مشکلات بازار دارویی کشور، ناشی از تحریم‌های آمریکا باشد یا سوءمدیریت برخی مسؤولان نظام درمانی، ناشی از بی‌توجهی بیمه‌ها به تعهداتشان باشد یا زیاده‌خواهی‌های شرکت‌های دارویی، هر چه هست در ماه‌های اخیر مردم به‌خصوص بیماران خاص و سرطانی زیر بار این مشکلات شانه خم کرده‌اند؛ دردمندانی که هرازگاهی ناچار می‌شوند برای یافتن داروهای مورد نیازشان، داروخانه‌های سطح شهر را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و دست آخر ناامید از بازار رسمی، دست به دامان دلالان دارو در بازارهایی همچون خیابان ناصرخسرو شوند.
کد خبر: ۱۲۲۶۲۰۶

افرادی مثل پیرمرد مبتلا به سرطان روده بزرگ در بیمارستان سینا که همسرش تعریف می‌کند
هر بار که دنبال داروهای شیمی‌درمانی او می‌روند، بعد از کلی سردرگمی در داروخانه‌های مختلف سطح شهر، آن را یا به‌سختی در داروخانه‌های هلال احمر پیدا می‌کنند یا به‌راحتی در همان خیابان ناصر خسرو.
او از این مساله در تعجب است که خیلی از دلالان دارو با خیالی آسوده در کنار داروخانه‌های مهم سطح شهر پاتوق کرده‌اند و ادعا می‌کنند که داروهای کمیاب را به‌راحتی می‌توانند به دست بیماران برسانند. یا مرد میانسال دیگری که تعریف می‌کند خودش بیمار دیالیزی ثابت این بیمارستان است و همسرش به دلیل ابتلا به سرطان معده چند ماهی است شیمی‌درمانی می‌شود.
او با ابراز ناراحتی از مشکلاتی که در ماه‌های گذشته در تامین داروهای همسرش با آنها روبه‌رو شده است، می‌گوید: زمانی بود که هم داروهای خارجی شیمی‌درمانی به‌راحتی در داروخانه‌ها پیدا می‌شد، هم داروهای ایرانی، اما امروز داروهای ایرانی به دلیل سهمیه‌بندی کمیاب شده است و داروهای خارجی نیز دیگر آن کیفیت سابق را ندارد، چراکه بیشترشان از کشورهای صاحب‌نام در زمینه تولید دارو وارد نمی‌شوند.
یا مردی دیگر که چند روز پیش قلبش را در بیمارستان امام حسین(ع) عمل کرده و می‌گوید از لابه‌لای حرف‌های پرستاران با یکدیگر شنیده است که خیلی از داروهای مورد نیاز بیماران قلبی به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. او از کادر درمان آن بیمارستان این‌طور نقل قول می‌کند که داروخانه‌ها مدام از متخصصان قلب می‌خواهند به جای تجویز داروهای خارجی، داروهای ایرانی مشابه را جایگزین کنند، چراکه خارجی‌های بازار اخیرا کمیاب شده است. مساله‌ای که البته پیش از عمل برای خود او نیز پیش آمده و شده است که برای یافتن بعضی داروهای متداول قلبی که تا همین چند ماه پیش به‌راحتی در بیشتر مراکز عرضه دارو پیدا می‌شد، اسیر این داروخانه و آن داروخانه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها