مشتاقان امام رضا(ع) در ایام زیارت مخصوص به پابوس شمس‌الشموس رفتند

یک روز بخصوص

22 و 23 ذی‌القعده در تقویم هجری، قمری مصادف با ایام زیارت مخصوص امام رضا(ع) است. روزهایی که امسال به دوم و سوم مرداد ختم شده بود. یعنی همین پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت. این‌که چرا این روز اهمیت زیادی پیدا کرده است، می‌تواند سوال خیلی‌ها باشد.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۰۶

معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین انجام می‌شود، اما در این روز با آوردن دو کلمه «قرب» و «بعد» (نزدیک و دور) می‌خواهد همه افراد را متوجه آن مکان کند که اگر در نزدیک حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می‌کنید به آن روز به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشید. بر این اساس کیفیت زیارت بستگی به شرایط، امکانات و اختیارات زائر دارد که اگر امکان داشته باشد زیارت‌های معروفی همچون زیارت جامعه، زیارت امین‌ا... و ... که این شأن را برای او فراهم می‌کند به جای آورد.
علامه مجلسی در باب اهمیت ثواب زیارت امام رضا(ع) به‌خصوص در ایام زیارت مخصوص نوشته است: «زیارت حضرت رضا علیه‌السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت (11 ذی‌القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی‌القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می‌کند و در پایان می‌نویسد: استحباب زیارت آن حضرت در ماه رجب گذشت (بحارالانوار جلد 99 صفحات 43 و 44) . مرحوم محدث قمی روز 25 ذی‌القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است.»
حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیات علمی دانشگاه و علوم و حدیث شهرری است. کسی که بسیاری از دانشجویان این دانشگاه او را با روی خوش و کلام مستدل و روان می‌شناسند. غلامعلی با اشاره به این‌که روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) منحصر به روز 23 ذی‌القعده نیست، می‌گوید: «روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روزهای زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است. اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آنها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غایب شده و یک روز ظهور می‌کند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.»
به گزارش فارس، او با اشاره به این‌که بعضی فرقه‌های درون شیعه اعتقادی به امامت امام رضا(ع) ندارد، اضافه می‌کند: ‌فرقه‌های باطل درون شیعی از جمله چهار امامی، شش امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا(ع) قائل نیستند، هشت امامی‌ها، امامت حضرت رضا(ع) و در ذیل آن امام مهدی(عج) را قبول دارند، با وجود فرقه‌های باطل درون شیعی تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج(ع) برای زیارت حضرت شده که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا(ع)، از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.

نشانه‌های اذن دخول ائمه از نگاه آیت‌ا... بهجت
زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا(ع) اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید: «أأدخل یا حجه‌‌ا...: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟» به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت(ع) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهدا (ع) گریه است، اگر اشک آمد امام حسین(ع) اذن دخول داده‌اند و وارد شوید. اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید. زیارت امام رضا(ع) از زیارت امام‌حسین(ع) بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی‌عشری به زیارت حضرت امام رضا(ع) می‌آیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها