روز گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسما آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۹۰

این برای چندمین بار است که دموکرات‌ها می‌خواهند ترامپ را استیضاح کنند اما به دلیل دو دستگی و نیز عدم همراهی مجلس سنا تلاش‌هایشان ناکام مانده است. نانسی پلوسی می‌گوید: «مجلس نمایندگان آمریکا رسما تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز می‌کند. رئیس‌جمهور باید پاسخگو شود و هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.»
آنچنان که از خبرها بر می‌آید قرار است مجلس نمایندگان آمریکا درباره این تحقیق کند که آیا ترامپ خواستار کمک اوکراین برای بد‌نام کردن جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شده است یا خیر؟ پلوسی در این باره گفت: «ترامپ از یک کشور خارجی خواست در امور داخلی ما مداخله کند و این نقض فاحش قانون است». بنا به گزارش صدای آمریکا، هفته پیش یک افشاگر از وعده رئیس‌جمهور آمریکا به بازرس کل جامعه اطلاعاتی شکایت کرد و گفت: «ترامپ به یک رهبر خارجی وعده‌هایی داده است.» کمی بعد رسانه‌ها نوشتند دونالد ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته درباره فرزند جو بایدن، رقیب احتمالی خود در انتخابات آینده تحقیق کند و حتی به همین مناسبت کمک مالی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده است.ترامپ روز یکشنبه به خبرنگاران گفت، در گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۵ جولای با رئیس‌جمهور اوکراین هم به او تبریک گفته و هم با او درباره فساد در این کشور شرق اروپا صحبت کرده است. ترامپ گفت در این مکالمه تلفنی، به عنوان مثال، مساله جو بایدن و پسرش را مطرح کرده که عضو هیات مدیره یک شرکت گاز اوکراینی هستند. یک روز بعد نیز ترامپ در همین باره گفت: «ما نمی‌خواهیم آدم‌های کشور ما مثل جو بایدن و پسرش نقشی در ایجاد فساد موجود در اوکراین داشته باشند.»
اعتراف ترامپ به گفت‌وگو درباره این موضوع فشارهای حزب دموکرات را به دنبال داشت و روند دوباره برای استیضاح ترامپ را تشدید کرد. گفته می‌شود حتی بعضی از سیاستمداران جمهوریخواه هم از ترامپ خواسته‌اند محتوای گفت‌وگوی خودش با رئیس‌جمهور اوکراین را علنی کند.
با این حال استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا روندی پیچیده دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متقن مرتکب جرایم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرایم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد. فرآیند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد. در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو‌سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند. تا به حال تنها دو رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا استیضاح شده‌اند: اندرو جانسون و بیل کلینتون؛ سنا برکناری هیچ‌کدام از این دو نفر را تایید نکرد. ریچارد نیکسون دیگر رئیس‌جمهور این کشور بود که جهت اجتناب از استیضاح شدن از ریاست جمهوری استعفا کرد.
درهمین رابطه، جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌آی می‌گوید دونالد ترامپ نباید استیضاح شود، بلکه مردم باید در انتخابات آینده او را از دور رقابت‌ها حذف کنند. به گفته او این مردم آمریکا هستند که باید مسؤولیت‌پذیرند و بر سر ادامه کار رئیس‌جمهور تصمیم بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها