مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج از ضرورت پیگیری مشکلات سیل‌زدگان تا پایان آنها می‌گوید

نوبت خشت آخر

سیل اولین روزهای سال 98 خواب نبود، خیال نبود، کابوسی بود که ناغافل از راه رسید و خانه و زندگی خیلی‌ها را با خودش برد؛ آن‌وقت خیلی‌ها در مازندران و لرستان و خوزستان شدند سیل‌زده؛ هموطنانی بی‌خانه و کاشانه، بی‌سقف و اثاث و وسیله زندگی. سیل حقیقت دنیای واقعی بود؛ تلخ، گزنده و خشمگین. حقیقتی که از همان لحظه‌های مخابره اخبار، وصل شد به کمک‌های بی‌دریغ مردم؛ همه آنهایی که کیلومترها از سیل فاصله داشتند و دل‌شان تاب نمی‌آورد دیدن صحنه‌های سیل را. سیل 98 اما بین همه صحنه‌های ناخوشایندش، بین ویرانی‌ها و اتفاقات دوست‌نداشتنی ریز و درشتش، با هدف جهاد همبستگی ملی، بستر تولد یک سامانه جدید در دنیای هزارتوی اینترنت شد؛ سامانه عمران اجتماعی، وابسته به موسسه مسکن و عمران اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین که فعلا محور فعالیتش سه استانی است که بیش از همه درگیر خسارت‌های سیل شده اند؛ یعنی گلستان، لرستان و خوزستان؛ استان‌هایی که از ابتدای امسال در صدر اخبار مناطق سیل زده کشورمان قرار گرفته اند؛ نیازها، ظرفیت‌ها و داشته هایشان مشخص است و درست به همین دلیل چشم امید دوخته اند به همه آنهایی که می‌خواهند یاریگرشان باشند.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۳۹

1. در جست‌و‌جوی پاسخی برای یک دغدغه

روزهای ابتدایی اردیبهشت، وقتی هنوز اخبار سیل نقل محافل بود و هر روز تصاویر جدیدی از حجم ویرانی‌ها و خسارت‌ها در دنیای مجازی منتشر می‌شد، ما از این جهاد و همبستگی نوشتیم و گفتیم این بار قرار است مساجد پای کار کمک‌رسانی بیایند. حالا دوماه از رونمایی از سامانه عمران اجتماعی می‌گذرد؛ سامانه‌ای به وسعت همه ایران، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، که وظیفه هدفمندسازی کمک‌های مردمی برای مناطق سیل‌زده کشورمان را به‌عهده گرفته و قرار است آدم خوب‌ها و قهرمان‌های بیرون از دنیای قصه‌ها را وصل کند به همه آنهایی که سیل هم ستون‌های خانه‌شان را لرزاند و هم دل‌شان را. بهانه‌ای که باعث می‌شود پای صحبت‌های مجتبی حبیب‌زاده مقدم، مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج بنشینیم و از انگیزه‌ها و نحوه عملکرد سامانه‌ای بگوییم که ایده‌های اولیه شکل‌گیری‌اش خیلی قبل‌تر از سیل فروردین ماه شروع شد؛ از زلزله کرمانشاه و حاشیه‌های کمک‌رسانی سلبریتی‌ها و افراد نام‌آشنا به زلزله‌زده‌ها؛
موضوعی با هزار اما و اگر.
حبیب‌زاده در همین رابطه به ما می‌گوید: «بعد از زلزله کرمانشاه این دغدغه در ذهن خیلی‌ها وجود داشت که کمک‌های مردمی چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند؟ چرا سازماندهی نشده‌اند؟ چرا از ظرفیت تمامی رده‌های سازمان بسیج در بسیج شدن مردم و خیرین استفاده نشد و همچنین ساماندهی و پشتیبانی مناسبی از گروه‌های جهادی به عمل نیامد و ...»

2. تلنگری که زلزله زد

حبیب‌زاده و همکارانش از همان موقع به این فکر افتادند که با توجه به نیاز جامعه و ماموریت خود در حوزه عمران اجتماعی، بحث کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌ها را هدفمند کنند اما این اتفاق در آن زمان میسر نشد تا سیل بهار 98 که استان‌های زیادی درگیر سیل شدند و ضرورت این اتفاق بیشتر از قبل احساس شد. حبیب‌زاده توضیح می‌دهد: ما با توجه به چالش‌هایی که در زمینه کمک‌رسانی به زلزله‌ها پیش آمد، احساس کردیم می‌توانیم وارد میدان بشویم و فعالیت عمرانی را به‌عهده بگیریم. طرح سازمان عمران اجتماعی از همین زمان به‌صورت مدون‌تری در آمد.
سامانه‌ای به آدرس https://omranejtemaei.ir با هدف‌های مختلف؛ ازجمله ساماندهی کمک‌های مردمی، شفافیت در ارائه گزارش‌های گوناگون از جمله مالی، پیشرفت فیزیکی و اطلاع‌رسانی، نظارت بر گروه‌های جهادی توسط بسیج سازندگی و ورود رده‌های مختلف سازمان بسیج در بسیج‌شوندگی اقشار مردم در طرح جهاد همبستگی ملی .

3. شما انتخاب کنید
مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج در ادامه توضیح می‌دهد: با این‌که هدف اصلی ما ساماندهی کمک‌های مردمی است، اما از هدف‌های دیگر هم غافل نشده‌ایم، مثل بحث شفافیت مالی که دغدغه خیلی‌ها موقع کمک‌رسانی است. به این ترتیب وقتی شما به عنوان کاربر وارد سامانه می‌شوید، می‌توانید انتخاب کنید که کمک هایتان برای ساخت چه منزلی، در کدام استان و کدام شهر، سقف می‌شود بالای سر مردم .

4. مشارکت 3000 مسجد و بازسازی 7000 خانه
تا اینجای کار آمار مشارکت‌های مردمی در سامانه، لبخندی از رضایت نشانده روی لب دست‌اندرکاران عمران اجتماعی؛ اتفاقی که باعث شده 3000 مسجد برای کمک‌رسانی پای کار بیایند. حبیب‌زاده می‌گوید: به‌جز اشخاص حقیقی که همیشه برای انجام کارهای خیر داوطلب هستند، ما در قسمت حقوقی مساجد، موسسه‌های خیریه و ... را فعال کردیم، اما بین همه اینها بیشترین مدیریت را روی مساجد داشتیم و در حال حاضر 3000 مسجد داریم که کارهای اولیه کمک‌رسانی‌شان از طریق سامانه انجام شده و قرار است هر مسجد ساخت و ساز یک خانه را از نظر مالی پشتیبانی کند. علاوه بر این بیش از 7000 واحد در سامانه ثبت شده و در حال بازسازی است و هزار گروه جهادی هم زیرمجموعه همین سامانه در حال خدمت‌رسانی در مناطق آسیب دیده هستند.
یاران حقیقی سامانه عمران اجتماعی اما می‌توانند تک تک مردمی باشند که دنبال یک راه می‌گردند برای کمک و انجام کار خیر؛ آدم‌هایی که راه مشارکت در کار خیر، در سامانه به رویشان باز شده است. آن‌وقت قطره قطره کمک‌های مردمی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند گره از مشکلات زندگی یک نفر باز کنند.

5. فرصتی برای همه مردم
در سامانه عمران اجتماعی حالا مدتی است شعار هر کسبه یک کالای اساسی، کنار هر خانه یک مسجد قرار گرفته و فعلا اولویت فعالیت را در بازسازی مناطق سیل‌زده گذاشته است. مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج هم می‌گوید: ما سعی کردیم همزمان با بحث خانه‌سازی، بحث کالاهای اساسی را هم مدنظر قرار بدهیم و بیشتر هدفمان این بود که اصناف را درگیر مساله کنیم، چراکه پشتوانه بالاتری دارند و می‌توانند هرکدامشان تامین یکی از کالاهای مورد نیاز یک خانواده را به‌عهده بگیرند.
این اما همه ماجرا نیست، چرا که در این سامانه به هر خانه‌ای که بر اثر سیل تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد، یک کد اختصاصی داده شده که کمک‌ها براساس همین کد انجام می‌شود و هرکسی که برای بازسازی‌اش ذره‌ای کمک کرده می‌تواند با پیگیری این کد، بفهمد کار در چه مرحله‌ای است و چقدر پیشرفت داشته است؟!

6. شفافیت مالی حتی برای جهادی‌ها
این اتفاق به گفته حبیب‌زاده یعنی همان شفافیت مالی که یکی از اهداف این سامانه بوده: «در کنار این موضوع از آنجا که طرح با مشارکت گروه‌های جهادی به عنوان بازوهای اجرایی کار انجام می‌شود، نظارتی همه‌جانبه بر فعالیت‌های این گروه‌های جهادی انجام می‌گیرد و مثلا ما می‌دانیم که کدام گروه جهادی در کدام منطقه فعالیت می‌کند و کار کمک‌رسانی تا چه اندازه پیش رفته است. البته این نظارت اصلا بار منفی ندارد و بیشتر در جهت هدایت آنهاست تا همگی در یک منطقه متمرکز نشوند چراکه گروه‌های جهادی اکثرا خودجوش عمل می‌کنند.»

7. پیش به سوی آینده‌ای روشن
حبیب‌زاده اما در ادامه صحبت‌هایش از فعالیت‌های آینده این سامانه می‌گوید و هدف‌های بزرگ‌تری که برایش در سردارند؛ این‌که در زمینه محرومیت زدایی و رسیدگی به وضعیت ساکنان بافت‌های فرسوده و قربانیان حوادث و بلایای طبیعی فعال باشند و همیشه در صحنه : «این درحقیقت سنگ بنایی است که ما گذاشته‌ایم تا کمک‌های مردمی را در هر حادثه و رخدادی یکجا متمرکز کنیم. حالا اگر حادثه‌ای هم رخ نداد، امکانش را داریم تا این کمک‌ها را به سمت محرومیت‌زدایی، بهسازی و... هدایت کنیم. هدف در حقیقت این است که همه مردم بدانند فرداروزی اگر زلزله آمد، عمران اجتماعی وسط میدان است و می‌تواند یک پل ارتباطی خوب باشد برای رساندن کمک‌ها.» این همان بحث مدیریت بحران و وحدت کمک‌رسانی در شرایط بحرانی است؛ همان‌که همیشه سر هر حادثه‌ای جای خالی‌اش احساس شده و حالا مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج می‌گوید می‌تواند اتفاق بیفتد.

8. حالا وقت رها کردن نیست

خشت آخر، هشتگ این روزهای فضای مجازی است؛ یک دو کلمه‌ای پرطرفدار که ما را می‌رساند به آخرین فعالیت‌ها در زمینه کمک رسانی به سیل‌زده ها؛ آن هم همین روزها که هوا رو به سردی است و هنوز به برخی از تعهدات اسکان سیل‌زده‌ها جوابی داده نشده . حبیب‌زاده دراین باره به ما می‌گوید: واقعیت این است که در جریان سیل حدود 70 هزار واحد مسکونی از 20 تا صددرصد آسیب دیدند و با وجود فعالیت‌هایی که انجام شده هنوز هستند خانواده‌هایی که سرپناه ندارند. البته بحث کمک رسانی به اینها شروع شده اما چون وسعت جغرافیایی مناطق سیل‌زده زیاد است، کار عمران و ساخت و ساز را سخت می‌کند و ما بحث خشت آخر را همین جا مطرح کردیم تا یاد مردم بیاوریم که نباید حالا که کار ساخت و ساز به یک مرحله خوبی رسیده، آن را رها کنند، چراکه کمک رسانی یک قضیه دنباله دار و پیوسته است و برای تکمیل فعالیت‌های عمرانی، ما هنوز نیاز به حضور و کمک مردم داریم مثلا خیلی جاها یک خانه ساخته شده، اما آب و برق و گازش وصل نیست، این خانه با چادر هیچ تفاوتی ندارد و باید به شرایطی برسد که برای زندگی مناسب شود.

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها