در نمایشگاه بزرگ گیمزکام 2012 چه گذشت؟

درخشش دوباره ستارگان بازی

نمایشگاه گیمزکام هر سال در کلن آلمان برگزار می‌شود و برندهای مطرح و معتبر صنعت گیم از سراسر دنیا در آن حضور می‌یابند. البته این رویداد تا سال 2008 در لایپزیش (یا لایپزیگ) برپا می‌شد، اما به‌هر حال شاید بتوان گفت بعد از E3، مهم‌ترین رویداد صنعت بازی است. نمایشگاه امسال آن انفجار اطلاعاتی را که انتظار می‌رفت ارائه نکرد، اما خالی از لطف نبود. به عقیده خیلی‌ها، ستاره نمایشگاه امسال، دو عنوان Death Stranding و Cyberpunk 2077 بودند و شرکت‌هایی که صحنه اصلی را در اختیار داشتند، کمی بی‌رمق ظاهر شدند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. در این مطلب سعی کرده‌ایم گفتنی‌هایی را که مخاطبان هر کنسول و هرعنوان مهم این نمایشگاه انتظار دارند، پوشش دهیم تا در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات را به دست بیاورید.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۵۱

سرآغاز
ابتدای مراسم، جف کایلی (پایه‌گذار Game Awards) روی صحنه آمد و چند تریلر و معرفی (برای اولین بار) از عناوین مختلف را ارائه کرد. از مهم‌ترین عناوین معرفی شده، می‌توان به Comanche که در اصل بازسازی عنوان مطرح و ماندگار سال 2001 با همین نام است، Kerbal Space Program 2 و Disintegration، یک شوتر/ استراتژی هایبرید جدید از خالقان Halo و Erica اشاره کرد که آخری، یک عنوان لایو- اکشن یعنی با بازیگرهای زنده به‌صورت فیلم ضبط شده است که همین الان هم در دسترس است.
اما بین تمام این عناوین، اثری که توجه‌ها را جلب و چشم‌ها را خیره کرد، Death Stranding، اثر تماشایی جدید هیدئو کوجیما بود. ما هر بار می‌گوییم این نابغه کمر همت بسته تا ذهن همه را دچار گیرپاژ کند، اما با نمایش بعدی از گیمش می‌فهمیم اوضاع بیخ‌دارتر از این حرف‌هاست! نمایش جدید، صحنه‌های تازه‌ای از گیم‌پلی این عنوان را ارائه کرد.
این بار اطلاعات بیشتری از شخصیت Deadman فهمیدیم که توسط کارگردان نابغه سینما، یعنی گیرمو دل تورو بازی می‌شود و همچنین دیدیم آن نوزادهای داخل شیشه چه هستند و وسط معرکه چه می‌گویند. خود آقای جف کایلی هم در این اثر حضور دارد!

حضور نینتندو چطور بود؟
نینتندو امسال در گیمزکام نمایش خوبی داشت و در بدو آغاز، سرویس Indie World خود را معرفی کرد که به‌زودی برای Nintendo Switch راه می‌افتد و عناوین جمع‌وجور و جذابی را با خود به ارمغان خواهد آورد. یکی از خبرهای خیلی خوب نینتندو این بود که عنوان مطرح مایکروسافت، یعنی
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition هم برای Switch منتشر خواهد شد. از طرف دیگر، عناوین بسیار موفقی مانند Superhot و Hotline Miami Collection هم مهمان این مجموعه هستند که این آخری‌ها در زمان نگارش این مطلب هم در دسترس هستند.
امسال از سوی نینتندو خبر عجیب و غریبی نشنیدیم و این شرکت بیشترین فعالیتش، ارائه نسخه‌های قابل بازی عناوینش بود که از مهم‌ترین‌هایشان می‌شود Luigi’s Mansion و
Pokemon Sword and Shield را نام برد. مخاطبانی هم که به دکه‌های این شرکت سر می‌زدند، می‌توانستند آثاری مانند The Legend of Zelda: Link’s Awakening، The Witcher 3 (نسخه جدید نینتندو سوئیچ)،Astral Chain، Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 و Dragon Quest 10 S: Echoes of an Elusive Age را به‌صورت حضوری تجربه کنند.
کارستان جدید گوگل؟
گوگل سرویس عرضه گیم خود بر مبنای cloud یا همان بستر ابری را معرفی کرده و به‌زودی به مخاطبان علاقمند عرضه خواهد کرد. در نمایشگاه گیمزکام امسال، گوگل توانست با این برند جدید خود پرقدرت ظاهر شود و با معرفی چند بازی، خود را به‌عنوان رقیبی قدر مطرح کند. البته استفاده از این امکان در ایران امکان‌پذیر نیست.
از جمله عناوینی که برای این سرویس جدید و خوشمزه گوگل معرفی شده، می‌توان به Cyberpunk 2077، Orcs Must Die 3، Borderlands 3 و Watch Dogs: Legion اشاره کرد.

از اکس‌باکس چه خبر؟
اکس باکس در این نمایشگاه کولاک کرد و به‌جز حدود 200دکه مختلف که در سالن اصلی قرار داشتند -که اولین تجربه عمومی از Minecraft Dungeons و مد Horde عنوان Gears 5 را در بر می‌گرفت - تصاویر و تجربه‌های جدیدی از عناوین آینده خود به نمایش گذاشت. بعضی مانند
Destiny 2: Shadowkeep و Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint انحصاری نبودند، اما از عناوین انحصاری هم صحبت شد و اولین تصاویر را از مد Horde در Gears 5 مشاهده کردیم. همچنین مایکروسافت اعلام کرد دو کاراکتر Kat و Emile از گیم Halo: Reach نیز به این بازی ملحق خواهند شد تا قدمی دیگر در راستای لوس کردن فن سرویس در صنعت گیم برداشته شود!
کنفرانس مایکروسافت، لحظاتی را هم به فصل چهارم PlayerUnknown’s Battlegrounds معروف به پابجی اختصاص داد که به‌زودی با نسخه PS4 این بازی، به cross-play راه پیدا خواهد کرد و مخاطبان دو کنسول می‌توانند با هم رقابت کنند. دقایقی هم به عنوان NBA 2K20 پرداخته شد که قرار است در مد حرفه‌ای، بازیگر اسکاری، ادریس البا را هم به‌عنوان شخصیت مهمان داشته باشد.
متاسفانه باوجود چشم‌انتظاری مخاطبان، مایکروسافت در ارائه‌اش از Halo Infinite و Sea of Thieves صحبتی نکرد، اما تریلر جدید Gears 5 تا حدی این خلأ را جبران کرد. در این قسمت، هر شخصیت، یک حرکت نهایی خاص دارد که چیزهایی مانند حمله هوایی و نامرئی شدن را شامل می‌شود. همچنین در این قسمت با استفاده از ارز مربوطه، می‌توان کارت‌های مهارت شخصیت‌ها را ارتقا داد. حتی می‌توانید به‌عنوان جک ربات بازی کنید و دمار از روزگار دشمنان درآورید.
مایکروسافت همچنین فرصتی به گیمرها داد تا محصول جدیدش موسوم به xCloud را تجربه کنند. xCloud که سرویس استریم گیمینگ مایکروسافت است، در E3 2018 اشاره‌هایی به آن شد و چند ماه بعد، در اکتبر 2018 معرفی رسمی شد. مایکروسافت مارس 2019 (اسفند 97) پیشرفت این سرویس را با عنوان Forza Horizon به نمایش گذاشت. در آن نمایش دیدیم بازیکن، فورتزا را روی یک گوشی هوشمند اندرویدی و با استفاده از کنترلر XOne بازی می‌کرد!
سرویس xCloud مایکروسافت از مراکز محاسباتی ابری 5A Azure بهره می‌گیرد که 140 کشور مختلف – به غیر از کشور ما و چند کشور دیگر – را پشتیبانی می‌کند و طوری طراحی شده که به‌راحتی با گوشی‌های هوشمند کار کند؛ چه با استفاده از صفحه لمسی، چه با استفاده از اتصال دسته اکس‌باکس از طریق بلوتوث.
مایکروسافت معتقد است آرشیو غنی اکس‌باکس قادر است سرویس آنها را از سرویس‌های رقیب مانند Google Stadia جذاب‌تر جلوه دهد.
متاسفانه از Project Scarlett، کنسول جدید مایکروسافت هم خبری نبود. تا اینجا مهم‌ترین اطلاعاتی که از این کنسول داریم، محدود به این است که این کنسول نسل بعدی قادر خواهد بود بازی‌های 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کند.
همچنین این کنسول به یک درایو SSD مجهز خواهد بود تا بالاخره همگان را از شر لحظات کسل‌کننده بارگذاری یا Loading خلاص کند! فعلا صحبت از این است که این کنسول اواخر 2020 منتشر خواهد شد و احتمالش بسیار است که هنگام انتشار، از نظر سخت‌افزاری بر رقیبش PS5 برتری داشته باشد.

اینتل چه کرد؟
اینتل هم در نمایشگاه گیمزکام امسال حضور داشت؛ اما به جای اعلام تولید پردازنده‌های جدیدی که بتوانند با پردازنده‌های نسل سوم AMD Ryzen رقابت کنند، از این گفت که چرا اینتل هنوز هم بهترین انتخاب برای بازی با PC است.
اینتل با تاکید بر این که Core i9-9900K بهترین پردازنده برای گیمینگ با PC است، این‌طور توضیح داد که Team Blue با توسعه نرم‌افزاری هرچه بیشتر، قصد دارد گیمینگ با PC را برای همه بهتر کند. البته شکی نیست اینتل حواسش به رقیب هست. سخنران شرکت، با زیرکی گفت رقیبشان توانسته در کم کردن فاصله عالی عمل کند، اما هنوز هم قوی‌ترین CPU برای شرکت آنهاست! متاسفانه اینتل از کارت گرافیک جدیدش موسوم به Intel Xe Graphics card صحبتی به میان نیاورد، اما این اطمینان را داد که اطلاعات بیشتری از این کارت گرافیک در راه است. فقط باید منتظر ماند و دید.

ارمغان انویدیا برای بازی‌ها
اول از هر چیز لازم است توضیحی اجمالی درباره تکنیک رندر موسوم به ray tracing دهیم. ray tracing یا رهگیری پرتو، روشی است برای تولید تصاویر رقومی با استفاده از رهگیری پیکسل‌ها در تصویر مسطح و شبیه‌سازی جلوه‌های محیطی آن با اجسام مجازی. از این تکنیک برای تولید تصویرهایی با کیفیت بالای واقعگرایی استفاده می‌شود که برتر از تکنیک رندر خطی ظاهر می‌شود؛ اما در عین حال زمان بیشتری برای اجرای الگوریتم لازم خود نیاز دارد.
از این روش در فیلم‌ها و تصاویر تلویزیونی استفاده می‌شود، زیرا این موارد از قبل رندر می‌شوند، اما استفاده از آن در بازی‌های ویدئویی سخت و زمان‌بر است. از این روش، برای شبیه‌سازی جلوه‌های نوری مانند بازتاب و شکست نور و پدیده پاشندگی (dispersion) و ابیراهی رنگی
(chromatic aberration) استفاده می‌شود.
انویدیا در نمایشگاه امسال به جای این‌که مانند سال گذشته کارت‌های گرافیکی معرفی کند، سراغ فناوری ray tracing رفته و چند بازی جدید معرفی کرد که از این فناوری بهره می‌برند.
از جمله این عناوین می‌توان به Synched: Off-Planet اشاره کرد که از بازتاب‌ها و سایه‌های ray tracing بهره می‌گیرد. عنوان دیگر، بازسازی Call of Duty: Modern Warfare بود که از سایه‌های بهره‌مند از رهگیری پرتو استفاده می‌کند. انویدیا همچنین یک عنوان محتوای قابل دانلود به نام
Two Colonels برای اثر Metro Exodus معرفی کرد.
عنوان Watch Dogs: Legion هم که به‌زودی منتشر می‌شود، از بازتاب‌های بهره‌مند از رهگیری پرتویی استفاده می‌کند و اثر Dying Light 2 هم به رهگیری پرتو سیال (real-time) مجهز خواهد شد.
اما شاید بزرگ‌ترین خبر انویدیا – به‌خصوص برای مخاطبان ماینکرفت – تجهیز این عنوان به تکنیک رهگیری پرتو است که به‌صورت به‌روزرسانی رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. شاید این بازی، گرافیکی‌ترین عنوان موجود نباشد، اما قطعا با رهگیری پرتو، ظاهری چشم‌نواز به خود می‌گیرد.
به‌این‌ترتیب هم آب ظاهری خیره‌کننده و طبیعی پیدا می‌کند و هم عناصر دیگر مانند گدازه به‌شدت باورپذیر می‌شوند. البته شاید هر کسی این ظاهر جدید را نپسندد، اما قطعا به امتحانش می‌ارزد.
حضور افتخاری سونی!
سونی بالاخره افتخار داد و برای اولین بار در سال جاری در یک‌نمایشگاه عمومی حضور یافت! از جمله خبرهای جالب سونی این بود که بالاخره همکار دیرینه خود، استودیو Insomniac – همان استودیویی که عنوان موفق و جذاب Marvel’s Spiderman را به مخاطبان ارائه کرد – را خریده و به مجموعه خود ملحق کرده است. این که این خبر چقدر می‌تواند خوب باشد و تا چه حد می‌تواند به خلق عناوین بهتر منجر شود، چیزی است که باید انتظار کشید و پیامدهایش را به چشم دید.
هیدئو کوجیما روی صحنه سونی حاضر شد و اطلاعات بیشتری درباره عنوان Death Stranding ارائه کرد که ظاهرا بیشتر از آنکه اذهان را آگاه کند، آنها را گیج‌تر کرده! از The Last of Us: Part 2 و Ghost of Tsushima هم خبر خاصی نبود و بی‌انصافی نیست اگر بگوییم سونی یک‌مقدار ضعیف ظاهر شد.
در رابطه با PS5 هم فعلا تنها اطلاعاتی که داریم، همان خبر تولید این دستگاه در اوایل سال جاری میلادی است و به جز یک‌سند ثبت اختراع که به بیرون درز کرده، چیز دیگری از سونی ارائه نشده و نشد تا دلمان را به آن خوش کنیم.

بازی‌های تو دل برو!

همان‌طور که گفته شد، گیرمو دل تورو، کارگردان معروف، نقشی موسوم به Deadman را در بازی Death Stranding ایفا می‌کند. اما در این‌نمایشگاه، حضور یک چهره معروف دیگر در جمع او و نورمن ریداس و مدز میکلسن و چند چهره معروف دیگر اعلام شد که او کسی نیست جز مارگارت کوئِیلی که به‌تازگی در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو هم بازی کرده است. نقش او در DS، ماما نام دارد. یکی از شیرین‌ترین اخبار این نمایشگاه، اعلام تولید قسمت دوم Little Nightmares بود که حسابی هواداران را به وجد آورد. شخصیت اصلی، این بار توسط شخصیتی دیگر همراهی می‌شود که وجودش متضمن یک سری عناصر co-op یا دونفره در بازی خواهد بود. سایبرپانک 2077 هم طبق معمول چشم‌ها را خیره کرده و با اعلام خبر انتشارش برای Stadia توانست پرچم این سرویس عرضه را کمی بالاتر بکشد. (شوخی نداریم، کار CD Projekt Red است دیگر!) اسکوئر اینکس هم گیم‌پلی ابتدای عنوان Marvel’s Avengers را نمایش داد. اگر اهل نقد و نگاه نقادانه باشید، شاید شما هم موافقت کنید که مجموعه‌های سینمایی مارول صرفا برای سرگرمی و پولسازی ساخته شده‌اند و خیلی‌هایشان از حیث داستان‌پردازی در حد و اندازه کامیک‌های مورد اقتباسشان نیستند. البته در این که دیزنی با تولید و به ثمر رساندن این بیست و چند فیلم شاهکار کرده، هیچ شکی نیست. متاسفانه آن طور که از پیش‌نمایش Marvel’s Avengers برداشت کردیم، این اثر هم بیشتر یک تلاش در راستای پولسازی است تا یک بازی قوی که حرفی برای گفتن داشته باشد. البته قبلا عناوین دیگری بر اساس آثار مارول ساخته و منتشر شده که هر کدام به نوبه خود جذاب بوده‌اند، اما تغییر قالب این عنوان و آوردن دوربین به پشت سر شخصیت‌ها، نگران‌کننده است. در آن آثار ایزومتریک، چند شخصیت زیر دست بازیکن بود که در ترکیب با هم، صحنه‌های نسبتا جالبی را رقم می‌زدند و چیزی که Marvel’s Avengers قصد کرده، جذابیتش تا حد زیادی مرهون این است که کمبوها و خصوصیت‌های زیادی برای شخصیت‌ها ساخته شده باشد.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها