یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به کلینیک‌های درد، وجود درد در ناحیه پاهاست که بسیاری از این بیماران از درد در قدام ران شکایت دارند‌. این دردها می‌تواند به‌صورت دائم وجود داشته باشد یا به‌صورت مجموعه‌ای از درد بی‌حسی یا سوزش و به حالت متناوب در محدوده ناحیه تحتانی شکم تا بالای زانو در قدام ران احساس شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۹۴

دیسک کمر در منطقه بالای ستون فقرات کمری از علل شایع ایجاد درد و بی‌حسی در قدام ران است. بیرون‌زدگی این دیسک‌ها می‌تواند درجاتی از کمر درد را با انتشار به پا به همراه داشته باشد.
آرتروز یا التهاب در ناحیه مفصل فمور یا سر لگن هم می‌تواند در ناحیه قدام ران درد ایجاد کند. این بیماران معمولا در چرخش ران یا خم و راست‌کردن پا در ناحیه لگن احساس درد و محدودیت
حرکت دارند.
گیر افتادن عصب رانی که عصب‌دهی قدام ران را به‌عهده دارد در محلی که از بین عضلات قدام ران خارج می‌شود، می‌تواند در قدام ران درد و بی‌حسی ایجاد کند. این گیر افتادن می‌تواند به‌علت وجود یک توده فشاری یا حتی فتق‌های رانی باشد که سبب ایجاد آسیب به عصب رانی می‌شوند.
درد‌ها در ناحیه قدام ران می‌توانند حالت انتشاری داشته باشند یعنی علت درد در نقطه دیگری باشد و انتشار آن در ناحیه ران احساس شود. دردهای مربوط به مفاصل بین‌مهره‌ای کمر یا آرتروز کمر یا دردهای مربوط به مجاری ادراری می‌تواند به این صورت در قدام ران احساس شود. وجود مشکلات عروقی یا توده‌های عضلانی استخوانی در ناحیه ران از علل غیرشایع درد در این ناحیه است که ممکن است در بررسی‌های پاراکلینیک وجود آنها مشخص شود.
معاینه دقیق عامل اصلی تمایز بیماران در کلینیک‌های درد است؛ نکته‌ای که شاید اگر نادیده گرفته شود سیر درمان به بهبودی منتهی نشود و زمان و هزینه درمانی بیمار از دست خواهد رفت. دیدگاه چند تخصصی در کلینیک درد و بررسی دقیق بیماران توسط فوق‌تخصص درد دقت تشخیص را به بالاترین سطح می‌رساند و مسیر درمان را کوتاه‌تر، کم‌هزینه‌تر و موثرتر می‌سازد .
استفاده از اقدامات پاراکلینیک تشخیصی مانند نوار عصب، ام.آر.آی و سی.تی.اسکن می‌تواند در تشخیص نهایی علت بیماری و شروع درمان مناسب موثر باشد.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها