بازگشت راضی کند، با مخالفت‌های من، او قصد داشت من را به مزرعه یکی از دوستانش در بیرون شهر لندن ببرد که من قبول نکردم.
روزنامه‌های چاپ عربستان نیز در جست‌وجوی خانواده ممدوح ، عکس‌هایی از جشن‌های خصوصی و جشن‌های عروسی برادرش را منتشر کردند که در آنها شاهزادگان و مسئولان عربستانی نیز حضور داشتند. نکته جالب در این زمینه این بود که هیچ‌گونه عکسی از او در این مناسبت‌ها دیده نمی‌شوند. در واقع عکس‌های زیادی از پدر و برادران او در کنار مهمانان وجود ندارد اما حتی اشاره‌ای به نام او نشده است و این حاکی از حساسیت موقعیت کاری او در یگان ویژه گارد حفاظتی پادشاه است.
موضوع دیگری که در این میان مورد توجه قرار دارد، در مورد سرنوشت قاتل این ژنرال است. در این مورد هم می‌توان شباهت‌هایی با حادثه سال گذشته خاشقچی مشاهده کرد. در مورد خاشقچی ابتدا اعلام شد که قتل این روزنامه‌نگار منتقد توسط چند افسر خودسر صورت گرفته که آنها در ادامه توسط دستگاه اطلاعاتی عربستان دستگیر و مجازات شده‌اند. در مورد قتل این ژنرال سعودی نیز مقامات سعودی ادعا کردند که قاتل در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است. با این حال هنوز هیچ مدرکی مبنی بر صحت این گفته سعودی‌ها ارائه نشده است.
با این‌که پلیس مکه تاکید دارد که قتل عبدالعزیز یک حادثه شخصی بوده اما برخی قتل او را نه یک حادثه بلکه تروری سیاسی دانسته اند. علی احمد،روزنامه نگار عربستانی در توییتر خود نوشته محافظ شخصی ملک سلمان، چند روز پیش از سمتش عزل شده بود که این مساله مرگش را مشکوک می‌کند. این روزنامه‌نگار نوشته الفغم چند روز پیش در حال قدم زدن به تنهایی در جده رویت شده که در واقع با شغل او تناسبی ندارد، زیرا معمولاً در کنار پادشاه است و شب‌ها هم بعد از خوابیدن ملک سلمان در قصر استراحت می‌کند.
جمال خاشقچی یک سال پیش در حالی که برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، توسط یک تیم ترور کشته و تکه تکه شد. جسد او تا امروز پیدا نشده است. در حالی که گزارش‌های متعددی از دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد برای قتل خاشقچی وجود دارد، ریاض مدعی است که قتل وی توسط یک تیم خودسر صورت گرفته است.
ردپای تیم حفاظت ولیعهد
موضوع دیگری که با کشته شدن عبدالعزیز در رسانه‌ها مطرح شده، نقش پشت پرده محمد بن سلمان، ولیعهد جاه طلب سعودی‌ها است. برخی بر این باورند که بن سلمان سعی در جایگزینی تیم امنیتی پادشاه عربستان با مهره‌های خود دارد و قتل عبدالعزیز هم در همین راستا بوده است. باید به این نکته اشاره کرد که در مرگ جمال خاشقچی هم رد پای محافظان بن سلمان به چشم می‌خورد.
بسیاری معتقدند بن سلمان یک گروه محافظ خارجی و عرب تربیت شده دارد که بسیاری از اقدامات مد نظر او را انجام می‌دهند. سایت انگلیسی میدل ایست آی هم مدتی پیش در مورد یک گروه حفاظتی بن سلمان به نام جوخه‌ببر افشاگری کرد. طبق گفته این سایت، جوخه ببر تیمی از قاتلان برای ترور منتقدان سعودی در داخل و خارج این کشور است و کشتن جمال خاشقچی یکی از اقدامات آنها در این زمینه بوده است.
شیوه قتل‌های جوخه ببر متنوع است و در برخی مواقع مانند پرونده خاشقچی نقش‌شان آشکار می‌شود اما در برخی مواقع قتل‌ها را اتفاقی جلوه می‌دهند مانند تصادف رانندگی یا آتش‌سوزی. البته در مواردی هم مخالفان را همزمان با حضور در بیمارستان یا نزد پزشک برای معاینه، به ویروس‌های کشنده مبتلا می‌کنند. به همین سبب برخی کاربران شبکه‌ها می‌گویند محافظ ملک سلمان توسط این گروه مخوف ترور شده است.

مقتول کیست؟

عبدالعزیزالفغم پسر بداح هایف الفغم المطیری، محافظ شخصی سابق ملک عبدا... بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بود که بیش از ۳۰ سال برای او کار کرد. الفغم فارغ التحصیل دانشکده نظامی ملک خالد وابسته به وزارت گارد ملی بود و از سوی این گارد به عنوان محافظ ویژه تعیین شد سپس به یگان گارد پادشاهی در دوره ملک عبدا... بن عبدالعزیز منتقل شد.
با فوت ملک عبدا...، الفغم به کار خود در این گارد ادامه داد و محافظ شخصی ملک سلمان شد و در سال ۲۰۱۷ ارتقای ویژه‌ای داشت. عربستانی‌ها به دلیل این‌که الفغم محافظ شخصی دو نفر از پادشاهان این کشور بود به او لقب «محافظ پادشاهان» را داده بودند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها