مقامات عراقی اعلام کردند حمله به حشدالشعبی، تجاوز به حاکمیت این کشور است

حمایت یکپارچه از حشدالشعبی

حملات اخیر صهیونیست‌ها به مراکز حشدالشعبی یا همان بسیج مردمی عراق، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. بعد از محکومیت شخصیت‌های عراقی، مقامات این کشور ضمن حمایت از حضور و فعالیت نیروهای حشدالشعبی تاکید کردند در صورت ادامه این حملات از نیروهای آمریکایی خواهند خواست خاک این کشور را ترک کنند. موضوعی که پنتاگون را برآن داشت تا به‌صراحت اعلام کند در این حملات هیچ‌گونه نقشی نداشته است .
کد خبر: ۱۲۲۵۵۳۲

به گزارش فارس، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر، برهم صالح رئیس‌جمهور و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق شامگاه دوشنبه درباره اتفاقات اخیر درباره حشدالشعبی جلسه‌ای مشترک برگزار کردند. هدف از این نشست که در کاخ «السلام» بغداد برگزار شد، بررسی وضعیت سیاسی و امنیتی عراق و منطقه در سایه اخبار اخیر درباره حمله به حشدالشعبی بود. در این نشست رؤسای قوای سه‌گانه عراق تأکید کردند حملات اخیر به تیپ 45 سازمان حشدالشعبی به منزله تجاوز به حاکمیت عراق است. در این نشست همچنین بر حمایت از اقدامات دولت در حمایت از حاکمیت عراق و افزایش توانمندی دفاعی این کشور که بتواند در برابر متجاوزان قدرت بازدارندگی ایجاد کند، تأکید کردند.
6 توافق مهم
به گزارش سومریه نیوز در این نشست بر سر شش مورد توافق شد ازجمله: 1- احترام به مرجع بودن حکومت و پایبندی به آن در شرایط مختلف، تعهد به ساختار حکومتی قانون اساسی و رعایت حاکمیت قانون. 2- پایبندی به سند (سیاست ملی واحد) و عدم پذیرش تبدیل شدن عراق به میدان جنگ و ممانعت از این‌که عراق نقطه آغازی برای حمله به همسایگان باشد. 3- حمایت و قدردانی از نقش قهرمانانه نیروهای مسلح و تلاش شبانه‌روزی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی برای تعقیب عناصر داعش. 4- تقدیر از ایثارگری و نقش ملی حشدالشعبی به عنوان بخش فعال سیستم دفاع ملی که تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارد. 5- انجام اقدامات لازم برای برخورد با هر گونه وضعیت فوق‌العاده احتمالی. 6- پیگیری توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها با ائتلاف بین‌المللی تا به تعهدات خود در قبال حاکمیت، استقلال و امنیت عراق پایبند باشد.
یکشنبه سوم شهریور دو پهپاد به یک مقر حشدالشعبی در استان الانبار واقع در غرب عراق و در نزدیکی مرز سوریه حمله کردند که به شهادت دو نیروی الحشد و انهدام دو خودروی آن منجر شد. پیش از آن نیز چند حمله پهپادی مشکوک به پایگاه‌های حشدالشعبی شده بود که بعد معلوم شد کار صهیونیست‌ها بوده است .
تکذیب پنتاگون
به دنبال انتشار بیانیه حشدالشعبی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد، انفجارهایی که اخیرا در انبارهای تسلیحات در عراق رخ داد، هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد و این کشور در آنها هیچ نقشی نداشته است. در این بیانیه تاکید شد: واشنگتن از حاکمیت عراق حمایت می‌کند و هرگونه صحبت درباره دست داشتن آمریکا در انفجار انبارهای تسلیحات در عراق اشتباه، گمراه‌کننده و نفرت‌انگیز است. روز یکشنبه حشدالشعبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حملات به مقرهای این گروه با حمایت آمریکا انجام شده است.
ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشدالشعبی نیز طی اظهاراتی آمریکا را عامل این حملات اعلام کرد. نیروهای حشدالشعبی می‌گویند به دلیل اشراف نیروهای آمریکایی بر آسمان عراق این‌گونه حملات نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا صورت گرفته باشد. با این حال ماتیو تویلر، سفیر آمریکا در عراق ضمن اظهاراتی گفت کشورش نظارتی بر آسمان عراق ندارد و نمی‌تواند هر گونه پروازی را در آنجا رصد کند.
چند روز پیش اما داگلاس سیلیمن سفیر سابق آمریکا در بغداد با درک موقعیت شکننده آمریکایی‌ها در عراق گفت: حملات اخیر رژیم صهیونیستی در عراق می‌تواند منجر به عملیات تلافی‌جویانه نیروهای حشدالشعبی علیه دیپلمات‌های آمریکایی شود. وی در مصاحبه با روزنامه بیزینس اینسایدر افزود: این امکان وجود دارد که بخشی از نیروهای داخلی عراق به حملات اخیر رژیم صهیونیستی پاسخ داده و در صورت عملیات تلافی‌جویانه، ما باید بهای آن را بپردازیم. سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: اگر رهبران حشدالشعبی بخواهند انتقام عملیات اخیر را بگیرند، بدون شک دیپلمات‌های آمریکا و یا نیروهای ائتلاف واشنگتن در پایگاه‌های عراق نخستین هدف عملیات انتقام‌جویانه آنان خواهند بود.
خروج نیروهای آمریکایی
ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری از فرماندهان سابق حشدالشعبی روز دوشنبه گفت مسؤولیت حملات اسرائیل به حشدالشعبی بر عهده ائتلاف بین‌المللی است . به گزارش کرد پرس، این ائتلاف در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این که هدف قرار دادن یکی از فرماندهان حشدالشعبی در حمله پهپادی به شهر القائم در شمال‌غرب استان الانبار در غرب عراق و در نزدیکی مرز سوریه، نقطه عطف خطرناکی در روند حملات رژیم صهیونیستی علیه این سازمان و تشکیلات و فرماندهان آن به شمار می‌آید، خاطرنشان ساخت که حق پاسخ به حملات اخیر این رژیم را برای خود محفوظ می‌دارد.
این ائتلاف در ادامه بیانیه خود ضمن درخواست از دولت و پارلمان عراق برای دفاع از ملت این کشور و دستگاه‌های امنیتی، ارتش و حشدالشعبی و استقبال از همه گزینه‌های راهبردی در راستای محافظت از تجهیزات و تسلیحات حافظ حاکمیت عراق و امنیت ملی، کرامت و استقلال آن، اعلام کرد، دیگر نیازی به ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق وجود ندارد، چرا که این کشور در حالی مدعی حفاظت از حریم هوایی عراق است که حضور نیروهای آن یک پوشش برای همه حملات اخیر رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌آید. آمریکایی‌ها بیش از 5000 نیرو در چند پایگاه عراق دارند که هریک می‌تواند به‌سادگی به هدفی در دسترس نیروهای حشدالشعبی تبدیل شود.
پیش از این نیز مقامات و گروه‌های عراقی تاکید کرده بودند که با اتمام مبارزه با گروه تکفیری - تروریستی داعش، دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی در عراق نیست. برخی از این شخصیت‌ها حتی عنوان کردند که آمریکایی‌ها برای توجیه ادامه حضور خود در عراق تلاش می‌کنند برخی از بقایای گروه‌های تروریستی در این کشور را فعال سازند؛ به همین دلیل آنها می‌گویند بودن نیروهای آمریکایی نه تنها امنیتی برای عراق به همراه نداشته بلکه امنیت این کشور را دستخوش اهداف و تمایلات اشغالگرانه آمریکا کرده است .

پایان صهیونیست‌ها در عراق

به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: من دشمن صهیونیستی را از اقدامات تروریستی‌اش در عراق تبرئه نمی‌کنم اما یقین دارم که دیگر دست به چنین اقداماتی نمی‌زند، چرا که می‌داند پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد. صهیونیست‌ها می‌دانند که پایانشان در عراق خواهد بود برای همین خود را وارد بازی که بزرگ‌تر از آنهاست، نمی‌کنند. وی همچنین گفت: باید از اظهارات آتشین و بیانیه‌های احساساتی خودداری کرد وگرنه عراق مایه تمسخر دیگران می‌شود. باید مقدسات را از خطری که وجود دارد حفظ و سلاح را به دولت منحصر کرد و تمامی مقرها بسته و انبارهای تسلیحات به دولت تحویل داده شود وگرنه عراق و عراقی‌ها در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند. باید از مرزهای عراق در برابر تمامی طرف‌ها حمایت کرد و همه گروه‌های عراقی از سوریه عقب‌نشینی کنند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها