با آن‌که 15 تروریست از 19 تروریستی که حادثه 11 سپتامبر را در آمریکا رقم زدند، از اتباع دولت سعودی بودند، اما سعودی‌ها هرگز حاضر به پذیرش مسؤولیت خود در این فاجعه نشدند. آنها بارها با تهدید به قطع کمک‌های مالی خود موفق شدند به صورت موقت خود را از این ماجرا تبرئه کنند، اما این ماجرا دست‌بر‌دار نبوده و در تازه‌ترین ادعا طراح اصلی این حمله می‌گوید حاضر است علیه عربستان شهادت دهد.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۳۶

به گزارش فارس، خالد شیخ محمد، از افراد متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفته است در صورتی که دولت آمریکا از تلاش برای اعدام او صرف‌نظر کند، به خانواده‌های قربانیان این حادثه کمک خواهد کرد تا عربستان سعودی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر تاکنون بارها مساله دخالت عربستان در این فاجعه را مطرح و خواستار غرامت شده بودند، اما در نهایت موفق نشدند. وکلای خانواده‌های یاد شده تلاش می‌کنند از بقایای عاملان این حمله به نفع خود شهادت بگیرند اما تاکنون هیچ یک حاضر به این کار نشده‌اند. اخیرا فقط وکیل خالد محمد به آنها گفته است موکل او در شرایط فعلی با همکاری در این استشهاد موافق نیست اما در صورت لغو احتمال حکم اعدامش، امکان همکاری‌های گسترده‌تر وجود دارد. این مساله نشان می‌دهد اگر خالد الشیخ دهان خود را بگشاید اطلاعات ذی‌قیمتی را می‌تواند در‌باره ارتباط عربستان با عاملان این حادثه برملا کند. الشیخ سال 2003 در پاکستان دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شد.
در سال‌های گذشته، مستنداتی از نقش‌آفرینی افراد مرتبط با حکومت عربستان سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ افشا شده بود. این مسأله به‌ویژه سال ۲۰۱۶ مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان دو نماینده مجلس سنای آمریکا ادعا کردند ۲۸ صفحه سانسور شده از گزارش کنگره درباره حوادث ۱۱ سپتامبر حاوی شواهد مهمی درباره نقش‌آفرینی احتمالی حکومت سعودی در اجرای این حملات بوده است. دولت عربستان سعودی اما هر گونه ارتباط خود با تروریست‌ها را رد می‌کند.
هم‌اکنون بیش از 25 هزار نفر از مصدومان و بازماندگان بیش از 3000 قربانی حادثه تروریستی 11 سپتامبر و نیز شرکت‌های بیمه که شاکیان اصلی پرونده 11 سپتامبر هستند، در انتظار دریافت میلیاردها دلار غرامت هستند. پیش از این قرار بود بعد از تصویب قانون «جاستا» این کار صورت بگیرد اما عربستان تاکنون مانع اجرای این قانون شده است. مطابق این قانون دولت سعودی باید به خاطر ارتباط با تروریست‌های رقم‌زننده حادثه 11 سپتامبر میلیاردها دلار غرامت پرداخت کند.
با جدی شدن اجرای این قانون، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در یک سفر فوری به آمریکا تهدید کرد چنانچه این قانون بخواهد در مورد عربستان اجرا شود، کشورش 750 میلیارد دلار دارایی خود را از آمریکا خارج خواهد کرد. نفس این تهدید از جانب عربستان سعودی حقیقت ماجرا را بیشتر روشن کرد و نشان داد مقامات سعودی به خوبی به نقش خود در حوادث 11سپتامبر واقف هستند.
امروزه پس از گذشت 18سال از حادثه 11سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380)، اطلاعات مردم جهان از این حادثه همچنان محدود به همان قرائتی است که به صورت رسمی از برخورد سه هواپیمای مسافربری بوئینگ به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی آمریکا در شهر نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشنگتن به بیرون مخابره شد؛ اما این‌که این هواپیماها چگونه، به دست چه کسی و با چه نیتی ربوده شدند، تنها چند مورد از پرسش‌های بی‌شماری است که تا امروز پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشده است. جالب این‌که مقامات آمریکایی به جای پیگیری مسؤولیت عربستان در این حملات بارها به بهانه‌های واهی، ایران را عامل دست‌اندرکار در این حوادث معرفی کرده و خواستار پرداخت غرامت از سوی تهران شده‌اند !

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها