دادگاه اقتصادی دختر وزیر اسبق با واکنش‌های اجتماعی مردم مواجه شد

چرا با چادر؟

این روزها متولیان امر حجاب و عفاف در اظهار نظرهای مختلف ضرورت برخورد با پدیده بدحجابی و کشف حجاب را مطرح می‌کنند و تأکید دارند که «برخورد با کشف حجاب یکی از اولویت‌های اصلی است و نباید در تابستان که شرایط ویژه‌ای برای گرمای هوا ایجاد می‌شود، پیگیر باشیم و در زمستان نه...!» کاش دستگاه‌های نگران بی‌حجابی فکری هم برای مراقبت از ساحت حجاب کنند که نکند خانم متهمی با حجاب کامل و چادر مشکی چنان در دادگاه حاضر شود که انگار در مجالس دینی شرکت کرده است.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۲۶

بازی با باور مردم
ماجرای پوشش خاص شبنم نعمت‌زاده، متهم به اخلال در نظام دارویی کشور با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. عدد و رقم درشت این فساد اقتصادی بماند! چیزی که باعث جریحه‌دار شدن احساسات قشر مذهبی جامعه خصوصاً بانوان شده است، شکل استفاده از چادر توسط متهمه است. آنان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا استفاده ابزاری از چادری که نشان دینی و عمق معنوی بانوان این سرزمین است، خودش جرم نیست؟ آیا این شکل مواجه با پوشش چادر نمی‌تواند بر تلاش‌های فکری، فرهنگی و تبلیغی فعالان حجاب و عفاف تأثیر منفی بگذارد؟ با انتشار نخستین تصاویر از حضور دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با چادر مشکی و روی گرفته، واکنش‌های اعتراضی مخاطبان با هشتگ‌های #شبنم_نعمت_زاده و #دختر_زیر_آبی نسبت به استفاده ابزاری متهم از پوشش چادر مشکی آغاز شد. زیرا تا پیش از این، حضور وی در اماکن عمومی و حتی در تصاویر منتشر شده فضای مجازی با پوششی به غیر از چادر -البته پوشیده- بوده است.
آیا این جرم نیست!
مخاطبان در واکنش‌های خود به استفاده ابزاری از چادر نوشته‌اند: «تنها جایی که مسیح علی نژاد خوشحاله از چادر سر کردن یک زن، توی جلسه‌ محکمه‌ست، پیش روی قاضی، جلوی دوربین!...»، «چرا با همون پوششی که خلاف می‌کنید در دادگاه حاضر نمی‌شید؟»، «چادر پوشش گوهر زن هست...نه جرم زن!»، «همیشه این‌طوری نیست که چادر به آدم آبرو بده. اون کسی که چادر سرش میکنه هم به چادر آبرو میده...»، «بعد دیدن این عکس حالم گفتنی نیست اما یه لحظه از اینکه منم چادر سرم می‌کنم، از اینکه ممکنه تو ذهن افراد جامعه امثال من رو هم به این چشم نگاه کنن یه حس ناخوشایند بهم دست داد. مفهوم منافق رو با دیدن دادگاه مفسدین اقتصادی با گوشت و پوست و خونم درک کردم.»، «دزدان جیب و جانِ ملت را چادر نپوشانید! چادر، پوششی برای عفت و حیاست، نه سرپوشی برای دستبرد و خیانت!»، «تا وقتی آزادند مال و دارایی مردم را غارت می‌کنند. وقتی هم دستگیر می‌شوند، دزد اعتقادات و باورهای مردم می‌شوند»، «کاری که شبنم نعمت‌ زاده با استفاده ابزاری از چادر کرد، رضاخان با کشف حجابش نکرد...!!!» و...
این حجم انتقاد و واکنش عمومی به شکل ظاهری شبنم نعمت زاده نشان می‌دهد، همان‌طور که مردم جامعه ما نسبت به فساد مالی و سوءاستفاده از امکانات عمومی حساس هستند، نسبت به دزدی باورها و اعتقاداتشان هم حساس‌اند.
متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند
واکنش به پوشش چادر متهمان و استفاده ابزاری از حجاب برتر، از دادگاه متهمان شرکت کیمیا خودرو شدت گرفت. متهمان زن این پرونده با چادر مشکی در دادگاه حاضر شدند تا از این پوشش به‌عنوان مانعی در برابر رسانه‌ها استفاده کنند. این اعتراضات ادامه داشت تا آنکه حجت‌الاسلام، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در نشست هم‌اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان در پاسخ به انتقادی در مورد پوشاندن چادر به متهمان زن که موجب زیر سؤال رفتن حجاب برتر می‌شود گفت: «بنده هم معتقدم، متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به‌صورت عادی دارد منتها با رعایت شوونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»
شاید بهترین راهکار درخواست یکی از فعالان اجتماعی از رئیس دستگاه قضا باشد که: «کاش اجبار شود تا متهمینِ خاص! با همان پوششی که تخلف کرده‌اند در دادگاه حاضر شوند تا هم گندکاری‌های این جماعت ریاکار به‌پای قشر مذهبی جامعه نوشته نشود و هم نقشه آنها در موجه نشان دادن خودشان و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی و دادگاه ناکام بماند!...»

محمد عکاف

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها