چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال از ۹ تا ۲۳ مهر با حضور تیم‌های ایران، روسیه، مصر، کانادا، استرالیا، برزیل، آمریکا، تونس، آرژانتین، ژاپن، ایتالیا و لهستان به میزبانی ژاپن آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۲۲

جام جهانی کی تاسیس شد؟
مسابقات جام جهانی نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ پایه‌گذاری شد. این مسابقه‌ها هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و شهرهای ورشو، برلین و توکیو میزبان نخستین دوره‌های جام جهانی بودند اما طبق سنت برگزاری مسابقه‌های جام جهانی بعد از سال ۱۹۹۱ قرار بر این شد برای همیشه ژاپن میزبان مسابقات باشد.
در اندیشه انتقام از روسیه
آغاز جام جهانی والیبال برای والیبال ایران. میزبان ناگویای ژاپن است. به وقت تهران ملی‌پوشان ایران که عنوان قهرمانی در قهرمانی آسیا را یدک می‌کشند ساعت‌8‌و‌30‌دقیقه به مصاف روسیه خواهند رفت. تیمی سر حال و قبراق که همیشه برای والیبال ایران مشکل‌ساز بوده است؛ تیمی که قهرمانی لیگ ملت‌ها را یدک می‌کشد و خیالش از المپیک راحت است.
روس‌ها در مرحله نخست انتخابی المپیک با شکست شاگردان ایگور کولاکوویچ سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ را کسب کردند تا ملی‌پوشان ایران دی ماه در چین برای حضور در المپیک تلاش کنند. بازی روز سه‌شنبه در نخستین گام رقابت‌های جام جهانی برای ملی‌پوشان ایران می‌تواند حکم انتقام شکست مسابقات انتخابی المپیک و گام محکم برای آغاز رقابت‌های جام جهانی باشد.
مهم جایزه دلاری است، نه سهمیه المپیک
ملی‌پوشان ایران به‌دلیل مسافت زیاد با کلی خستگی به ژاپن رسیدند. نکته اینجاست که این مسابقات فقط جایزه دلاری‌اش اهمیت دارد، چون تأثیری در صعود تیم‌ها به المپیک ندارد. به همین دلیل تیم‌ها با ترکیبی جوان به ژاپن رفته‌اند. کاری که البته ایران انجام نداده است. از ترکیب ایران فقط محمد موسوی است که به‌دلیل خستگی زیاد و با اجازه از کولاکوویچ به این مسابقات نرفته است؛ اگر نه ترکیب، ترکیبی کامل است.
چهارمین حضور ایران در جام جهانی
تیم ملی والیبال ایران چهارمین حضور خود در جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد. نخستین حضور تیم ملی مربوط به سال ۱۹۹۱ است که عنوان یازدهمی کسب شد. سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ نیز به ترتیب مقام نهم و هشتم برای والیبال ایران به‌دست آمد.
مربی تیم ملی چه می‌گوید
سعید رضایی، دستیار کولاکوویچ درباره بازی صبح امروز می‌گوید: «امروز به‌طور حتم بازی سختی با روسیه داریم. البته هیچ بازی در جام جهانی راحت نیست. بازیکنان ایران هم اصلا قابل پیش‌بینی نیستند.»
روسیه، پرافتخارترین است
روسیه با شش قهرمانی به همراه برزیل و آمریکا با دو مدال طلا پرافتخارترین تیم‌های جام جهانی والیبال هستند.
همچنین تیم‌های کوبا، ایتالیا و آلمان نیز هر کدام یک قهرمانی در جام جهانی والیبال دارند. در دوره گذشته مسابقات تیم ملی آمریکا و ایتالیا به ترتیب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی رقابت‌ها را کسب کردند و به همراه تیم برزیل (میزبان المپیک) نخستین راه یافتگان به المپیک ریو بودند.
برنامه کامل بازی‌های ایران در این دوره از پیکارها به شرح زیر است:
سه‌شنبه 9 مهر: ایران ـ روسیه، ساعت 8:30
چهارشنبه 10 مهر: ایران ـ مصر، ساعت 5:30
جمعه 12 مهر: ایران ـ کانادا، ساعت 5:30
شنبه 13 مهر: ایران ـ استرالیا، ساعت 11:30
یکشنبه 14 مهر: ایران ـ برزیل، ساعت 8:30
چهارشنبه 17 مهر: ایران ـ آمریکا، ساعت 12:30
پنجشنبه 18 مهر: ایران ـ تونس، ساعت 8:30
جمعه 19 مهر: ایران ـ آرژانتین، ساعت 5:30
یکشنبه 21 مهر: ایران ـ ژاپن، ساعت 13:30
دوشنبه 22 مهر: ایران ـ ایتالیا، ساعت 9:30
سه‌شنبه 23 مهر: ایران ـ لهستان، ساعت 7:00

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها