سالمندی سالم

همه دوره‌های زندگی در زمان خود از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید از همه نظر به ضروریات آن توجه شود. یکی از این بازه‌های زمانی سالمندی و یکی از مهم‌ترین نکات آن تغذیه صحیح است که با داشتن تغذیه سالم و مراقبت‌های بهداشتی می‌توان این ایام را به دورانی مطلوب و لذتبخش البته همراه با سلامت و نشاط تبدیل کرد. در این مورد چند نکته قابل توجه است که عبارتند از: غذای خوب بخورید و در روز از میوه،سبزیجات و مواد غذایی تازه استفاده کنید. به‌دلیل کم شدن فعالیت بدن وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر داشته باشید. از خوردن نمک و غذاهای چرب و آماده پرهیز کنید. ورزش و فعالیت سبک داشته باشید و از تنهایی دوری کنید زیرا این موضوع بر اشتهای شما تاثیر می‌گذارد. دراینجا به طرز تهیه سه نوع غذای مقوی و مفید برای این دوران پرداخته ایم که امیدواریم مورد توجه‌تان واقع شده و همیشه سلامت و با نشاط باشید.
کد خبر: ۱۲۳۰۸۴۲

سوپ کدو حلوایی

مواد لازم:
کدو حلوایی کوچک: نصف / هویج متوسط: 2 عدد / پیاز متوسط: یک عدد / سیر: یک حبه / آب مرغ یا گوشت: 2 لیوان / شیر: یک لیوان / گشنیز خرد شده: 3 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل، ادویه و روغن: به میزان لازم
سیر و پیاز را خرد کرده و در قابلمه مناسبی ریخته و با کمی روغن تفت داده و سرخ می‌کنیم. پوست هویج و کدو را کنده، خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم و بعد آب مرغ یا گوشت را به آن اضافه کرده و در قابلمه را گذاشته و حرارت را کم می‌کنیم.
وقتی مواد پخت نمک،فلفل و ادویه مورد نظر را همراه با گشنیز خرد شده به سوپ اضافه کرده و بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت برمی داریم. وقتی سوپ کمی خنک شد شیر را آن اضافه کرده و کمی هم می‌زنیم و سپس آن را در ظرف مناسبی ریخته و سرو می‌کنیم. این سوپ سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان بوده و برای دوره میانسالی غذای مناسبی است.

برنج و سبزیجات

مواد لازم:
سیب‌زمینی متوسط: 2 عدد / برنج: 2 پیمانه / گوشت چرخ‌کرده یا سویا: 100 گرم / فلفل دلمه‌ای: یک برش متوسط / پیاز متوسط: یک عدد / گوجه فرنگی متوسط: 2 عدد / نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم
برنج را قبل از پخت با آب ولرم و کمی نمک خیس می‌کنیم. پیاز را خرد کرده و درقابلمه ریخته و با کمی روغن تفت داده و سرخ می‌کنیم. گوشت یا سویا را به آن اضافه کرده و خوب تفت می‌دهیم. البته همان‌طور که می‌دانید سویا را قبل از پخت مانند برنج باید درآب ولرم خیس کرده و سپس آبکش کنیم و بعد از این‌که آب اضافه‌اش رفت به پیاز داغ اضافه کرده و خوب تفت می‌دهیم تا مزه بگیرد.
در مرحله بعد سیب زمینی‌ها را پوست کنده، خرد کرده و همراه گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای خرد شده و نمک و فلفل به گوشت اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. سپس کمی آب به مواد اضافه کرده و درقابلمه را گذاشته و حرارت را کم می‌کنیم تا مواد پخته و آب غذا تمام شود. برنج را پخته و آبکش کرده و بعد از این که آب اضافه‌اش رفت آن را روی مواد ریخته و مخلوط کرده با همان قابلمه دم ‌گذاشته یا در قابلمه دیگری ته دیگ مناسبی گذاشته و برنج مخلوط را در آن ریخته و دم می‌گذاریم.
وقتی برنج پخت آن را در ظرف مناسبی ریخته و سرو می‌کنیم. این غذا به دلیل هضم آسان و داشتن مواد ضروری بدن یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده اصلی میانسالان است.

سالاد سبزیجات

مواد لازم:
ذرت پخته: نصف لیوان / لوبیای پخته (از هر نوع): نصف لیوان / هویج متوسط: یک عدد / کدو سبز متوسط: یک عدد / قارچ خرد شده: نصف لیوان / ماست کم چرب: نصف لیوان / نمک و آبلیموی تازه: به میزان لازم
لوبیا و ذرت را خوب می‌پزیم و کنار می‌گذاریم. قارچ را هم خوب شسته و خرد کرده و کنار می‌گذاریم. هویج و کدو را می‌پزیم یا پوست کنده و خام رنده می‌کنیم.
در این مرحله تمام مواد را در ظرف مناسبی ریخته و خوب با هم مخلوط کرده و سپس نمک و ماست کم چرب را به سالاد اضافه کرده و بعد از کمی مخلوط کردن سرو می‌کنیم. این سالاد خوش طعم شام یا میان وعده مناسبی برای سالمندان است.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها