ظریف در پاسخ به سوال جام‌جم

بحث کمک مالی فرانسه مطرح نیست

آخرین مقصد سفر اروپایی وزیر خارجه کشورمان فرانسه بود؛ مقصدی که از ابتدا در برنامه سفر نبود و بعد به آن اضافه شد و از همان ابتدا مشخص بود مربوط به برجام و پیشنهادهایی است که اخیرا از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شده تا از نابودی کامل برجام جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۱۳

دوشنبه شب در سوئد بود که اعلام شد قرار است محمدجواد ظریف بعد از اتمام سفر به سه کشور اسکاندیناوی شامل فنلاند، سوئد و نروژ، سفری به پاریس داشته باشد و با مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و لودریان، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.
همزمان با انتشار این اخبار، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که احتمالا پیشنهاد جدیدی از سوی رئیس‌جمهور فرانسه درباره برجام در راه است، مطرح شد و برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره این پیشنهاد منتشر کردند که البته به نظر می‌رسد همچون پیشنهادهای قبلی فرانسه، تناسبی با مطالبات ایران ندارد.
بر اساس جزئیات منتشر شده، پاریس این‌بار ایده کمک مالی به تهران را مطرح و آن را به فراهم شدن مقدمات گفت‌وگو درباره سه موضوع چالش‌برانگیز مشروط کرده است.
نخستین درخواست پاریس از ایران گفت‌وگو درخصوص بندی از برجام موسوم به «بندغروب» است که محدوده زمانی ده ساله توافق هسته‌ای را مورد اشاره قرار می‌دهد. افزون بر این، پاریس از تهران می‌خواهد در ازای کمک اقتصادی، به درخواست گفت‌وگو درباره فعالیت‌های موشکی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد. پاریس همچنین خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتنداری کرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند.
یک منبع آگاه در وزارت خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم تایید کرد چنین اخباری وجود دارد، اما با این حال وزیر خارجه کشورمان پس از گفت‌وگوهایی که دیروز با مکرون داشت، ترجیح داد پاسخ دقیق و شفافی در این باره ندهد.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به سوالی درباره جزئیات پیشنهاد مکرون گفت: در مراحل مذاکره بهتر است محتوای مذاکره و پیشنهادهای طرفین به صورت علنی مطرح نشود، چون طرف‌های مذاکره همیشه پیشنهادهایی را به عنوان موضع مذاکراتی مطرح می‌کنند که در صورت علنی شدن برای آنها حیثیتی شده و مذاکره پیرامون آن ناممکن می‌شود. لذا از این‌که وارد گمانه‌زنی در مورد مفاد طرح بشوم معذورم.
وی در پاسخ به این‌که آیا جزئیات مطرح شده مبنی بر این‌که فرانسه کمک مالی به ایران را به توقف کاهش تعهدات برجامی، گفت‌وگو پیرامون بند غروب و موضوعات منطقه‌ای مشروط کرده است، تایید می‌کنید، گفت: بحث کمک مطرح نیست بلکه کشورهای اروپایی تعهداتی در قالب برجام دارند که باید آن را اجرا کنند.
ظریف افزود: ایران اعلام کرده طبق بند36 شروع به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است، اما در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، اجرای تعهدات ایران قابل بازگشت است.
وی در بخش دیگری از این پاسخ بیان کرد: امنیت خلیج فارس مهم است و پیشنهادهایی را از پنج سال پیش در مورد امنیت خلیج فارس مطرح کرده‌ایم و روی میز است. همسایگان را همواره دعوت کرده‌ایم که این موضوعات را دنبال کنند.
ظریف ادامه داد: در مورد آزادی کشتیرانی نیز آماده هستیم به‌عنوان عضو موثر جامعه بین‌الملل در قبال آزادی برای کشتیرانی ایران، ما هم برای آزادی کشتیرانی همکاری داشته باشیم.
وی افزود: زیرا حقوق بین‌الملل برای این است که همه بتوانند با اطمینان برای آینده اقدام کنند، چرا که نمی‌شود آینده برای کشوری غیرقابل اطمینان باشد یا یک کشور به‌صورت غیرقابل پیش‌بینی عمل کند و توقع داشته باشد دیگران این‌گونه رفتار نکنند.
ظریف همچنین در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارش با مکرون گفت: بحثی که با رئیس‌جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی ارائه کرده بود و ما نیز درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادهایی ارائه کرده بودیم. ما گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های مکرون با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است و برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم.
وزیر خارجه، مذاکرات را خوب و سازنده دانست و گفت: البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همین‌طور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا متعهد شده عمل کند. البته اجلاس جی ۷ هم است و فرصتی برای آقای مکرون که با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه ۷ صحبت کنند.
حاشیه‌نگاری خبرنگار جام‌جم از سفر به پاریس
ابتدا قرار بود صرفا سفر به کشورهای حوزه نوردیک باشد و به همین دلیل برای خبرنگاران ویزای ملی اخذ شد که صرفا برای حوزه نوردیک بود، بنابراین برای سفر خبرنگاران به پاریس می‌بایست مجوزی اخذ می‌شد.
سفارت ایران در پاریس با همکاری وزارت کشور و وزارت خارجه فرانسه ظرف دو روز مجوز ورود ما را به فرانسه اخذ کرد و درنهایت عصر پنجشنبه وارد فرودگاه وی.آی.پی بورژه پاریس شدیم.
اخباری منتشر شده بود که هیچ مقامی برای استقبال ظریف به فرودگاه نیامده بود، در حالی که چند سالی است در اروپا چندان مرسوم نیست مقامی برای استقبال در فرودگاه حضور داشته باشد و در ضمن این موضوع دوجانبه است و هیچ مقامی از دو کشور در مراسم استقبال حضور ندارد.
همچنین این دیدارها خصوصی و غیررسمی بوده است. در ضمن 12500 نیروی امنیتی مسؤول تامین امنیت اجلاس جی 7 هستند که قرار است امروز در شهری در جنوب فرانسه برگزار شود.
محمدجواد ظریف در نروژ گفته بود سفرم به پاریس ربطی به نشست گروه 7 ندارد و به دستور رئیس‌جمهور و برای بررسی پیشنهاد مکرون به پاریس می‌روم.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها