امروزه با استفاده از جمع‌سپاری می‌توان نرم‌افزارهای تلفن‌همراه را بررسی کرد

آزمون بی باگی

اگر مدیر یک کسب‌وکار نوپا هستید و قصد دارید به زودی نگارشی از نرم‌افزار تلفن‌همراه و محصول خود منتشر کنید، احتمالا با این چالش مواجه هستید که چطور می‌توانید با صرف هزینه کم، تست‌های مناسبی روی نرم‌افزار خود انجام دهید. این چالش نه تنها در شرکت‌های کوچک، بلکه در موسسات و شرکت‌های بزرگ هم وجود دارد و همیشه مدیران دنبال راهکاری مناسب هستند تا بتوانند با هزینه کم و صرف زمان کوتاه، نرم‌افزارهای خود را بررسی کنند. این چالش امروز با کمک فناوری اطلاعات و توسعه پلتفرم‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، رفع شده است.
کد خبر: ۱۲۲۱۳۹۲

آزمون و آزمونگر
این روزها توسعه نرم‌افزارهای تلفن‌همراه به‌طرز چشمگیری در حال افزایش است. بسیاری از شرکت‌ها با استخدام افراد به‌عنوان آزمونگر، نرم‌افزارهای خود را بررسی می‌کنند. اما این کار هزینه بالایی دارد و لازم است شرکت‌ها دستگاه‌های سخت‌افزاری متنوعی را بخرند تا بتوانند با خیال راحت نرم‌افزارهای خود را منتشر کنند.
البته راهکارهای جایگزینی هم وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها داخل نرم‌افزارهای تلفن‌همراه امکاناتی قرار داده‌اند تا در صورتی که مشکلی مشاهده شد، کاربران آن را گزارش دهند.
اما آیا راهکاری ساده‌تر، به‌صرفه‌تر و سریع‌تر وجود دارد؟
راهکاری که این روزها در بسیاری از کشورها رواج یافته، استفاده از افراد برای آزمون نرم‌افزارهای تلفن‌همراه است.
در این سیستم‌ها افراد از یک سو درخواست‌دهنده آزمون هستند و افراد دیگری در سیستم عضو هستند که برنامه‌ها را مورد آزمون قرار می‌دهند. این سیستم‌ها مزیت‌هایی نسبت به مدل قبلی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
امیر اشرفی، مدیر آلفادین می‌گوید: «می‌دیدیم توسعه‌دهندگان برای تست نرم‌افزارهای خود دچار مشکل هستند، آلفادین یک پلتفرم ساده و راهکاری است برای حل این چالش، در آلفادین شرکت‌ها می‌توانند نرم‌افزارهای خود را ثبت کنند تا توسط آزمونگرها تست شود. هر کسی می‌تواند آزمونگر این سیستم باشد و به‌راحتی نرم‌افزارهای مختلف را بررسی کرده و نتایج را اعلام کند.»
نکته جذاب در مورد آزمونگران این سیستم این است که از مهندسین فناوری اطلاعات تا افرادی که کوچک‌ترین ارتباطی با حوزه فناوری اطلاعات ندارند مانند حقوقدانان، پزشکان، کارمندان دولت و حتی افراد خانه‌دار یا بی‌سواد می‌توانند نقش آزمونگر را در این سیستم بازی کنند.
ایرانی یا خارجی
نمونه‌های خارجی از سیستم‌های بررسی و تست نرم‌افزارهای رایانه و تلفن‌همراه وجود دارد، با این حال جوانان ایرانی اقدام به تولید پلتفرمی کرده‌اند که با استفاده از آن افراد بتوانند نرم‌افزارهای خود را به‌راحتی تست کنند.
امیر اشرفی در این باره می‌گوید: «آلفادین در مقایسه با نمونه‌های خارجی تفاوت چندانی ندارد، اما وجود آلفادین دلایل مشخصی دارد. اول این‌که نمونه‌های خارجی نیازمند پرداخت ارزی هستند و به دلیل تحریم‌ها معمولا امکان پرداخت ارزی وجود ندارد. دوم این‌که نمونه‌های خارجی با توجه به افزایش قیمت ارز بسیار گران خواهند بود و خدمات ریالی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد. سوم و مهم‌ترین دلیل هم می‌تواند پشتیبانی زبان فارسی باشد، چراکه بیشتر نمونه‌های خارجی، آزمون‌های فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و آلفادین می‌تواند جایگزینی برای نمونه‌های خارجی باشد.»

تنوع بیشتر، قیمت کمتر
یکی از مهم‌ترین مسائل در بررسی نرم‌افزارهای تلفن‌همراه احتیاج به خرید سخت‌افزارهای مختلف برای تست است که موجب شده بسیاری از شرکت‌ها بدون بررسی و تست اولیه نرم‌افزارهای خود را وارد بازار کنند که مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد. امیر اشرفی می‌گوید: «آلفادین این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است، چراکه ما آزمونگرهای متنوعی داریم و هر یک از این آزمونگرها دستگاه خاص خود را در دست دارند و در نتیجه می‌توانیم تنوع بسیار بالایی را با هزینه بسیار پایین برای مدیران کسب‌وکارها به ارمغان بیاوریم.»
صرف‌نظر از موضوع سخت‌افزاری، این‌که روی هر یک از دستگاه‌ها چه نرم‌افزارهایی نصب است و مثلا چه سیستم‌عاملی روی دستگاه وجود دارد هم یکی دیگر از چالش‌هاست. اشرفی می‌گوید: «با استفاده از آلفادین افراد می‌توانند با تنوع بسیار بالا در نگارش‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس، نرم‌افزارهای تلفن‌همراه خود را بررسی کنند.»
باید گفت استفاده از افراد (جمع‌سپاری) در این سیستم‌ها می‌تواند به‌عنوان یک روش ارزان قیمت مورد استفاده قرار گیرد و آلفادین از این مدل برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کند.

از سفارش تا گزارش
استفاده از پلتفرم‌ها موجب شده افراد مختلف بتوانند به‌راحتی با هم در ارتباط باشند و خدمت‌دهنده و خدمت‌گیرنده به هم متصل شوند.
برای سفارش تست نرم‌افزارهای تلفن‌همراه کاربران می‌توانند روی سایت آلفادین (www.alphadin.com)
ثبت‌نام کرده و برنامه خود را ارسال کنند. نیروهای فنی آلفادین سفارش‌ها را بررسی می‌کنند و پس از طراحی آزمون و تایید نماینده شرکت سفارش‌دهنده، آزمونگرها طی ۷۲ ساعت تست‌ها را انجام می‌دهند و گزارش‌ها به آلفادین ارائه می‌شوند. امیر اشرفی درباره گزارش‌های نهایی می‌گوید: «ﮔﺰارش‌ها ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع آزﻣﻮن ﻣﺘﻔﺎوت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﮐﻠﯽ در ﺳﻪ دﺳﺘﻪ آزﻣﻮنگران، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻮﭘﺮواﯾﺰر و در ﺑﻌﻀﯽ ﺗﺴﺖ‌ﻫﺎ فهرست ﺑﺎگ‌ﻫﺎ قرار می‌گیرند. در هر گزارش اطلاعاتی نظیر زن یا مرد بودن آزمونگران، میزان تحصیلات آنها، دستگاه‌هایی که با استفاده از آنها تست را انجام داده‌اند، فهرستی از باگ‌های برنامه، رفتار مشتریان و... به توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود.»
نکته حائز اهمیت این‌که در بسیاری از شرکت‌ها برای آزمونگران آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا آنها بتوانند با استفاده از آموخته‌های خود برنامه‌ها را بررسی کنند. اشرفی می‌گوید: «در آلفادین آموزشی برای آزمونگران ارائه نمی‌شود تا آنها رفتار طبیعی خود با نرم‌افزارهای تلفن‌همراه را داشته باشند و گزارش‌ها بر اساس رفتار واقعی کاربران بررسی می‌شود.»
جالب است بدانید بسیاری از مشکلات موجود در نرم‌افزارهای تلفن‌همراه به دلیل نوع رفتاری است که کاربران از خود نشان می‌دهند و اگر قاعده خاصی برای بررسی در نظر گرفته نشود احتمالا مشکلات پنهان توسط کاربران آشکار خواهد شد و قبل از ارائه نگارش نهایی، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها می‌توانند آنها را ویرایش و سپس منتشر کنند.

امروز، فردا

یکی از امکاناتی که بسیاری از سیستم‌های بررسی نرم‌افزارهای تلفن‌همراه دارند، استفاده از فضای ابری برای بررسی برنامه به سادگی و بدون دخالت سوپروایز است. در این سیستم‌ها شما برنامه خود را روی سایت بارگذاری می‌کنید و سپس برنامه روی دستگاه‌های مجازی بررسی شده و مشکلات و گزارش‌ها به شما ارائه می‌شود. امیر اشرفی می‌گوید: «ما در آلفادین دنبال ارائه خدمات ابری هستیم تا کاربران بتوانند به‌صورت سلف‌سرویس بررسی برنامه‌های خود را انجام دهند، اما اگر بخواهیم در مورد آینده صحبت کنیم با توجه به هزینه بسیار پایین سیستم ما نسبت به سیستم‌های خارجی، دنبال عرضه خدمات به خارج از کشور هستیم و اگر حمایت دولت و مردم را داشته باشیم، احتمالا می‌توانیم به ارزآوری برای کشور هم فکر کنیم.»
البته به نظر می‌رسد تامین سخت‌افزار مورد نیاز به منظور راه‌اندازی سیستم‌های ابری برای بررسی و تست نرم‌افزارهای تلفن‌همراه برای یک کسب‌وکار نوپا کار ساده‌ای نیست و اینجا نقش حمایتی دولت می‌تواند کمک حال توسعه اینگونه محصولات باشد. اشرفی در‌مورد نگاه مردم به کسب‌وکارهای نوپای ایرانی گفت: «امروز در کشور، کسب‌وکارهای نوپای زیادی وارد بازار شده‌اند، ولی باید مردم توقع بیشتری از آنها داشته باشند و فلسفه وجودی پلتفرم‌هایی چون آلفادین هم همین است که با ارائه گزارش‌های مختلف، کیفیت بالای محصولات حوزه فناوری اطلاعات را تضمین کند.»

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها