ارسال‌کنندگان فیلم و عکس برای شبکه‌های بیگانه از این به بعد منتظر مجازات حبس باشند

فیـلــم ممنوعه!

شخصی رفته بود به ستاد امر به معروف و نهی از منکر و گفته بود کسی از من فیلمی گرفته و فرستاده برای شبکه های خارجی، آنها هم دارند تهدیدم می‌کنند. از جزئیات تهدید می‌پرسم، نمی‌گوید، فقط می‌گوید تهدید دیگر. می‌گوید آنها می‌خواهند به شهروندان ما آسیب بزنند که ما نگذاشتیم و پرسیدم چه جور آسیبی که نگفت و لابه‌لای خنده‌هایش گفت این‌قدر نپرس چون نمی‌خواهم بگویم، فقط بنویس هر کسی هر فیلم و عکسی را برای هر دولت متخاصمی ارسال کند مجرم است.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۵۳

صحبت‌های من با جلیل محبی، دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر طولانی نشد، ولی همین‌ها را هم که گفت تکمله‌ای بود برای خبر کوتاهی که دیروز به نقل از موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران دست به دست می‌شد که اصل ماجرا را گفته بود و از مسیح علی‌نژاد نام برده بود برای دادن هشداری به شهروندان با این مضمون که چون این فرد با آمریکایی‌ها قرارداد همکاری دارد کسانی که کشف حجاب کنند و از خود یا دیگران فیلم بگیرند و برای او ارسال کنند مشمول ماده 508 قانون مجازات اسلامی خواهند شد.
قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 را ورق می‌زنم و می‌رسم به ماده 508: «هرکسی یا گروهی با دول خارجی به هر نحو علیه جمهوری اسلامی همکاری کند در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌شود.»
شنیده بودیم جلیل محبی ایده‌پرداز موضوع برخورد با افرادی است که با رسانه های بیگانه همکاری می‌کند، ولی با خودش که حرف زدیم این را تکذیب کرد و گفت که من فقط نص صریح قانون را یادآور شده‌ام تا مردم آگاه شوند و در چنین دام‌هایی نیفتند.
پیام توییتری دو روز پیش دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور پیش چشمم رژه می‌رود که خطاب به همان عنصر فراری، آن دختر تندروی مشکوک نوشته بود: «شما از کشور متخاصم با ایران حقوق دریافت می‌کنید پس همکار آنها هستید و مطابق قانون، همکاری با شما جرم است و دادگاه انقلاب مانند قبل همکاران شما را محکوم می‌کند. مجددا عرض می‌کنم هموطنان بنده را به جرم همکاری با بیگانه ترغیب نکرده و برایشان مشکل قضایی ایجاد نکنید.»
مشکل قضایی، کلی تعقیب و گریز امنیتی و انتظامی و بعد هم حبس از یک تا ده سال فقط برای فرستادن فیلم به شخصی که وقتی در ایران بود نیز جایگاه متزلزلی داشت، شخصی که وقتی از ایران رفت شد دشمن این آب و خاک، رل گرگ بازی کرد در لباس میش، شخصی که حتی رفتنش از ایران مشکوک بود، دختری ازخانواده‌ای فقیر که ما خبرنگاران که از نزدیک می‌شناختیمش یادمان هست در راهروهای مجلس در قالب یک خبرنگار پارلمانی از نمایندگان طلب کمک‌های مالی و وام می‌کرد .
حالا رئیس دادگاه انقلاب تهران می‌گوید با توجه به قرارداد همکاری این فرد با آمریکایی‌ها کسانی که از خودشان یا دیگران در رابطه با کشف حجاب فیلم بگیرند و برای این خانم ارسال کنند، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی می‌شوند که از یک تا ده سال حبس را برای مرتکبان پیش بینی کرده است.
او اما حرفش را تکمیل‌تر می‌کند و می‌گوید نه فقط ارسال فیلم درحوزه کشف حجاب بلکه هر فیلمی که علیه نظام باشد و برای این خانم ارسال شود، مشمول ماده 508 می‌شود.
قانون مجازات اسلامی شش سال است که نسخه جدیدش ابلاغ شده و در محاکم و دادگاه‌ها ملاک صدور حکم است، ماده 508 نیز شش سال است که وجود دارد، اما این که چرا امروز در صدر اخبار قرارگرفته و درباره‌اش این همه حرف زده می‌شود، علتش را دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر به ما می‌گوید، با این مضمون که چون مردم بی خبرند و هرچیزی را هر وقت که دلشان می‌خواهد برای این فردِ مدعی خبرنگاری می‌فرستند، لازم است آگاه شوند و بدانند که همین تازگی‌ها فردی با چنین اتهامی به دو سال حبس محکوم شد. جلیل محبی می‌گوید از این نوع احکام زیاد است، ولی دادگستری باید آن را رسانه‌ای کند که نمی‌کند و مردم بی‌خبر می‌مانند.

لابه لای قوانین و اصول حقوقی

بعضی‌ها گرفتار یک رسم غلط شده‌اند، انگار که ویروسی به جان‌شان افتاده باشد به محض دیدن هر مشکلی این گوشی‌های همیشه همراه را برمی‌دارند و زوم می‌کنند روی آن مشکل و فیلمش را می‌فرستند برای رسانه‌های آن‌سوی آبی. حتی اگر سیب‌زمینی و پیاز خریده‌اند و گران بوده، شیر خریده‌اند و بند انگشتی از سرش کم بوده، حتی پوشک بزرگسال بیماری که در خانه داشته‌اند قیمتش بالا رفته، سریع فیلم می‌گیرند و می‌فرستند برای شبکه‌های فارسی زبان خارج. این ویروس بدی است که به جانمان افتاده، باور کنید هیچ ملتی چنین کاری نمی‌کند و این همه آتو دست مخالفان نمی‌دهد.
کسی منکر مشکلات نیست، ما مردم همه با هم داریم سختی می‌کشیم و همه در یک کشتی نشسته‌ایم و هرچه هست به خودمان مربوط است، نه به خوش‌نشین‌های آن ور آبی.
حالا سیب‌زمینی، پیاز و پوشک بچه و حرف زدن از گرانی مسکن و اجاره خانه خطر امنیتی ندارد، ولی خبر داشته باشید که ورود به خط قرمزها آن هم در تماس با عناصر وابسته که ارتباطشان با دولت‌هایی که دشمنی‌شان با مردم ایران ثابت شده، جرم است و مجازات دارد به گفته امیرعلی صفا، کارشناس حقوقی به این دلیل که رفتار آنها خلاف همه اصول اخلاقی و رسانه‌ای است و به‌شدت در امور حقوقی دخالت می‌کنند. صفا می‌گوید حتی این خانم معلوم‌الحال با آبروی مردم بازی می‌کند مثل ماجرای فردی که متهم به تجاوز جنسی بود و آن دختر عکس و فیلم و تصویر این شخص را با تفسیرهای پرآب و تاب پخش کرد و بعد از مدتی مشخص شد اقدام او تجاوز نبوده است.
این کارشناس به همه این دلایل معتقد است هیچ کدام از ما ایرانی‌ها نباید در پازل این عناصر بازی کنیم چون آنها همه موضوعات را از حالت عادی به وضعیت درگیری تبدیل می‌کنند. حجاب را درجامعه ما که سالیان سال است افراد با حجاب‌های مختلف با مسالمت کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، تنشی سفت و سخت جلوه می‌دهد. صفا اما می‌گوید آنهایی که ناآگاهانه در این بازی افتاده یا از این به بعد می‌افتند باید حساب‌شان از کسانی که آگاهانه و با هدف با ضد انقلاب‌ها همسو می‌شوند، جدا شود.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها