بخشی از سهمیه کاغذ و یارانه رسانه، صرف رسانه‌هایی می‌شود که روی کیوسک‌ها دیده نمی‌شوند

یارانه ترمینالی

قصه از آنجا شروع شد که چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی صحبت از موسساتی است که سهمیه کاغذ دولتی می‌گیرند. تا اینجای کار مشکلی نیست.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۹۷

مشکل آنجاست که رد و نشانی از این موسسات روی دکه و کیوسک مطبوعات نیست. ما هم رد یکی از این موسسات را گرفتیم. موسسه‌ای بی‌نام و نشان به نام «دانش فرهنگ مینو» که طبق یادداشتی که 29 تیر سال جاری در روزنامه شرق منتشر شده، گفته می‌شود 311 تن کاغذ دریافت کرده است. این‌که می‌گوییم «دانش فرهنگ مینو» یک موسسه بی‌نام و نشان است را حمل بر توهین نگذارید. خودتان وقت بگذارید و نام این موسسه را در یکی از همین موتورهای جست‌وجوگر، جست‌وجو کنید و نتیجه را ببینید. هیچ سایت و پایگاهی به این نام بالا نمی‌آید. این اما تمام ماجرا نیست. پیگیری برای اطلاع از جزئیات فعالیت این شرکت ما را به فهرست یارانه‌هایی رساند که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به مطبوعات پرداخت کرده است. پیش از آن‌که سراغ یافته‌هایمان از این شرکت برویم اجمالا نتیجه را گزارش می‌کنیم. در فهرستی که توسط وزارت ارشاد منتشر شده دقیقا نام 40رسانه با صاحب امتیازی این شرکت به چشم می‌خورد. بله درست خواندید؛ 40رسانه! این رسانه‌ها در مجموع در شش ماهه دوم سال گذشته و شش‌ماهه علی‌الحساب سال جاری حدود 600 میلیون تومان یارانه از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند. این مبلغ به جز آن 311 تن کاغذ دولتی است که در اختیار این شرکت‌های مطبوعاتی قرار گرفته است.
نکته جالب این موسسه، مرور نام نشریاتی است که ذیل این عنوان صاحب امتیاز منتشر می‌شود. حجم کمیت و کیفیت و تنوع عناوین مجله‌ها و نشریات حاکی از آن است که باید با یک مجموعه بزرگ مطبوعاتی سر و کار داشته باشیم که از موضوعات خانوادگی و زنان تا امنیت شبکه و اینترنت را تحت پوشش قرار داده و نشریه منتشر می‌کند، اما این همه ماجرا نیست. بخش زیادی از این نشریات با عناوین عجیب و غریب است که احتمالا نامشان هم به گوش کسی نخورده، چه برسد به آن‌که روی دکه فروخته شوند. به بعضی از این عناوین دقت کنید: صبح بانوان، گل‌های اقتصاد، مهندسی امنیت، جدول شانس و... جمع این نشریات به 40 نشریه می‌رسد که مبلغی برابر با 591 میلیون تومان از وزارت ارشاد یارانه دریافت کرده‌اند.
دانش فرهنگ مینوشناسی!
همان‌طور که عنوان کردیم، جست‌وجو برای شناخت جزئیات اقدامات این شرکت به جایی ختم نمی‌شود. با این حال اسناد ثبت شرکت‌ها نشان می‌دهد این شرکت در آبان 1387 با سرمایه صد هزار تومان ثبت شده است. موضوع فعالیت شرکت هم «انتشار نشریه پس از اخذ مجوزهای لازم» ذکر شده است. یعنی در سامانه ثبت شرکت‌ها با شرکتی روبه‌رو هستیم که موضوع فعالیت آن صرفا انتشار نشریه است. وحید نوری و سعید رساپور هم اولین مدیران این شرکت ذکر شده‌اند. آخرین تغییرات این شرکت مربوط به آبان 95 است. طبق این تغییرات آقایان محمد انصاری‌منش و حیدر انصاری‌منش شرکای شرکت معرفی شده‌اند. در نهایت هم دفتر این شرکت در تیرماه 96 به منطقه دولت‌آباد شهرری نقل مکان کرده است.
مجلات ما در ترمینال‌ها توزیع می‌شود
از محمد انصاری‌منش، مدیرعامل شرکت دانش فرهنگ مینو هم اطلاعات دقیقی در دست نیست. با این حال جست‌وجوی نام وی در موتورهای جست‌وجوگر حاکی از آن است که در چند جا نام ایشان دیده شده. یکی از اینها مربوط به گزارشی با تیتر «گلایه مدیران مطبوعات از پرداختی‌های طرح اشتراک» است که در پایگاه انجمن صنفی مدیران رسانه دیده می‌شود.
در بخشی از این گزارش در انتقاد از تاخیر پرداختی یارانه‌ طرح اشتراک به نقل از انصاری‌منش آمده است: «واقعا اگر چنین برنامه‌ای باشد، فاجعه‌ای برای همه پیش خواهد آمد، به‌خصوص این‌که آخر سال معمولا همه انتظار تسویه حساب دارند.از چاپخانه و کاغذ فروش گرفته تا پرسنل که علاوه بر حقوق خود، عیدی و پاداش را هم به حق مطالبه می‌کنند. کاش حداقل شفافیت به خرج دهند و در این خصوص توضیحاتی ارائه دهند که در این روزهای پایانی سال فکری به حال خود کنیم.»
انصاری‌منش در مطلب دیگری که در یکی از کانال‌های تلگرامی و در واکنش به مبهم بودن فعالیت‌های رسانه‌ای شرکت دانش فرهنگ مینو منتشر شده، آورده است: «بیشتر نشریات این موسسه از نوع «سرگرمی» هستند که معمولا در بسته‌های چندتایی با عنوان برگشتی در مراکزی مانند پایانه‌ها، مکان‌ها و مناطق و شهرهای حاشیه‌ای و فقیرنشین عرضه می‌شود و ناشر از این حضور به خود می‌بالد.» واقعیتش را بخواهید ما همان ابتدای گزارش می‌خواستیم عنوان کنیم مشابه نام بعضی از نشریات دانش فرهنگ مینو در پایانه‌ها دیده می‌شود که با قیمت پایین به فروش می‌رسد و معمولا هم محتوای فرهنگی چندانی ندارند.
سؤال اصلی
محمد خدادی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد چند روز قبل در واکنش به این انتقادات در صفحه توییتر اعلام کرده بود یارانه مطبوعات با قواعد شفاف برای نشریات منتشر شده محاسبه و پرداخت می‌شود و دستور رسیدگی دقیق و اعلام نتیجه به وزیر محترم ارشاد هم داده شده است. واقعیتش را بخواهید سؤال اصلی این است که چرا باید یارانه دولتی برای محتواهایی پرداخت شود که سهم چندانی در رشد و ارتقای فرهنگی افکار عمومی ندارند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها