گزارش جام‌جم از برنامه‌ای جدید در شبکه افق که با نگاه طنز به سراغ مسائل مختلف می‌رود

هیس! «حرفشم نزن»

برنامه «حرفشم نزن» که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود، برنامه‌ای است که موضوع‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز کشور و جهان را با زبانی طنز بیان می‌کند و گفت‌وگو، استندآپ، شعرخوانی، نقالی طنز و تقویم تاریخ از جمله بخش‌های آن است. این برنامه با اجرا و تهیه‌کنندگی محمدرضا شهبازی و به قلم یک گروه نویسندگی روی آنتن رفته و پخش آن تا آغاز محرم ادامه دارد. البته تهیه‌کننده می‌گوید ساخت فصل بعدی برنامه هم محتمل است و به این ترتیب امکان دارد ادامه حرفشم نزن با تغییراتی بعد از ماه صفر روی آنتن برود. در این گزارش با محمدرضا شهبازی گفت‌وگو کردیم و از جزئیات برنامه پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۲۵۰۳۶

درباره جوان‌گرایی «حرفشم نزن»
حرفشم نزن برنامه‌ای طنز و استودیویی است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. زمان شکل‌گیری ایده ساخت این برنامه در شبکه افق به زمستان 97 بازمی‌گردد. محمدرضا شهبازی، تهیه‌کننده و مجری برنامه در‌این‌باره به جام‌جم می‌گوید: ایده حرفشم نزن بهمن‌ سال گذشته حول چند محور شکل گرفت، از جمله این‌که قالب برنامه تا جایی که امکان دارد، نمایشی نباشد و شکل رسمی به خود بگیرد. علاوه‌بر خط اصلی برنامه، به دنبال این بودیم که با یک تیم جوان،‌ انقلابی، ارزشی و کمتر دیده شده همکاری کنیم. کم‌کم کار را شروع کردیم و از اوایل تابستان به طور جدی وارد مرحله تولید شدیم. او دلیل به کار نگرفتن قالب نمایشی را این چنین توضیح می‌دهد: طنزهای نمایشی در دیگر شبکه‌های تلویزیون وجود دارد. دلیل دیگرش هم این است که به طور کلی تمرکز ما در باشگاه طنز انقلاب بر محتواست تا اجرا، یعنی به جای بازیگر، بیشتر نویسنده و مجری داریم.

جای خالی طنز
شهبازی درباره هدف اصلی برنامه توضیح می‌دهد: یک‌سری از حرف‌هایی که باید در قالب طنز گفته شود در برنامه‌های طنز صداوسیما زده نمی‌شود. در واقع ما از آن ظرفیتی که در طنز برای بیان بسیاری از مسائل اجتماعی، خواسته‌ها و کاستی‌ها وجود دارد،‌ استفاده نمی‌کنیم.
غالب برنامه‌هایی که به اسم طنز در صداوسیما ساخته می‌شود، بار سرگرمی و فکاهه در آن سنگینی می‌کند و خیلی انتقادهای جدی، واکنش به مسائل روز، اخبار و اتفاقات را در آنها نمی‌بینیم.
ما هدفمان این است که از طنز به صورت جدی استفاده کنیم و در این راه نگاه انقلابی، اصلاح مسائل کشور و... را سرلوحه قرار می‌دهیم. این در شرایطی است که بسیاری سراغ این فضای جدی نمی‌روند و رغبتی به این کار نشان نمی‌دهند. برخی به اصطلاح می‌گویند اینها خط قرمز است، ولی در واقع چنین نیست. بیش از آن‌که این خط قرمزها از سمت مدیران مطرح باشد، طنزپردازها چنین مسائلی را دنبال نمی‌کنند.

یک گفت‌وگوی طنازانه
بخش اصلی برنامه گفت‌وگو با یک طنزپرداز است که در آن با خبر روز شوخی می‌شود. بخش‌هایی مثل شعرخوانی،‌ استندآپ، نقالی طنز، تقویم تاریخ، اخبار 60 و چند ثانیه هم جزو برنامه است که بین گفت‌وگو پخش می‌شود. شهبازی بیان می‌کند: در بخش شعرخوانی، استندآپ و... هم گروه‌های جوان،‌ کمتر دیده شده و انقلابی را به کار گرفته‌ایم.

انتظارش را نداشتیم
شهبازی صفحه‌ها و کانال‌های برنامه در فضای مجازی را راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان حرفشم نزن و دریافت نظرهای آنان می‌داند. این مجری می‌گوید: برنامه تقریبا یک ماه است روی آنتن رفته و در این زمان بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. در این واکنش‌ها، نقدهای بجا و همچنین نظرهای مثبت وجود دارد. با توجه به این‌که حرفشم نزن اولین تجربه ماست و برنامه ابتدای راه قرار دارد، تعداد پیامک‌ها و ابراز لطف‌ها در فضای مجازی خیلی زیادتر از حد انتظارمان بوده است. خیلی از مخاطبان پیام دادند ما با این برنامه، بیننده شبکه شدیم و واقعیت این است که فکرش را نمی‌کردم برنامه این چنین میان مخاطبان جا باز کند.

از همه جا از همه رنگ
تهیه‌کننده «حرفشم نزن» در مورد معیار انتخاب سوژه‌های برنامه عنوان می‌کند: معیار ما برای انتخاب موضوعات همان نگاه انقلابی است؛ مثلا می‌دانیم در حوزه اقتصاد اشرافی‌گری، آقازادگی و رانت نباید باشد و باید از قشر مستضعف و آسیب‌پذیر جامعه حمایت شود؛ پس در این مورد برنامه می‌سازیم.
در حوزه سیاست هم از تقبیح باندبازی، عدم شایسته‌سالاری و... می‌گوییم. در مسائل بین‌المللی هم سوژه‌هایی از کشورهای غربی را مطرح می‌کنیم که در ایران دیده نمی‌شود.
مشکلات و کاستی‌هایی در آن سوی آب‌ها وجود دارد، اما هیچ‌کدام از رسانه‌های کشور آنها را بیان نمی‌کنند. در حیطه مسائل اجتماعی هم به چشم و هم‌چشمی، آداب و رسوم غلط، تجمل‌گرایی و... را نقد می‌کنیم.
در فرهنگ و هنر و دیگر موضوعات هم با نگاه انقلابی و منتقدانه به معضلات می‌پردازیم. انتخاب سوژه‌های برنامه به عهده گروهی از نویسندگان است که ناصر جوادی و فاطمه رضوی از جمله آنها هستند. باتوجه به این‌که برنامه پنج روز در هفته پخش می‌شود،‌ انتخاب سوژه‌ها یک کار هرروزه است.

فصلی برای تغییر
حرفشم نزن برنامه‌ای تولیدی است اما به خاطر آن‌که بخش مهمی از آن به خبرها می‌پردازد، تصویربرداری هر قسمت در نهایت یکی دو روز قبل از پخش انجام می‌شود تا آنچه روی آنتن می‌رود، مانده نباشد.
پخش این برنامه تا قبل از محرم ادامه دارد و به گفته شهبازی ادامه آن منوط به نظر مسؤولان شبکه است. او البته بازگشت برنامه را همراه با تغییراتی از جمله کم‌کم اضافه شدن بخش‌های نمایشی و تنوع دادن هر چه بیشتر به برنامه بیان می‌کند.
او می‌گوید: «در حال فکر کردن و طراحی برخی آیتم‌های تازه هستیم؛ همچنین افراد جدیدی را به برنامه دعوت کنیم. احتمال تغییر زمان برنامه هم وجود دارد.
الان حدود 20 دقیقه روی آنتن می‌رویم و ممکن است به خواست مخاطبان زمان بیشتر شود. حتی احتمال اضافه شدن تماشاگر در استودیو هم وجود دارد. محرم و صفر فرصتی است تا به این تغییرات بیشتر فکر کنیم.»

لیلا باباصفری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها