گفت‌وگو با 2 مدیر سینمادرباره توصیف رنگی جناب وزیر ارشاد از وضع نمایش فیلم در ایران

اکران خاکستری

بزنیم به تخته، اوضاع اکران سینمای ایران آن‌قدرها هم بد نیست، دست‌کم اکران رنگ‌پریده و رنگ و رورفته‌ای نداریم. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری، رنگ اکران سینمای ایران را «خاکستری» توصیف و اعلام کرد که شرایط نمایش فیلم در سینمای ما نه خیلی بد است و نه خیلی خوب. اگرچه تعداد ناکافی سالن‌های سینما، وجود فیلم‌های متوسط و سطح پایین، بحث ناعدالتی در اکران و فیلم‌سوزی و تنوع کم ژانری، بخشی از مهم‌ترین معضلات اکران سینمای ایران در این سال‌هاست، اما اگر نیمه پر لیوان را ببینیم، باید به اکران فیلم‌های فرهنگی و گیشه پررونق آنها اشاره کرد که جای امیدواری دارد. متری شیش و نیم، سرخپوست، شبی که ماه کامل شد، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ‌زده، بمب یک عاشقانه و تنگه ابوقریب از جمله فیلم‌هایی هستند که در این دو سال اکران شده‌اند و موردپسند مخاطبان هم قرار گرفته‌اند. به بهانه این موضوع و صحبت‌های اخیر جناب وزیر، سراغ دو مدیر سینما رفتیم تا ببینیم واقعا اکران ما چه رنگی دارد و صحبت‌های سیدعباس صالحی چقدر به واقعیت نزدیک است.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۹۸

مدیر سینما سمرقند درباره وضع اکران سینمای ایران به جام‌جم گفت: خوشبختانه اکران شرایط خوبی دارد و اگر تعداد سالن‌های سینما بیشتر شود، وضع اکران بهتر هم خواهد شد و فیلم‌ها می‌توانند در شرایط خیلی بهتری اکران شوند.
وضع خوب فیلم‌های فرهنگی
هیراد اسماعیلی ادامه داد: از نظر اکران فیلم‌های فرهنگی، اوضاع خوب است و در سال 98 فروش فیلم‌های فرهنگی ما نسبت به فیلم‌های کمدی پایین نبود. این موضوع نشان می‌دهد اگر فیلمی خوب باشد، تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند و می‌فروشد. البته موفقیت هر فیلم دراکران، به فصل و نوبت نمایش آن هم بستگی دارد.
این مدیر سینما افزود: نسبت به تعداد سالن سینماهایی که وجود دارد، احساس می‌کنم پخش و توزیع فیلم‌هایمان بد نیست. فکر می‌کنم از اول سال تا این زمان در تابستان، بیش از 20 فیلم در سینماها اکران شده است.
مدیر سینما سمرقند گفت: بخشی از اکران به میزان فروش فیلم‌ها برمی‌گردد. از یکسری فیلم‌ها آن‌طور که باید در اکران، استقبال نمی‌شود که این دلیلی بر خوب نبودن آن آثار نیست. البته فیلم‌هایی هم وجود دارند که واقعا خوب نیستند و توقع فروش هم از آنها نمی‌رود. گاهی هم پیش می‌آید به برخی فیلم‌ها موقع اکران کم‌لطفی می‌شود، اما در مجموع شرایط اکران فیلم‌های سینمای ایران از نظر سینما، سالن و سئانس بد نیست.
اسماعیلی درباره تنوع گونه در اکران هم نظر مثبتی دارد. او در این خصوص توضیح داد: سینمای ما نسبت به شرایط جامعه، چندان هم بی تنوع نیست. ما در طول سال، فیلم کودک داریم. درحالی که قبلا کمتر بود اما ما این روزها در این گونه، فیلم تپلی‌ومن را داریم. در اکران نوروز هم فیلم پیشونی‌سفید3 را داشتیم. فیلم‌های کمدی را هم که همیشه در اکران داریم، فیلم‌های اجتماعی هم که در اکران وجود دارد. برخی مواقع فیلم‌های دلهره‌آور هم اکران می‌شود. ممکن است به لحاظ سبک فیلمی، برخی فیلم‌های سینمای ما شبیه هم باشد اما از نظر گونه‌ای چندان فقیر نیستیم. کلا نظر من نسبت به وضع اکران، مثبت است.
یک چرخه به هم پیوسته
مدیر سینما سپیده درباره این موضوع به جام‌جم گفت: درباره اکران خاکستری باید دید از کدام زاویه به آن نگاه کرد. از نظر آمار فروش اگر بخواهیم نگاه کنیم، رکوردهای فروش خیلی خوبی در سینماها جابه‌جا شد، اما اگر بخواهیم به مجموع شرایط اکران نگاه کنیم، رنگ اکران تا حد زیادی خاکستری است، یعنی نه می‌شود گفت که اکران سیاهی داشتیم و نه خیلی اکران ایده‌آل و خوبی داشتیم که اگر این را بگوییم قطعا یک شعار بیشتر نخواهد بود.
مهدی نیک‌آیین ادامه داد: به لحاظ قوانین و آیین‌نامه‌ها، گرایش‌ها بیشتر به سمت خواست‌های پردیس‌های سینمایی است و پردیس‌هایی که از هفت تا ده سالن سینما دارند، با وضع بسیار بهتری در اکران روبه‌رو هستند و حتی می‌توان رنگ اکران آنها را سفید دانست. این پردیس‌ها وضع به‌مراتب بهتری در اکران نسبت به سینماهای قدیمی یا پردیس‌های سه چهار سالنه دارند. پردیس‌هایی با سالن‌های بالا محدودیتی در اکران ندارند و هر فیلمی را که دلشان بخواهد اکران می‌کنند.
مدیر سینما سپیده در مجموع وضع اکران در یکی دو سال قبل را نسبتا خوب توصیف کرد و گفت: این خوب بودن را بیشتر از لحاظ فروش و گیشه می‌گویم، اما امسال، تابستان خیلی خوبی در اکران نداشتیم که آن هم دلایلی دارد؛ درحالی که ما تابستان قبل، فیلم پرفروش هزارپا را در همین فصل برای اکران داشتیم که خیلی به فروش سینماها کمک کرد، اما امسال چنین فیلمی نداشتیم. آمار نشان می‌دهد مرداد امسال، فروش فیلم‌ها افت داشته است.
نیک‌آیین به فقر گونه در سینمای ایران هم اشاره کرد و توضیح داد: به قول یکی از اساتید فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران به جز کمدی، فقط می‌توان ملودرام اجتماعی نوشت و نمی‌توان سراغ گونه دیگری رفت. ما گونه‌هایی نظیر وحشت نداریم، فیلم‌های مستند، چندان جایی در سینمای ما ندارد و کوتاه و موقتی در هنر و تجربه اکران می‌شود. اکران فیلم کودک چندان محکم و بابرنامه نیست. همه اینها باعث می‌شود به چرخه تولید و اکران لطمه وارد شود. این‌که درصد زیادی از مردم به سینما نمی‌روند، دلیلش همین‌هاست. در حالی که اگر به سلیقه‌های مختلف بها داده شود، پای مخاطبان بیشتری به سینماها باز می‌شود.
این مدیر سینما تاکید کرد: چرخه سینما به‌هم‌پیوسته است که آخرین آنها اکران است. ما برای یک اکران خوب، نیاز به تولید خوب و پیش از آن به یک سیاستگذاری درست داریم. بنابراین نیاز داریم که از اول به قضیه نگاه و توجه کنیم و نه از انتها.

نه خیلی بد و نه خیلی خوب
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌هایش در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره محتواهای به دور از کیفیت برخی فیلم‌ها و نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این فیلم‌ها و بالا بردن کیفیت فیلم‌ها گفت: واقعیت اکران سینمای ایران که بین ٧٠ تا ٨٠ اکران دارد یک شرایط خاکستری است، بدین معنا که نه شرایط خیلی بد و نه خیلی خوب را داریم، قسمت مثبت در سال ٩٧ تقریبا ١٥ فیلم فرهنگی است که خوب بودند، حدود 7000 نفر از این 15 فیلم خوب بازدید کردند که حاصل آن ٥٥ میلیارد تومان فروش بود.
او در این مصاحبه ادامه داد: امسال فیلم‌های متعددی داریم که قابل ذکر بوده و جزو مجموعه فیلم‌های بی‌کیفیت نیستند، در این میان یک بخش از فیلم‌ها در رده متوسط قرار دارند و می‌توان گفت همه نمی‌توانند جنس درجه یک تولید کنند، بنابراین فیلم‌ها نیز به سه دسته خوب، متوسط و سطح پایین تقسیم می‌شود.
وزیر ارشاد بیان کرد: هر فیلمنامه‌ای که به دست سازمان سینمایی می‌رسد بررسی‌های دقیق در مورد آن انجام می‌شود، نظارت‌ها ضعیف‌تر نشده و این موضوع صحت ندارد، در جلسات با شورای پروانه ساخت و ارزشیابی این مساله نیز منتقل شد که مجموعه فرهنگ و هنر کشور به این جمع اعتماد می‌کند تا موضوع پاسداشت هویت ایرانی حفظ و با اعمال نظر همه‌جانبه فیلم‌ها تایید شود.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها