بیش از 50 شهید و مجروح در گلوله باران توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز عربستان

روز سرخ صعده

متجاوزان سعودی هر روز دست به جنایت جدیدی می‌زنند. بعد از حمله به مدارس و بیمارستان‌ها، این بار بازار روز یکی از شهرهای منطقه صعده هدف گلوله‌های خمپاره‌ای و موشکی متجاوزان قرار گرفت و ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت. سعودی‌ها برای مصون ماندن از پیامدهای این جنایت هولناک تلاش کردند آن را به گردن نیروهای مقاومت انداخته و خود را از مهلکه برهانند، اما این تلاش نیز بی‌حاصل بود.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۲۹

به گزارش العالم، بر اثر بمباران موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در شهر مرزی قطابر در استان صعده، 14 نفر از جمله چهار کودک شهید و 23 نفر دیگر از جمله 11 کودک زخمی شدند. براساس گزارش شبکه المسیره؛ متجاوزان، بازار آل ثابت را در قطابر در صعده هنگام شلوغی بازار هدف قرار داده‌اند. یک منبع امنیتی با توضیح این خبر گفت به خاطر وضعیت وخیم برخی مجروحان و هدف قرار دادن تیم امداد‌رسانی توسط ائتلاف، این آمار رو به افزایش است. این منبع امنیتی با محکوم کردن این جنایت وحشیانه گفت: خون شهیدان هدر نخواهد رفت.
در همین رابطه وزارت بهداشت یمن اعلام کرد: بیش از 10 نفر در حمله به صعده در وضعیت وخیم به‌سر می‌برند و برخی دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند. وزیر بهداشت یمن می‌گوید: ما آمریکا را مسؤول این جنایت می‌دانیم؛ زیرا این کشور مشوق اصلی نظام سعودی برای هتک حرمت غیرنظامیان است. وزارت بهداشت یمن در صنعا نیز با خطاب قرار دادن سازمان‌های بین‌المللی، از آنها برای انتقال مجروحان حمله به بازار آل‌ثابت درخواست کمک کرد و از آنها خواست تا به طور جدی وارد عمل شوند، چرا که فرودگاه صنعا از ۵۲ ماه گذشته تا‌کنون تعطیل است و محاصره یمن مانع انتقال مجروحان برای مداوا به کشورهای دیگر می‌شود.
جنبش انصارا... یمن در واکنش به این حمله سازمان ملل را مسؤول حقوقی و قانونی جنایت‌های سعودی در یمن دانست. رئیس اداره حقوقی انصارا... گفت سازمان ملل نقش شاهد جعلی و دروغگویی را بازی می‌کند که به نفع جلاد علیه قربانی شهادت می‌دهد. وی تاکید کرد که آمریکا با تصاحب اموال و دارایی سعودی از ادامه جنگ علیه یمن استفاده می‌کند و سعی دارد به اهداف خود در اشغال یمن تحقق ببخشد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارا... یمن نیز گفت این خوی توحشی است که رژیم سعودی طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده است. عبدالسلام همچنین گفت که این جنایت‌ها با حمایت‌های آمریکا و انگلیس از سعودی‌ها انجام می‌شود. از سوی دیگر، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح در واکنش به این جنایت گفت: جنایت هولناک رژیم سعودی در هدف قرار دادن غیرنظامیان در بازار آل ثابت در قطابر استان صعده شکست این رژیم در عرصه نظامی و انسانی را به اثبات رساند.
ائتلاف سعودی از فروردین‌ 94 کشور یمن را به بهانه بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده و تاکنون هزاران نفر را کشته یا زخمی کرده است.
سردرگمی عربستان
سعودی‌ها ابتدا حمله به بازاری در شمال یمن را تکذیب و سپس ادعا کردند که بازار، اتاق عملیات نظامی حوثی‌ها بوده است. آنها در واکنش‌های بعدی با تأیید اصل خبر حمله به بازار مدعی شدند یمنی‌ها عامل این حمله بوده‌اند. این سردرگمی و دستپاچگی نشان می‌دهد جنایتکاران در مخفی کردن جنایت خود ناکام بوده و به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا خود را از این مهلکه برهانند. این اولین بار نیست که متجاوزان سعودی به مراکز تجمع مردم حمله نظامی می‌کنند. حوادث چهار سال گذشته بارها نشان داده سعودی‌ها از هیچ جنایتی در یمن فروگذار نکرده و تاکنون بارها مراکز آموزشی و بهداشتی یا مسکونی مردم مظلوم یمن را هدف بمباران‌های وحشیانه خود قرار داده‌اند. روز گذشته ابتدا شبکه العربیه در صفحه توییتر خود مدعی شد جنگنده‌های ائتلاف عربی اتاق عملیات نیروهای انصارا... را در یمن هدف قرار داده‌اند. در ذیل این خبر بسیاری از کاربران نوشتند که از کی تا حالا، بازاری که مردم عادی در آن رفت و آمد می‌کنند اتاق عملیات محسوب می‌شود؟ به دنبال آن بود که ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در گفت‌وگو با این شبکه ادعای جدیدی را مطرح کرد و ضمن پذیرش حمله به یک بازار در صعده مدعی شد که این حمله کار حوثی‌ها بوده است. این مقام سعودی گفت که حوثی‌ها این بازار را گلوله‌باران کردند تا مردم یمن را در مقابل ائتلاف قرار دهند و سازمان‌های بین‌المللی باید پرده از واقعیت بردارند. او حتی مدعی شد که ائتلاف سعودی زخمی‌ها را به خاک عربستان انتقال داده تا مداوا شوند. در حالی که تمامی کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان الجمهوری در صعده منتقل شده‌اند معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن نیز انگشت اتهام را به سمت حوثی‌ها گرفت و آنها را مسؤول دانست.
این در حالی است که رسانه‌های وابسته به انصارا... تصاویری از قربانیان این جنایت پخش کردند که در آنها شرح داده ‌شده چگونه مردمی که در حال خرید بودند هدف خمپاره‌های سعودی قرار گرفته‌اند. شهرستان قطابر از شهرستان‌های واقع در نزدیکی مرزهای عربستان و یمن است و بارها شاهد درگیری‌های پراکنده بین انصارا... و نیروهای سعودی بوده است.
جنایات مکرر
این حادثه، حمله آگوست ۲۰۱۸ را تداعی می‌کند که در آن ده‌ها تن از جمله کودکان در بمباران اتوبوسی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی در بازار صعده کشته شدند. حمله‌ای که ائتلاف ابتدا مسؤولیت آن را رد کرد و بعدها تقصیر را به گردن گرفت و در نهایت آن را حمله‌ای غیرقابل توجیه خواند. سه سال پیش نیز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یک مجلس ترحیم در پایتخت یمن حمله کرد و 82 نفر را به شهادت رساند. بعضی منابع خبری تعداد شهدای این جنایت را تا 140 نفر نوشتند. این مجلس ترحیم برای بزرگداشت شیخ علی الرویشان، پدر وزیر کشور دولت نوپای حوثی‌ها برگزار شده بود. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها این حمله را مثال بارز نسل‌کشی توصیف و از سکوت سازمان ملل و جامعه بین‌المللی در این زمینه انتقاد کرد

حملات موشکی انصارا...

در واکنش به جنایت‌های ائتلاف عربی، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارا... اعلام کرد یگان پهپادی ارتش با پهپادهای قاصف کی ۲ پایگاه ملک خالد در خمیس مشیط واقع در عسیر در جنوب غرب عربستان را آماج حملات خود قرار داد که این حملات با دقت به آشیانه‌های جنگنده‌ها و اهداف نظامی دیگر برخورد کردند.
وی همچنین روز دوشنبه از حملات پهپادی گسترده به فرودگاه أبها خبر داد و گفت: این حملات با دقت به اهداف خود اصابت کرده و منجر به تعطیلی ناوبری هوایی در فرودگاه شده است.
پنج سال جنگ و درگیری در یمن این نکته را به اثبات رسانده که جنگ یمن راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک می‌توان به آن خاتمه داد. این مذاکرات نیز زمانی به ثمر خواهد رسید که متجاوزان به شکست خود اعتراف کرده و دست از زیاده‌خواهی بردارند و استقلال ملت یمن را در تعیین سرنوشت خود به رسمیت بشناسند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها