چرخی در بازار پوشاک مردانه و زنانه در ماه محرم

سیاه‌ پوشان

از چند هفته مانده به محرم، حال و هوای شهر عوض می‌شود. دیوارها سیاه‌پوش می‌شوند، تکیه‌ها با پارچه‌های سیاه در کوچه و خیابان خودنمایی می‌کنند و خلاصه همه جنب و جوش خاصی دارند تا هر چه سریع‌تر برای رسیدن محرم آماده شوند. اغلب مردم پوشش خود را هم تغییر می‌دهند و در ایام محرم سیاه‌پوش می‌شوند و به صاحب این ماه ادای احترام می‌کنند. چند سالی است علاوه بر سیاه‌پوش شدن فروشگاه‌ها و مغازه‌های فروش لباس و مانتو ، اقلام محرم رنگ و روی دیگری پیدا کرده‌اند. طراحان پوشاک در ماه‌های منتهی به محرم دست به کار شده و طرح‌های مختلفی را برای انوع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه تهیه می‌کنند با چاپ روی پارچه، علاوه بر این که لباس سیاه را از یکنواختی خارج می‌کند، زیبایی دو چندانی به آن می‌دهد. از نوشتن اسامی اهل بیت علیهم السلام گرفته تا طرح‌های عاشورایی، روی پوشاک محرمی دیده می‌شود. به دلیل اهمیت این مقوله آیینی مذهبی، چهار سالی است که نمایشگاه لباس‌های عاشورایی هم برگزار می‌شود و در آن از جدیدترین مدل‌های پوشاک محرم رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۶۵

پیراهن‌های مشکی مردانه
پیراهن‌های مشکی پای ثابت ایام محرم است؛ به ویژه در سال‌های اخیر با طرح‌های متفاوت، این بازار داغ‌تر هم شده است. طرح‌های عاشورایی که روی پیراهن‌های مردانه نقش می‌بندد، با توجه به تنوعی که دارد، می‌تواند سلیقه‌های مختلفی را تأمین کند. برخی خطاطی روی لباس را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر، نقاشی‌هایی را که جلوی لباس کشیده شده، می‌پسندند.

طرح‌های خطاطی شده
بسیاری از طراحان لباس، برای طراحی پیراهن‌های محرم از هنر خطاطی ایرانی بهره می‌برند تا علاوه بر این که طرح‌های زیبایی را به تصویر می‌کشند، ارادت خود را هم به صاحب این ماه نشان دهند و پیراهن‌ها و تی‌شرت‌های زیبایی را در اختیار مشتریان قرار دهند. خطاطی به‌کار رفته روی لباس‌های محرمی با طرح‌های مختلفی چون تحریری، نستعلیق و خطوط درهم نوشته می‌شود.

طرح‌های ترکیبی
روی بسیاری از این پیراهن‌ها و تی‌شرت‌ها ترکیبی از طرح‌های نگارگری و خطاطی به کار می‌رود که زیبایی کار را دو چندان می‌کند. در این طرح‌ها که ترکیبی از دو هنر ایرانی- اسلامی خطاطی و نگارگری است، طرح‌های زیبا و چشم‌نوازی خلق می‌شوند. علاوه بر نگارگری، طراحان از مدل‌های دیگری هم در دل خطاطی‌ها استفاده می‌کنند که بی‌ارتباط با عاشورا و محرم نیست.

نمادهای عاشورایی
معمولا در عاشورا و محرم از نمادهایی استفاده می‌شود که سالیان سال به عنوان المان‌هایی از این ایام به کار می‌رفت. خمسه، یکی از این نمادهاست که به شکل کف دست با پنج انگشت بازشده است. خمسه معمولا در ادوات عزاداری مانند بالای کتل، گاهی قسمت‌هایی از علامت از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این، گاهی روی لباس‌های مشکی محرم کف‌ دستی خونی‌رنگ به‌عنوان نمادی از خمسه طراحی می‌شود که اغلب با اسامی شهدای کربلا مزین می‌شود.

شال و چفیه
علاوه بر طرح‌هایی که روی پیراهن‌ها و تی‌شرت‌های محرمی حک‌می‌شوند، شال گردن‌ها هم اغلب جزئی از پوشش ایام محرم در آقایان است که بیشتر در قالب حاشیه‌نگاری طراحی می‌شود. شال‌ها بیشتر به رنگ مشکی است که دو سر انتهایی آن با طرح‌های مختلفی چون خوشنویسی، طرح‌های عاشورایی یا نگارگری و طرح‌های مختلف مزین می‌شود. در این میان بعضی افراد که از خاندان سادات هستند، گاه به جای شال مشکی، از شال سبز استفاده می‌کنند. علاوه بر این، چفیه هم می‌تواند جایگزینی برای شال باشد و افراد طبق سلیقه و علاقه خود، شال یا چفیه را با لباس خود ست می‌کنند.

پیکسل‌های عاشورایی
از دیگر ادواتی که چند سالی است در ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیکسل‌هایی است که روی لباس، شال و روسری وصل می‌شو‌د. پیکسل‌ها با مفهوم عاشورایی هم با طرح‌های مختلف و زیبایی طراحی می‌شو‌د. پرچم سرخ منقش با نام امام حسین(ع)، طرح‌های درهم نستعلیق، طرح نمادین کاروان کربلا و طرح‌های متنوع، از جمله طرح‌های به کار رفته روی‌پیکسل‌هاست.

پوشاک زنانه
در کنار لباس‌های مردانه، پوشاک زنانه هم یک‌پای ایام محرم است. لباس‌های زنانه هم مانند پیراهن‌های مردانه، با طرح‌های متنوعی عرضه می‌شود. در بعضی نمونه‌ها خطوط نستعلیق سطح وسیعی از پیراهن را دربرمی‌گیرد. خطوط درهم نستعلیقی که بیشتر به رنگ‌های قرمز و طلایی مزین می‌شو‌د، تنوع پوشاک محرم را برای بانوان فراهم می‌کند. نمونه‌ای از مانتوهای عاشورایی که در نمایشگاه لباس عاشورایی امسال به نمایش درآمده، با طرحی از نیزه خودنمایی می‌کرد که در پس زمینه پارچه المان خمسه و در قسمتی از آن کلماتی خطاطی شده است. در پیراهن‌ها و مانتوهای دیگر هم طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به کار رفته است. شال‌های مشکی و سبز هم با طرح‌های مختلف، مکمل پوشش‌های زنانه محرمی است که می‌تواند رنگ و بوی ایام محرم و عاشورا را دگرگون کند.

در حاشیه
برخی از جوانان در ایام محرم با آرایش مو و صورت خاصی که آن را منتسب به آرایش محرمی یا عزاداری خطاب می‌کنند، ظاهر می‌شوند که متاسفانه گاهی هدف واقعی خود را از دست داده و به خودنمایی پوچ و البته بی‌حرمتی به این روزهای عزیز تبدیل می‌شود. هزینه‌های گزافی که این افراد برای تزیین مو و صورت‌های خود هزینه می‌کنند واقعا عجیب است و بیشتر با هدف جلب توجه انجام می‌شو‌د. از جمله نمونه‌های این‌گونه آرایش‌های محرمی می‌توان به تراشیدن موهای سر به شکل اسم اسامی مقدس یا آرایش‌های تیره‌رنگ اشاره کرد که در سال‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها