طی کمتر از 24 ساعت در 2 حادثه تیراندازی نزدیک به 30 نفر در 2 ایالت آمریکا کشته شدند

ایالات مُلتهبه

چند ساعت بعد از تیراندازی مرگبار در شهر «ال پاسو» ایالت تگزاس بود که اعلام شد تیراندازی دیگری در منطقه دیتون ایالت اوهایو آمریکا رخ داده است. هرچند هنوز تعداد دقیق کشته و مجروحان این دو حادثه تیراندازی معلوم نیست اما پی در پی بودن این حوادث جامعه آمریکا را یک بار دیگر در وحشت و شوک فروبرد. این درحالی بود که دونالد ترامپ با یک توییت کوتاه خود را از ماجرا کنار کشید و مخالفان سیاسی اش نیز یک بار دیگر لزوم قوانین محدودکننده حمل سلاح را گوشزد کردند. در این میان بعضی کارشناسان موضوع را بیشتر کاویده و گفتند تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا می‌رود تا رنگ نژادپرستی به خود بگیرد. دلیل این نیز چیزی جز سیاست‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ نیست.
کد خبر: ۱۲۲۱۵۴۸

به گزارش بی.بی.سی، در حالی که کمتر از 24ساعت از تیراندازی مرگبار شهر ال پاسوی ایالت تگزاس در جنوب آمریکا می‌گذشت، منابع خبری محلی آمریکا به نقل از پلیس ایالت اوهایو از وقوع تیراندازی مرگبار دیگری در منطقه دیتون این ایالت خبر داد و گفتند در جریان آن ده نفر کشته و 16 نفر مجروح شدند. تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مرزی ال‌پاسوی تگزاس نیز ۲۰ کشته و ۲۶ مجروح برجای گذاشت. پلیس در ارتباط با این حادثه گفت یک مرد بیست و چند ساله سفیدپوست را بازداشت کرده است. رسانه‌های آمریکا هویت او را «پاتریک کروشس» عنوان کردند. بعضی منابع تعداد کشته‌های ال پاسو را 26 نفر اعلام کردند. گفته می‌شود شخص تیرانداز پیش از اقدام به عمل خود بیانیه‌ای را در فضای مجازی منتشر کرده است. در این بیانیه از حمله ماه مارس به دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزیلند حمایت شده است. ال‌پاسو در چند کیلومتری مرز آمریکا با مکزیک قرار دارد و به یکی از امن‌ترین شهرهای جنوب آمریکا شهرت یافته است. تیراندازی در حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه، سوم آگوست، به وقت محلی در مرکز خرید سیلو ویستا روی داد. اکثر قربانیان این تیراندازی مشتریان فروشگاه والمارت بودند که در نخستین روز تعطیلات آخر هفته برای خرید به این بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان رفته بودند.گفته می‌شود برخی مجروحان به‌دلیل حساس بودن مسائل نژادی در این منطقه حاضر نشده اند خود را به مراکز دولتی معرفی کنند.
واکنش‌ها
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنشی کوتاه به این واقعه آن را «خیلی بد» خواند و گفت این تیراندازی «کشته‌های فراوانی» برجای گذاشته است. وی همچنین گفت با مقامات فدرال، محلی و نیروهای امنیتی در تماس بوده و تماس تلفنی هم با فرماندار تگزاس داشته است. بتو آوورک، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده که پیشتر خود شهردار ال‌پاسو بوده با نیمه‌کاره گذاشتن سفر انتخاباتی خود به این شهر در جنوب تگزاس بازگشت و همچون دیگر دموکرات‌ها یک بار دیگر از ضرورت اصلاح قوانین مالکیت سلاح در کشورش سخن گفت.با وجود این، کن پکستون، دادستان کل ایالت تگزاس اظهار کرد، از نظر او اصلاح قوانین مالکیت اسلحه کمکی به پیشگیری از این واقعه نمی‌کرده است. او گفت وقتی آدم مسلح «دیوانه‌ای» تصمیم به چنین کاری می‌گیرد هیچ نیروی پلیسی جلودار او نخواهد بود.جو بایدن نامزد مطرح دموکرات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و از رقبای سرسخت دونالد ترامپ در واکنش به این حادثه در پیامی در توییتر نوشت: چند نفر دیگر باید جان خود را در این گونه حوادث از دست بدهند؟ چند خانواده دیگر باید متلاشی شوند؟ زمان برای انجام اقدامات موثر برای پایان دادن به این اپیدمی خشونت با اسلحه در حال از دست رفتن است.الیزابت وارن، نامزد مطرح دیگر دموکرات نیز در توییتر نوشت: اخبار مربوط به ال پاسو تکان دهنده و هولناک است. قلب من به خاطر قربانیان این حادثه و خانواده‌های آنها شکسته است. خانواده‌های زیادی از این گونه تراژدی‌ها لطمه خورده‌اند. ما باید برای پایان دادن به اپیدمی خشونت با اسلحه در این کشور هر چه سریعتر اقدام کنیم. برنی سندرز، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری 2020 نیز گفت آمریکایی‌ها باید مخالفت خود را با «فرهنگ رو به رشد و خطرناک تعصبات که ترامپ و متحدانش در ترویج آن نقش داشته‌اند» ابراز کنند و آمریکا باید به جای به زندان انداختن کودکان «با تعصبات خشونت‌آمیز و تروریسم داخلی مقابله کند.» در همین حال صدها نفر از معترضان به قوانین حمل سلاح مقابل کاخ سفید و کنگره تجمع کردند و خواستار تشدید قوانین مربوط به حمل سلاح شدند. طبق این گزارش، معترضان آمریکایی با پوشیدن تی‌شرت‌های سنتی قرمزرنگ خود، خواستار اقدام سنا در زمینه لایحه بررسی سوء پیشینه افرادی شدند که خواستار خرید سلاح در آمریکا هستند. لایحه فوق اوایل سال جاری میلادی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب در آمد ولی سنا تاکنون اقدامی برای تصویب این لایحه انجام نداده است.
نژادپرستی، چاشنی جدید
با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از حامیان آزادی حمل سلاح است، شمار تیراندازی‌ها در آمریکا روند افزایشی یافته است. همچنین سیاست‌های سفت و سخت وی علیه پناهجویان و اظهارات نژادپرستانه وی علیه پناهجویان و حتی مهاجرانی که سال‌ها قبل به آمریکا رفته‌اند باعث افزایش نفرت‌پراکنی‌های نژادی در آمریکا شده است.
تیراندازی ال پاسو به‌خصوص گسترش نفرت نژادی در آمریکا را به وضوح نشان می‌دهد. به نوشته تارنمای خبری سی.ان.ان، پلیس فرد تیرانداز در ال پاسو را یک جوان ۲۱ ساله سفیدپوست و انگیزه او را نژادپرستانه دانست و گفت: ممکن است وی به دلایل انزجار نژادی دست به این اقدام مسلحانه زده باشد. کشتار شهروندان آمریکایی در اماکن عمومی به‌خصوص در محیط‌های تحصیلی در آمریکا مسبوق به سابقه است. برای مثال در حادثه تیراندازی دسامبر ۲۰۱۲ میلادی به مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در «نیوتاون» ایالت کنتیکت یک جوان آمریکایی، ۲۰ کودک و شش بزرگسال را به ضرب گلوله کشت. همچنین در حادثه تیراندازی در «پلی‌تکنیک ویرجینیا» در آوریل ۲۰۰۷ میلادی در ایالت ویرجینیا ۳۲ نفر کشته و ۱۷ نفر دیگر مجروح شدند. در حادثه مرگبار در «آورورا» در ایالت کلارادوی آمریکا نیز یک جوان آمریکایی با تیراندازی در یک سالن سینما ۱۲ نفر را کشت و ۷۰ نفر دیگر را مجروح کرد. تیراندازی ال پاسو، در دویست و پانزدهمین روز سال صورت گرفت و این بدان معناست که شمار تیراندازی‌های گسترده در آمریکا بیش از روزهای پشت سر گذاشته شده در سال جاری بوده است.

قربانیان اصلی تجارت مرگ

از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون، حدود 8723نفر براثر تیراندازی در آمریکا کشته شده‌اند. در همین زمان حدود ۱۷هزار و ۳۰۲‌دو نفر نیز مجروح شده‌اند. موسسه ملی عدل (NIJ) آمریکا برآورد کرده است که از جمعیت نزدیک به ۳۲۶میلیون نفری آمریکا(۲۰۱۷) حدود ۳۱۰ میلیون شهروند غیرنظامی آمریکایی سلاح گرم در اختیار دارند. تاکنون تلاش گروه‌های مخالف آزادی حمل سلاح و برخی قانونگذاران این کشور برای ممنوعیت یا حداقل ایجاد محدودیت در این زمینه با اغوا و تهدید کارخانه‌های اسلحه‌سازی شکست خورده است و قربانیان اصلی تجارت مرگ (خریدوفروش سلاح) مردم عادی به‌ویژه مهاجران هستند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها