وزیر خارجه بحرین با همتای صهیونیست خود در واشنگتن دیدار کرد

همدست شیطان

دولت آل‌خلیفه در بحرین به دلیل نداشتن پایگاه مردمی و جایگاه منطقه‌ای قابل توجه، به سپر بلای عربستان سعودی تبدیل شده و ظاهرا از سوی این کشور ماموریت پیدا کرده است تا روند عادی سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها را با سرعت هرچه تمام‌تر به پایان برساند. این دولت که از هشت سال پیش تاکنون صحنه اعتراضات مردمی شیعیان بوده و برای بقای خود چاره‌ای جز توسل به عربستان سعودی نداشت، اخیرا نیز در همین راستا میزبان نخستین کنفرانس اقتصادی طرح موسوم به «معامله قرن» بود که بدون هیچ نتیجه‌ای برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۵۱

روز گذشته جیسون گرینبلات، فرستاده دونـــــــــالد تــــــرامپ، رئـیس‌جــمهور آمریکا به خاورمیانه با انتشار توییتی از دیدار خالد‌بن‌احمد، وزیر خارجه بحرین با یسرائیل کاتس، همتای صهیونیستی خود در واشنگتن خبر داد.
به گزارش ایسنا، وی در این پیام نوشت: هفته جاری پیشرفت خوبی به سود اسرائیل، بحرین و منطقه صورت گرفت و کاتس و خالد بن احمد در جریان نشست تحکیم آزادی‌های دینی در ساختمان وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگوی دوستانه‌ای داشتند. گرینبلات به نقل از وزیر خارجه بحرین افزود: زمانی که می‌گوییم اسرائیل بخشی از خاورمیانه است، این موضوع جدیدی نیست. ما به ادامه تلاش‌هایمان برای رسیدن به ملت اسرائیل نیازمندیم، آنها هم می‌خواهند نسبت به زندگی و نسل‌های آینده آسوده خاطر باشند. همچنین خبرنگار شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی تصویری از خود به همراه یسرائیل کاتس و خالد بن احمد در جریان این دیدار را منتشر کرد.
تفکرات صهیونیستی آل‌خلیفه
چند هفته پیش خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با پایگاه تایمز اسرائیل برای اولین بار به صراحت از تصمیم این کشور برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفت. وی گفت: «ما معتقدیم اسرائیل کشوری است که می‌ماند و ما می‌خواهیم روابط بهتری با آن داشته باشیم. می‌خواهیم با آن صلح کنیم.» وی در پاسخ به سؤالی در مورد غیرمعمول بودن مصاحبه یک مقام عرب با رسانه‌های اسرائیلی نیز گفت: «این اتفاق باید مدت‌ها پیش رخ می‌داد. صحبت کردن با کسانی که با آنها اختلاف دارید، همواره گامی است که در نهایت به کاهش تنش منجر می‌شود.»
در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تماس‌های پشت پرده برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی منتشر شد. در این میان، بحرین رویکردی علنی‌تر در پیش گرفت و از همین رو نیز میزبانی نشست اقتصادی فلسطین که گام نخست رونمایی از طرح سازش موسوم به معامله قرن بود به این کشور سپرده شد. اقدامی که از سوی همه گروه‌های فلسطینی و حتی برخی کشورهای عرب محکوم شد اما دولت بحرین به دلیل وابستگی‌های شدید خود به آمریکا آن را برگزار کرد .
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی پیرامون خوش‌خدمتی‌های رژیم بحرین نوشت: «بی‌تردید بازیگر اصلی پروژه برقراری روابط رسمی میان اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس تنها عربستان سعودی است، اما سعودی‌ها نمی‌خواهند اکنون زمام امور را برعهده بگیرند بنابراین دولت بحرین را پیش انداختند. به نوشته این روزنامه، مقام‌های سعودی در قالب هیأت دیپلماتیک بلندپایه بحرینی در کنفرانس سالانه کمیته یهودی آمریکایی (AJC) که قرار بود سوم و چهارم ماه ژوئن در واشنگتن برگزار شود، شرکت کردند. همچنین نمایندگانی از کمیته یهودی آمریکایی به بحرین سفر و با شاه بحرین و وزیر خارجه این کشور دیدار کردند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز در سفر اخیر خود به آمریکا با شماری از شخصیت‌های این کمیته دیدار و گفت‌وگو کرد.
خدمت بی‌حاصل
اما خوش‌خدمتی‌های عربستان سعودی و بحرین نه‌تنها موفقیتی در بر نداشت، بلکه با شکست کنفرانس منامه لکه ننگین دیگری را در پرونده آنها به ثبت رساند. ناکامی کنفرانس منامه تا جایی رسید که جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلویحی به شکست کنفرانس منامه اعتراف کرد و گفت جمع بسیاری از بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های جهانی و افراد دیگر می‌خواستند (در این نشست) حضور پیدا کنند، اما ما از آنها دعوت نکردیم، طرح اقتصادی می‌توانست محقق شود اما این امر، بدون همراهی رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان)
اتفاق نمی‌افتد.
مشاور رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد 28میلیارد از 50 میلیارد دلاری که قرار است به معامله قرن اختصاص داده شود در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری می‌شود، اما این سرمایه‌گذاری‌ها انجام نمی‌شود مگر آن‌که تشکیلات خودگردان روش خود را تغییر دهد.
جمعیت اسلامی الوفاق بحرین، که یکی از تشکل‌های مهم شیعیان دراین کشور بوده و از ابتدا مخالف برگزاری کنفرانس منامه بود با صدور بیانیه‌ای خواستار شرکت نکردن کشورهای مسلمان و عرب در این کنفرانس شد. الوفاق همچنین با محکوم کردن اظهارات اخیر خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه رژیم آل‌خلیفه در حمایت از رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اسرائیل از نگاه همه بحرینی‌ها دشمنی غاصب است. این جمعیت تصریح کرد اظهارات خالد بن احمد آل‌خلیفه بی‌سابقه بوده و انزوا و جدایی رژیم استبدادی آل‌خلیفه از مردم بحرین را نشان می‌دهد.
این گروه همچنین با اشاره به سفر صهیونیست‌ها به بحرین در زمان برگزاری کنفرانس منامه و حمایت کامل دستگاه‌های امنیتی از آنها، افزود: این تدابیر شدید امنیتی، نشان‌دهنده هراس و نگرانی صهیونیست‌ها از اعتراض و خشم مردم است.

تشکر مخصوص
حسن کعبیه، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار توییتی از دولت عربستان تشکر و قدردانی کرد. وی در این توییت از عربستان به این دلیل تشکر کرد که اجازه دادند مسلمانان اسرائیل برای ادای فریضه حج وارد عربستان شوند. وی همچنین از مردم عربستان خواست برای دیدن اماکن مقدس در اسرائیل به آنجا بروند. این اقدام عربستان درخصوص ارائه تسهیلات برای اسرائیلی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ریاض فشارها و محدودیت‌های زیادی را علیه حجاج مخالف و منتقد عربستان روا می‌دارد. همچنین این پیام تشکر در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش ورود یک یهودی به مسجدالحرام خشم مسلمانان را به دنبال داشت. یک فرد یهودی با ورود به مسجد الحرام روی کاغذی عبارت شابات شالوم (روز شنبه مبارک) را به زبان انگلیسی نوشته و تصاویر آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده بود. این اقدام باعث شد دشمن صهیونیستی از این تصویر برای ترویج خود بهره‌برداری کند، به طوری که آفیخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در صفحه شخصی فیس‌بوک خود، این تصویر را باز نشر داد و نوشت: روز شنبه مبارک، داخل حرم مکی، زیباترین همزیستی و احترام متقابل است. انتشار این تصاویر خشم مسلمانان را برانگیخت و آنان به استناد آیات قرآن نسبت به تسلط صهیونیست‌ها بر مقدسات اسلامی هشدار دادند. به گفته آنان، انتشار چنین تصاویری نشان می‌دهد عربستان سعودی لیاقت تولیت اماکن مقدس در سرزمین حجاز را نداشته و باید مسلمان برای حراست از این اماکن تولیت آن را به یک شورا به نمایندگی از دولت‌های اسلامی بسپارند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها