با وجود این‌که تقریبا همه افراد از مضرات چاقی برای سلامت مطلع هستند، به منظور آگاه‌سازی بیشتر، در این مقاله به ارتباط چاقی و بیماری‌های اورولوژی می‌پردازیم:
کد خبر: ۱۲۲۲۹۳۵

اختلالات نعوظ: با توجه به کاهش فرم فعال تستسترون در بدن افراد چاق، اختلالات نعوظ در این افراد خیلی شایع‌تر است.
ناباروری: از طریق تغییرات هورمونی، چاقی زمینه‌ساز ناباروری است. معمولا در این افراد، متوسط تعداد اسپرم در هر سی‌سی مایع منی، کمتر از افراد معمولی است و همچنین درصد کم‌تحرکی و اشکال غیرطبیعی اسپرم بیشتری دارند.
سنگ‌سازی: با توجه به سطح بالای متابولیت‌های ادراری موثر در سنگ‌سازی در ادرار افراد چاق، از جمله اسید‌اوریک و همچنین با توجه به کم‌تحرکی آنها، شیوع سنگ‌سازی در این افراد از متوسط جامعه خیلی بالاتر است و همچنین احتمال دفع خودبخود کمتر است.
اختلال در تخلیه ادرار: شیوع علائم انسدادی در افراد چاق، به‌علت اثر فشاری چربی شکم روی مثانه، زیاد است.
بی‌اختیاری‌های ادراری در زنان چاق: بی‌اختیاری‌های ادراری به‌خصوص به دنبال عطسه و سرفه و خنده، به‌صورت واضح در زنان چاق شایع‌تر است.
سرطان‌های سیستم ادراری: به‌خصوص سرطان مثانه و کلیه، به صورت قابل توجهی در بین افراد چاق شایع‌تر است و خطر بیشتری این افراد را تهدید می‌کند.
واریکوسل: در برخی مقالات، شیوع واریکوسل در افراد چاق بالاتر از حد معمول جامعه گزارش شده است.
فتق کشاله ران: به صورت قطعی در افراد چاق شایع‌تر و درمان جراحی آن سخت‌تر است. همچنین شیوع موارد دوطرفه، نسبت به یکطرفه در این افراد بیشتر است.
نکته قابل توجه دیگر در درمان‌های جراحی افراد چاق این است که معمولا با محدودیت در روش‌‌های جراحی و سخت شدن عمل و نتایج نامطلوب‌تری نسبت به حالت معمول همراه است.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها