تنها در فاصله یک روز پس از این‌که دونالد ترامپ فهرست کوتاهی از نامزدهای پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید منتشر کرد، رابرت اوبرایان را برای این سمت انتخاب و به رسانه‌ها معرفی کرد. او از این پس جانشین جان بولتون خواهد بود که به دلیل اختلافات از کار برکنار شد.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۱۳

به گزارش تسنیم، اوبرایان در واقع چهارمین مشاور امنیت ملی ترامپ در طول سه سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش به‌حساب می‌آید، به این دلیل انتخاب شده که بنا به گفته یکی از مقامات امنیتی سابق دولت اوباما، قرار نیست در همه ارکان سیاست خارجی آمریکا دخالت کرده و تهدیدی برای تصمیم‌گیری‌های شخصی دونالد ترامپ به‌حساب بیاید. این انتخاب برای این شکل‌گرفته است که ترامپ از دخالت‌ها و مخالفت‌های بولتون در تصمیم‌گیری‌هایش در خصوص مسائل مرتبط با ونزوئلا، کره شمالی و ایران به تنگ آمده بود.
به گفته کارشناسان، اوبرایان مطیع صد در صد ترامپ خواهد بود و در ضمن همسو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز عمل خواهد کرد. اوبرایان را نه‌تنها پمپئو تأیید کرده، بلکه جارد کوشنر، داماد ترامپ نیز که به نظر می‌رسد بخش وسیعی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سیاست خارجی کاخ سفید به‌‌عهده اوست، از او اعلام حمایت کرده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ترامپ این بار دیگر از نظر ظاهر و قیافه نیز از گزینه مدنظرش راضی است چراکه همچنان راجع به سبیل بولتون در کاخ سفید حرف می‌زند و در این باره بیان کرده است که این بار به نظر می‌رسد اوبرایان به کاخ سفید می‌آید.

البته اوبرایان چندان هم از بولتون دور نبوده است. او سال 2005 برای این‌که نماینده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل باشد، از طرف دولت بوش به مجلس سنا معرفی شد و آنجا توانست رأی اعتماد بگیرد و در سازمان ملل با بولتون که سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، همکار شد. بنا به گزارش رویترز، در آن زمان، هر دوی آنها از ساختار سازمان ملل سرخورده و ناراضی بودند و تمایلی به همکاری با این سازمان ندارند. رویترز یک‌بار در این باره به نقل از اوبرایان نوشت: «پسر 13 ساله من که بیشتر به فوتبال علاقه‌مند است تا سیاست، یک‌بار نزدم آمد و گفت من در اخبار سازمان ملل را دیدم و دیدم که دیکتاتورها به آمریکا می‌آمدند و در سخنرانی‌هایشان از این‌که ما چقدر بد هستیم می‌گفتند.» رویترز نوشته است: این بهترین تعریفی بود که اوبرایان از سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان داشت.
با این حال ترامپ بیشتر از این‌که به تجربه‌های کاری او با بولتون نیاز داشته باشد به نظر می‌رسد به تجربه‌های مذاکراتی اوبرایان نیاز دارد. او پیش از این در سال 2018 در مذاکره با دولت ترکیه و برای آزادسازی اندرو برانسون، کشیشی که بازداشتش باعث ایجاد بحرانی شدید در روابط دو کشور شده بود، کمک کرد. او همچنین در مذاکره با دولت سوئد توانست یک خواننده رپ آمریکایی را که در یک درگیری خیابانی در سوئد گناهکار شناخته شده بود از زندان آزاد کند و مجازات او را به جریمه نقدی کاهش دهد. او همچنین باعث آزادی دنی بورک شد؛ یکی از آمریکایی‌هایی که در حوزه نفتی در یمن کار می‌کرد و در سال 2017 ربوده شده بود.
برخی تحلیلگران از جمله تحلیلگر الجزیره بر این عقیده‌اند که دلیل انتخاب زودهنگام اوبرایان از میان نامزدهایی که تنها یک روز قبل توسط رئیس‌جمهور برای تصدی این پست معرفی شده بودند، این است که ترامپ به دنبال پاسخگویی سریع به مسأله هدف قرار دادن شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعودی است. از نظر دولت او، ایران مسؤول این حادثه است و اوبرایان نیز در دشمنی با ایران با او دقیقا هم‌جهت و همسو است. اوبرایان مدتی هم به عنوان مشاور دفاعی در پویش انتخاباتی میت رامنی فعالیت داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها