حاشیه‌های تازه برای فیلم احمدرضا درویش

باز هم رستاخیز

قضیه رستاخیز گویا قصد تمام شدن ندارد. بعد از انتشار نسخه عربی این فیلم و برخورد گازانبری که یوتیوب با آن کرد، روز گذشته مجددا این نسخه منتشر شد. هرچند بعید است حداقل بر بستر یوتیوب بتوان کاری از پیش برد و به احتمال زیاد این مرتبه هم یوتیوب این نسخه را به دلیل نقض کپی‌رایت حذف خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۰۵

درست در روز گذشته که این اتفاق افتاد، علی آقای مطهری، نماینده مجلس هم که هر از چندی درباره موضوعات فرهنگی اظهارنظر می‌کند هم دوباره اظهارنظر کرده و در باره این فیلم گفته که به تصویر کشیدن چهره حضرت‌عباس(ع) ایراد شرعی ندارد.
نماینده مردم تهران که با خانه ملت گفت‌وگو کرده در واکنش به خبر اکران فیلم سینمایی رستاخیز در سایر کشورها و انتشار نسخه غیرمجاز آن در فضای مجازی و همچنان توقیف هفت ساله آن در کشور گفته که مانع اصلی این فیلم برای اخذ پروانه نمایش، به‌تصویر کشیدن چهره حضرت عباس(ع) بود. مطهری در ادامه گفته که به نظر خودم نشان‌دادن چهره ایشان ایراد شرعی ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی البته بن‌مایه فکری چنین اعتقادی را توصیف کرده و این را متذکر شده که حضرت عباس(ع) در عین مقام و جایگاه بزرگی که دارد اما معصوم نبوده. مطهری البته این را هم اشاره کرده که البته به تصویر کشیدن چهره معصوم نیز خود مورد بحث است و در ادامه نتیجه‌گیری کرده که در این مورد نباید به این شکل تعصب به خرج دهیم. مطهری با بیان این‌که نباید معصومین(ع) و شخصیت‌های دینی را به نحوی آسمانی جلوه دهیم که گویی فراتر از انسان هستند، ادامه داد: معصومین(ع) انسان‌های مافوق هستند نه مافوق انسان و مانند سایر انسان‌ها جهات انسانی مانند عقل و اراده و احساساتی از قبیل خشم و شهوت دارند. اگر مافوق انسان بودند، قابل پیروی نبودند.
فرزند شهید مطهری در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره فیلم محمدرضا درویش هم حرف زده و این را تصریح کرده که برخی حساسیت‌های غیرلازم باعث شد فیلمی که می‌توانست پیام‌های خوبی برای جامعه داشته باشد، اکران نشود و با همین موانع باعث دلسردی سینماگران برای حرکت در مسیر فیلمسازی دینی شدیم.
وی تأکید کرد: برخی از آنچه به عنوان احکام مطرح می‌شود، منشأ عقلی یا روایی ندارد و فقط باعث ضربه زدن به عوامل فیلم و هدررفت سرمایه‌های عظیم برای ساخت این گونه فیلم‌ها می‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع، مساله قابل حلی بود؛ چنانچه رایزنی‌های بیشتری با مراجع عظام و حتی مقام معظم رهبری می‌شد، امروز موانع در مسیر اکران این فیلم برداشته شده بود. واقعیتش را بخواهید ما هم امیدواریم که موانع از جلوی اکران «رستاخیز» برداشته شود و روزی بتوانیم در سینماهای همین کشور، این فیلم را به نمایش در آوریم. این قبیل واکنش‌ها فارغ از درست بودن یا نبودن، باب تولید اثر سینمایی با موضوع بزرگان دین را می‌بندد و در درازمدت مانع ورود سینما به این حیطه‌ها می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها