دستوری که رئیس قوه قضاییه ابتدای ورود به این قوه داد، روشن و واضح بود. ایشان با توجه به اشکالاتی که دیده بود، اعلام کرد استفاده از پوشش چادر برای متهمان خانم اجباری نیست و بهتر است متهم با همان پوششی که در زمان ارتکاب جرم در جامعه حاضر می‌شده، در جلسه دادگاه نیز حاضر شود.
کد خبر: ۱۲۲۸۸۴۸

این تصمیم درست است و نشان از رعایت اصول ساختاری جامعه که چادر را حجاب کامل می‌داند، دارد. اهمیت این موضوع و لزوم توجه به آن، این روزها با انتشار عکس‌های شبنم نعمت‌زاده و حاضر شدن او با پوشش چادر در دادگاه بیشتر نیز شده است.
البته درباره حاضرشدن این متهم در دادگاه باید دو جنبه را بررسی کرد. به نظر می‌آید حضور او در دادگاه و انتخاب پوشش چادر جنبه نمایشی دارد تا روی قاضی و حکم وی از نظر روحی و روانی تاثیر بگذارد. جنبه دیگر هم این است که او خواسته با نوع پوشش، صورت خود را از عکاسان بپوشانند. گفتنی است این متهم چادر را به انتخاب خود در دادگاه پوشیده و هیچ اجباری برایش نبوده است. نکته مهم اما دراین میان تاکید دوباره رئیس قوه قضاییه به قضات و اجباری نبودن استفاده از چادر در دادگاه‌هاست. طبق قانون، آن چیزی که رئیس قوه قضاییه دستور به اجرای آن می‌دهد، بدون استثنا باید اجرایی شود، اما برای جلوگیری از وهن چادر در دادگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها به‌خصوص توسط بانوانی که حجابی غیر از این دارند بهتراست بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ شود تا درسراسر کشور به صورت واحد عمل شده و منزلت حجاب برتر حفظ شود.

حسن تردست
قاضی بازنشسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها