سخنگوی انصار‌ا... به ابهامات حمله به آرامکو پاسخ داد

یحیی سریع: ما روزانه 6 پهپاد تولید می‌کنیم

قدرت موشکی و پهپادی نیروهای انصار‌ا... یمن چیزی نیست که این روزها فقط معلوم شده باشد. آنها از یک سال پیش بارها تاسیسات نفتی یا فرودگاه‌های عربستان سعودی را آماج حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۹۲۹۳

یکی از آخرین نمونه‌های آن حمله اخیر نیروهای مقاومت یمن با ده فروند پهپاد به پالایشگاه‌های وابسته به شرکت آرامکو در شرق عربستان سعودی بود که حیرت جهانیان را به دنبال داشت. از همین رو طی روزهای گذشته محور عربستان - آمریکا تلاش کردند چنین وانمود کنند که حمله‌ای با این حجم از توان گروه‌های مقاومت یمن ساخته نیست و به همین دلیل انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کردند. این در حالی است که گروه‌های یمنی به‌خصوص طی یک سال گذشته قدرت نظامی خود را بارها نشان داده بودند و حملات اخیر نیز در ادامه حملات گذشته صورت گرفته است .
برای هرگونه ابهام‌زدایی از حملات اخیر، یحیی سریع، سخنگوی انصار‌ا... یمن در گفت‌وگویی تلفنی با عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نکات مهمی را بیان کرد. او گفته است: پهپادهایی که به پالایشگاه‌های نفت بقیق و خریص در عربستان حمله کردند، ساخت یمن بودند و از خاک یمن شلیک شدند. سریع اظهار کرد: این ده پهپاد مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده بودند که رادارهای عربستان سعودی قادر به ردیابی آنها نبودند و توسط سیستم‌های کنترل در یمن هدایت می‌شدند. وی تاکید کرد: ما دروغ نمی‌گوییم و شجاعت گفتن کامل حقیقت را بدون هیچ کم و زیاد داریم. ما درصدد اعلام عملیات نظامی بزرگی در آینده هستیم که در آن ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک عربستان را تحت کنترل خود در خواهیم آورد و نیروهای ما هزاران نفر از نیروهای سعودی را به اسارت خواهند گرفت.
سخنگوی ارتش یمن در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هنگامی که در بیانیه‌هایمان می‌گوییم عناصری در عربستان با ما همکاری می‌کنند، منظور ما برادران شیعه نیستند؛ ما کسانی را در عربستان و در داخل خود رژیم سعودی داریم که در برخی مواقع با ما همکاری می‌کنند. وی با اشاره به این‌که یمنی‌ها روزانه شش پهپاد مجهز به فناوری‌های پیشرفته تولید می‌کنند، اظهار کرد: به سؤال برخی درباره این‌که چرا امارات را هدف قرار نمی‌دهیم، پاسخ می‌دهم؛ پاسخ این است که امارات حضور در حملات ائتلاف سعودی و همین‌طور حضور میدانی در یمن را نیز کاهش داد. اما اگر اوضاع را متشنج کند، پاسخ ما همانند پاسخی خواهد بود که عربستان دید.
نویسنده رای الیوم با اشاره به این موضوع نوشت: این حمله با پهپاد یا با موشک‌های بالستیک و از هرکجا که انجام شده باشد، شکنندگی پدافندهای هوایی عربستان سعودی برای محافظت از مهم‌ترین تاسیسات نفتی این کشور را نشان داد. کما این‌که ناتوانی آمریکا در حمایت از متحدانش را به‌‌رغم میلیاردها باجگیری نشان می‌دهد. حال دولت ترامپ مانده است چه کند. به نظر ما البته دولت ترامپ که از پاسخ به سرنگون کردن پهپادش توسط ایران ترسیده، هیچ‌گونه اقدام انتقامجویانه‌ای در دفاع از عربستان وصنایع نفتی آن انجام نخواهد داد. دونالد ترامپ در توییت‌هایی با عربستان ابراز همبستگی کرد. به گفته کارشناسان حمله به تاسیسات نفتی عربستان صرف نظر از این‌که چه کسی آن را انجام داده باشد، انتقال از جنگ سنتی به جنگ سایبری یا ترکیبی از این دو را نشان می‌دهد و شاید مقدمه‌ای برای حملات بیشتر به زیرساخت‌های دیگر عربستان نظیر ایستگاه‌های آب و برق در مرحله بعدی باشد. قطعا ترامپ که از طریق خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های شدید علیه ایران، اوضاع را متشنج کرد، مسؤول چنین حملاتی خواهد بود و به گفته روزنامه رای الیوم «ایرانی که جیمی کارتر را ساقط کرد، ترامپ را هم در انتخابات آتی ساقط خواهد کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها