در سری جدید «روایت مردم» چه می‌گذرد؟

روایت «یکتا» از نبرد با سیل

خانه‌های تا کمر در آب فرورفته و مردمانی بحران‌زده و پای در گل، زندگی‌های بر آب رفته و یادآوری دوران سازندگی این بار در دل بحرانی ملی به روایت سردار حاج حسین حسینی‌یکتا، ماجرای سری جدید سلسله مستندهای «روایت مردم» وی را شکل می‌دهد. روایتی واقعی و ملموس از قلب حادثه، نه روایتی رویاپردازانه و نه سیاه‌نمایی. روایتی مستند از مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیدگان که روایتگری فرمانده سال‌های نه چندان دور جنگ، آن را دیدنی‌تر کرده است. روایتی که یادآور روایت اثرگذار شهید آوینی از دوران دفاع مقدس و ایمان و همبستگی ملت ایران است.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۹۲

بیان شرح ماوقع ماجرا همیشه بعد از نشستن گرد و خاک و هیاهوی ناشی از بحران بسیار مهم است. این‌که چه کردیم، چه می‌توانستیم بکنیم، چه کارهایی را نباید انجام می‌دادیم و... تا در شرایط مشابه با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، راه درست‌تری پیش بگیریم. جدای از مدیران و تصمیم‌گیران این حوزه، روشنگری عمومی می‎تواند برای رسیدن به این هدف بسیار راهگشا باشد، چرا‌که بخش اعظم امور در این دست بلایا بردوش مردم است تا مسؤولان. تولید هر سری از این مستند، معطوف به مشکلی مبتلابه کشور است و مثل هر کار رسانه‌ای دیگری از نقاط برجسته‌تری برخوردار است که در این فرصت به شماری از آنها اشاره می‌کنیم:
دغدغه‌مندی از جنس «یکتا»
روایت مردم را باید با حاج حسین یکتا تعریف کرد. سردار یکتا بسته به شرایط زمانه آتش به اختیار عمل می‌کند و در هر عرصه که نیاز زمانه اقتضا کند، ورود می‌کند تا به قدر خود باری بردارد. از دوران جنگ، لباس رزم را از تن نمی‌کند و سردار خط مقدم، بعد از جنگ به عنوان راوی دفاع مقدس، خادم زائران اربعین، مسؤول بنیادها و مؤسسات خیریه، مستندسازی را برای بیان و یافتن راه‌حل مشکلات مبتلابه مردم همچنان خدمت می‌کند.
اما در تلاش رسانه‌ای خود با عنوان روایت مردم سراغ مشکلات اقتصادی و بحران‌های روز مردم رفته است. خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و حالا در اقدام جهادی دیگری کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان و لرستان را وجهه همت خود قرار داده است. نشستن پای درد دل مردم از نزدیک، نفس به نفس و از وسط میدان، نه از پشت تلفن یا خواندن گزارش ماوقع از روی کاغذ، وجه تمایز یکتا در این مستند است. گاهی سوار بر قایق، گاه سوار بر خودرو، در برخی صحنه‌ها هم پای پیاده و هم‌پای سیل‌زدگان می‌شود و مخاطب با دغدغه‌های او و مردم سیل‌زده همراه و همدل می‌شود.
نمایش 2 روی سکه
تأکید بر حرکت دوشادوش دولت و نیروهای خودجوش مردمی پای کار، از مهم‌ترین نکاتی است که در این برنامه بر آن پا فشاری می‌شود. به قول حاج حسین یکتا، از کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرای فرمان امام، هلال احمر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا بروبچه‌های بسیجی و گروه‌های جهادی دست به دست هم داده‌ا‎ند تا پیش از آغاز فصل سرما کار پایان بگیرد. روایت مردم، نه بنای بزرگ کردن حرکت خود و نه برجسته کردن کمبودها و کم‌کاری‌های مسؤولان را دارد. آنچه بیشتر در این مستند به چشم می‌آید، نمایش چهره واقعی مشکلات در کنار کمک‌ها و نوع‌دوستی مردم و نیز همراهی دستگاه‌ها در کاستن از بار گرفتاری‌ها است. پیگیری وعده‌ها، نمایش روند پیشرفت فیزیکی بناهای در حال ساخت، دریافت وام‌ها، بازسازی منازل و مغازه‌ها، شنیدن انتظارات، درک نیازها، رسیدگی به توقعات عمومی از یک طرف و شکل‎گیری بازار سیاه زمین و خانه، بیماری بچه‌ها، زندگی در گرما و سرمای چادر، خطر ناامنی ساختمان‌های نیمه مخروبه در حال سکونت و... روی دیگر مشکلات به نمایش درآمده در این مستند است.
تبدیل تهدید به فرصت
این برنامه، صدای خاموش نقدها، اعتراضات و درددل‌های مردم را در حوزه‌های مختلف به گوش عموم مردم و مسؤولان می‌رساند. غالبا مردم احساس می‌کنند دور از امکانات پایتخت، مسؤولان و رسانه‌ای برای رساندن صدای مشکلات‌شان هستند از این رو این برنامه انعکاسی از نظرات و مشکلات مردم از زبان خودشان و نشانه‌ای از آزادی بیان نظام در آینه رسانه ملی است.
نتیجه تولید و پخش این دست برنامه‌ها مقابله با شایعات و بزرگنمایی مشکلات و درعوض تقویت روحیه مطالبه‌گری، وفاق و مشارکت عمومی و از همه مهم‌تر شفاف‌سازی است. اصلی که رسانه‌های معاند با دروغ پراکنی و سیاه‌نمایی بر آن تکیه دارند، مأیوس کردن جامعه از تحقق اهداف بنیادین انقلاب است.
روایت فتحی دیگر
پس از سال‌ها این مستند اجتماعی، سرازیر شدن سیل مهربانی و جوشش نیرو و توان واقعی مردمی را برای بیننده به تصویر می‌کشد و سال‌های دور دفاع مقدس را برای آنها که تجربه کرده‌اند، بازآفرینی و برای آنها که یاد و خاطره‌ای ندارند تصویری شفاف و ملموس می‌سازد.
تأکید یکتا بر زنده کردن حس و حال مردم در دوران هشت ساله دفاع مقدس، آن حس وحدت و انسجام، میثاق با رهبری، روحیه خودجوش انقلابی، نیروهای جوان پای کار، یکی از ویژگی‌های برجسته سری جدید روایت مردم است. سردار یکتا با همان ادبیات روایتگری آشنای جبهه و جنگ از سیل می‌گوید و لحظه به لحظه بینندگان را به یاد دوران دفاع مقدس به‌ویژه مستند «روایت فتح» با صدای دلنشین و دغدغه‌مند شهید مرتضی آوینی می‌اندازد.
«همه با گِل جنگیدند تا شهر سقوط نکند»، «مثل سال‌های جنگ که زندگی در میان گلوله و خون ادامه داشت و قطار قطار کمک‌های مردمی به جبهه‌ها روان بود، امروز هم زندگی در میان گل و ویرانه و کمبودها جریان دارد و با مهربانی‌های من و شما یعنی ما غصه از دل هموطنان مصیبت‌‌دیده برداریم»؛ اینها نمونه‌ای از سخنان یکتا در جریان مستند روایت مردم است.
زندگی باید کرد
در دل همه این دشواری‌ها، نمایش لبخند و بازی بی‌خیال کودکان در میان گل و خاک از تلخی تصاویر می‌کاهد و امید را در تماشاگر زنده نگه می‌دارد. این‌که هنوز نیاز به گرفتن دست همو‌طنان باقی است و نباید تا پایان کار سکوت کرد و نشست.
همین طور در هر قسمت، بخش نخست مستند ردپای سیل را بر چهره شهرها نشان می‌دهد و در بخش دوم کار، دوربین روایت مردم به چند ماه بعد سیل می‌رود و بیننده نتیجه ماه‌ها کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی نیروهای مردمی و دولت را به نظاره می‌نشیند و بارقه از سر گرفتن زندگی در شهرهای سیل‌زده در دل تماشاگر جوانه می‌زند. نمود کمبودها در کنار احساس زنده بودن امید و شور زندگی، وظیفه مخاطبان را برای دراز کردن دست یاری به سمت این حرکت خودجوش بیشتر می‌کند.
سیل به روایت تصویر
سکانس‌های بی‌صدا و آهسته آغازین هر قسمت بسیار تأثیرگذار و جذاب گرفته شده و جغرافیای طبیعی هر منطقه تا ابعاد کنونی بحران به‌خوبی معرفی و نمایش داده می‎شود.
سر وقت هم کمبودها و آسیب‌ها به تصویر درمی‌آید. زبان تصویر برای همه قابل درک و مفهوم است و کمتر نیازی به سخن و توضیح دارد. با این حال گاهی صدای گرم حسین یکتا روی برخی صحنه‌ها به شرح بیشتر آن بخش کمک می‌کند.
دوربین روایت مردم، از رودخانه‌های پر پیچ و خم استان گلستان تا جاده‌های کوهستانی استان‌های لرستان و خوزستان، مسیر دغدغه‎مندی خود را دنبال می‌کند و با هنر تصویربرداری و موسیقی مناسبِ هر صحنه بیشتر بر دل بیننده می‌نشیند. ضبط نماهای کمتر دیده شده از آسمان شهرهای سیل‌زده از نقاط دیدنی مستند روایت مردم است که ابعاد گسترده‌تری از خسارات سیل را برای مخاطبان روشن می‌کند.

سارا صالحی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها