اضطراب و افسردگی و اختلالات خواب با کمک پروبیوتیک‌ها بهبود می‌یابد

پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

بقراط اعتقاد داشت که ریشه مرگ در روده است و دانشمندان امروز به این نتیجه رسیده‌اند که میکروب‌های موجود در روده علاوه بر این‌که در سلامت جسمانی ما مؤثر هستند، در سلامت ذهن و رفتار ما نیز نقش دارند. یافته‌های سال‌های اخیر در حوزه بررسی نقش میکروبیوم‌ها (فلور باکتریایی روده) نشان داده است بسیاری از بیماری‌هایی که پیش از این درمان خوبی برای آنها ارائه نشده است؛ مانند بیماری‌های سوءهاضمه، اعصاب و روان (اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب) با کمک پروبیوتیک‌ها بهبود پیدا می‌کند. دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک ایران در گفت‌وگویی با ما از اثرات میکروبیوم‌ها در درمان اضطراب و افسردگی می‌گوید؛ درمانی که در آینده شاید بتواند جایگزینی سالم‌تر و کم‌عارضه‌تر برای داروهای اعصاب و روان باشد.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۴۱

امروزه ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها علاوه بر چاقی و لاغری در ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی مانند افسردگی هم مؤثر هستند. حال سؤال اصلی اینجاست که آیا مغز و روده باهم ارتباط مستقیمی دارند و به همین دلیل است که وقتی مضطرب یا افسرده می‌شویم، ناراحتی معده یا ضعف سیستم گوارشی را احساس می‌کنیم؟
در مسیر مغز به روده چه می‌گذرد؟
بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، مغز با دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ و اثری مستقیم بر آن دارد و آن را می‌توان به صورت یک سیستم نظاره کرد.
همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، محور مغز -روده، یک مسیر دوطرفه است؛ یعنی فقط 20 درصد از دستورات از مغز به روده و 80 درصد دستورات از روده به مغز ارسال می‌شود. با توجه به این‌که عمده عمل جذب در روده اتفاق می‌افتد، بخش بزرگی از پیش‌ساز پروتئین‌ها مثل انواع آمینواسیدها یا انواع ویتامین‌ها از روده وارد سیستم گردش مواد در بدن می‌شود و از این طریق نیاز ارگان‌های مختلف به این پیش‌سازها برآورده خواهد شد.
هرگونه اضطراب و افسردگی از طریق از‌بین‌بردن تعادل میکروبیوم و افزایش فعالیت باکتری‌های مضر، ضعف در گوارش و جذب مواد غذایی را در پی خواهد داشت که در نهایت می‌تواند در ساخت انواع هورمون‌های مفید و ضروری مغز مثل سروتونین و دوپامین اختلال ایجاد کنند.بر این اساس، پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر در دنیا انجام شده همگی بر نقش موثر میکروبیوم روده در درمان انواع افسردگی‌ها تاکید دارند.
جایگزین طبیعی داروی ضدافسردگی
به دلیل عوارض سنگین و جبران‌ناپذیری که بسیاری از داروهای شیمیایی کنونی دارند، دنیا در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از داروهایی با ریشه طبیعی و جایگزین کردن آنها با داروهای شیمیایی است. علم استفاده از پروبیوتیک‌ها نیز به عنوان دانشی نوظهور هر روزه در حال پیشرفت و ابداع روشی نوین در درمان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مختلف است.
به این ترتیب، در آینده‌ای نه‌چندان دور مطمئنا شاهد جایگزینی داروهای ضد‌افسردگی با پروبیوتیک‌ها نیز خواهیم بود. اما در حال حاضر با اطمینان صد در صد می‌توان گفت استفاده از پروبیوتیک‌ها به همراه داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بروز بیماری و پیشرفت افسردگی جلوگیری کند. برای سایر بیماران که در حال دریافت داروهای خاص هستند مثل مبتلایان به دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر، انواع بیماری‌های خودایمن و... نیز استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی با مشورت پزشک در بهبود وضعیت بیمار موثر خواهد بود.

خلق‌ شما بدون پروبیوتیک‌ها تنگ می‌شود
جذب بهینه مواد غذایی از طریق روده بستری را برای مغز فراهم می‌سازد تا بتواند انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها را در حد مطلوب بدن تولید کند. ساخته شدن این پروتئین‌ها در حد مطلوب، تاثیراتی را به‌دنبال خواهد داشت؛ مثل رفع مشکلات خواب، تعادل احساسات، کارکرد بهتر سیستم ایمنی و... که تمامی این موارد جمعا می‌تواند خلق و خوی افراد را بهبود بخشد.
پس مصرف موادغذایی که شامل پیش‌سازهای مورد نیاز بدن مثل آمینواسیدها و ویتامین‌هاست، همراه با مصرف موادغذایی یا مکمل‌های حاوی پروبیوتیکی می‌تواند باعث بهبود خلق و خو شود. یکی از ویژگی‌های شگفت‌آور پروبیوتیک‌ها این است که خود این میکروارگانیسم‌ها در بدن قادر به تولید بعضی از این پیش‌سازها هستند.
ماست و دوغ کفیر، کلم و کامبوچا حاوی پروبیوتیک‌های قوی هستند که به طور طبیعی از طریق فرآیند تخمیر ایجاد می‌شوند. غذاهای دیگری هم هستند که پروبیوتیک‌ها به صورت هدفمند به آنها اضافه می‌شوند تا مصرف روزانه این باکتری‌های مفید روده را در بدن ما افزایش دهند.مکمل پروبیوتیک نیز در فرم کپسول یافت می‌شود و دوز متمرکز از کشت‌های زنده و باکتری‌ها را فراهم می‌کند که می‌تواند به تنظیم سلامت گوارشی کمک کند و جنبه‌های بسیاری از سلامتی را ارتقا دهد.

پونه شیرازی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها