در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
شروع ماجرا؟
بعد از سریال «دکتر قریب» و داستان و ساختار ویژهاش که با گذشت حدود 12 سال هنوز خیلیها آن را در گوشهای از ذهنشان دارند و جزو کارهای فاخر تلویزیون به شمار میرود، انتظارها از عیاری برای ساخت سریال جدیدش بالا رفته است، همانطور که خبر شروع تصویربرداری «87متر» در حدود دو سال پیش تا مدتی نقل خیلی از خبرگزاریها و محافل شده بود.
بهمن96 بود که این خبر (شروع تصویربرداری) در یکی از خانههای تهران منتشر شد. مجموعهای که این بار عیاری در آن مثل خیلی از کارهای سینماییاش سراغ یک داستان اجتماعی که شاید خیلیها با آن درگیر شده باشند، رفته است.
روایتی از 87متریهای شهر
داستان این فیلم ماجرای یک کلاهبرداری است و آنطور که دستیار عیاری برای ما گفت در این مجموعه دو خانواده به نام پوردورانی و خلیلی حضور دارند؛ علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانهای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری میکنند. اما روز اسبابکشی متوجه میشوند خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانیها به خانه رسیدهاند و وسایلشان را در خانه گذاشتهاند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص میشود.
این ماجرا از آن قصههایی است که نمونههای واقعی بسیار دارد و اگر حتی خودتان با آن مواجه نشده باشید، حتما برای یک بار هم که شده خبری از آن را شنیده یا شبیهاش را دور و اطرافتان دیدهاید.
این قصه بیش از 30 مکان فیلمبرداری در تهران دارد و همه اینها در کنار داستان، شیوه نگارش و روایت سازنده آن، دست به دست هم دادهاند تا ببینیم این بار قرار است این کارگردان با چه شمایلی در جعبه جادو حاضر شود.
میخندیم، اما جدی هستیم
عیاری که این روزها سرش شلوغتر از همیشه است، به گفته خودش درست در زمانی که مشغول تصویربرداری یکی از سکانسها بود، گفتوگویی با ما داشت. او درباره داستانی که بعضی آن را کمدی اعلام کرده بودند با تکذیب این موضوع بیان کرد: 87متر جزو مجموعههای کاملا جدی و درامی است که فضای مخصوص به خود را دارد. البته در کنار این قالب لحظههایی را در آن میبینید که بازیگران لبخند میزنند و این خنده را روی لب بیننده هم مینشانند، اما به هیچ وجه بهواسطه آن چند پلان لبخند، نباید بگویید که این کار طنز و کمدی است.
این کارگردان که نویسنده مجموعه نیز هست، درباره شکلگیری داستان هم میگوید: قصه و موضوع کار جزو مسائل رایجی است که به هر طرف نگاه کنید، آن را میبینید و در واقع این داستان به شدیدترین شکل ممکن مورد ابتلای خیلیها شده است. به همین دلیل جا داشت تا به این شکل به آن پرداخته شود.
ستارههای تازه نفس
علاوه بر اینها در تمام سالهایی که عیاری کاری را روی آنتن تلویزیون، پرده سینما برده است، اغلب شاهد حضور چهرههای جدیدی هستیم که گاه نابازیگرند و گاه از تازه نفسهای این حوزه محسوب میشوند. میتوان گفت این یکی از ویژگیهای عیاری است که این بار در 87متر هم آن را به واسطه چند چهره جدید میبینیم. او در راستای همین جریان در پاسخ به این که اصلا چرا ریسک این حضورهای تازه را قبول میکند و سراغ کسانی میرود که تا الان در قاب تصویر دیده نشدهاند، گفت: در کنار دشواریهایی که این تصمیم دارد، اما گاهی برای جا انداختن یک نقش چهرههای جدید بهتر هستند، چرا؟ چون خیالمان راحت است که این چهرهها تجربههای دیگری ندارند و دیگر لازم نیست تا به گونهای چهرهای که از قبل داشتند را گوشهای پارک کنیم و به سراغ خلق یک فضای جدید که با آن نقش متناسب باشد برویم.
او با اشاره به سختیهایی که بهواسطه این اتفاق گاهی کل گروه را درگیر میکند هم اضافه کرد: در بین این انتخابها گاهی کسانی بودهاند که ما را به مرز جنون کشاندهاند و مثلا کار سه روزه را به یمن وجودشان به ده روز کشاندند، یعنی این مسائل هم در کنار محاسنی که چنین اقدامی میتواند داشته باشد، وجود دارد. با این حال برای این موضوع سعی میکنیم تا احتیاط کنیم و بهترین انتخابها را داشته باشیم، اما این گرفتاریها خیلی اوقات وجود دارد.
قصه باید حرف بزند نه من!
عیاری که میتوان او را جزو کارگردانان قصه گویی بدانیم که اغلب هر موضوعی را در قالب یک داستان گاه برگرفته از واقعیت روایت میکند، در پاسخ به این که این بار میخواهد با 87 متر چه بگوید؟ بیان کرد: من هیچوقت هیچ حرفی برای زدن ندارم، بلکه داستانی را بیان میکنم که اگر آن قصه قابلیتهای لازم را داشته باشد، میتواند برای مخاطب خودش جذاب باشد و حرفش را بزند.
او در صحبتهای اخیرش هم با اشاره به حواشی که گاه دربارهاش مطرح میشود، گفته بود: من معمولا درباره مسائل مختلف اظهارنظری ندارم و دنبال حاشیهسازی نبودهام و نیستم. همیشه ترجیح دادهام در شرایطی که با تلویزیون یا سینما کار میکنم به کارم بپردازم. من حرفی درباره سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی نزدم و حملهای هم نداشتهام. حاشیهسازیها و هجمهپراکنیای که از قول من در رسانهها مطرح میشود بهاحتمال زیاد بیهوده است و ربطی به من ندارد.
داستان پر مکان فیلمبرداری
همانطور که قبل تر هم به آن اشاره شد، 87 متر بیشتر از 30 مکان دارد، اتفاقی که به خصوص در کارهای آپارتمانی امروز به واسطه هزینههایی که وجود دارد، شاید کمتر دیده شود. این هم از آن موضوعاتی بود که عیاری با اشاره به آن گفت: تعدد محلها به فرمان داستان است و اگر قصه به جا و فضاهای مختلف نیاز داشته باشد ما باید آن را فراهم کنیم این اصل ماجراست نه آن که دو دو تا چهارتا کنیم و بر اساس محلها به دنبال خلق ویژگی باشیم. مسألهای که برای هر کاری جزو ارکان اصلی آن است و باید با دقت در موردش عمل شود.
عیاری در بخش دیگری از این گپ به سراغ وقفهای رفت که برای چندمین بار گریبانگیر سریال شد، او با بیان این که چنین وقفهای در همه ابعاد ویرانگر است، ادامه داد: علاوه بر روحیه افراد گروه و مشکلات عدیدهای که به دنبال این اتفاق ایجاد شد، در حوزه مادی هم خسارتهایی وارد شد که کار را دچار مشکل کرد. مثلا در این 63 روز ما گیاهی داشتیم که سوخت و نابود شد و به صورت جدی به خاطر آن درگیر بحران شدیم، چون همچنان به دنبال آن هستیم. گندزدایی تمام لوازم و.... همه از مواردیاند که به دنبال این وقفه ایجاد شد.
چرا خارج نرفتیم؟
یکی دیگر از حواشیای که سریال 87متر را درگیر کرده بود، سفر به گرجستان در بخشی از داستان بود، اتفاقی که به دلیل همان بحث کمبود بودجه لغو شد. این در حالی است که کم و بیش مجموعههایی هستند که با همین شرایط روانه کشورهای دیگر میشوند و کارشان را پیش میبرند، موضوعی که این کارگردان هم با کمی گلایه از آن بیان کرد: متأسفانه به دلیل مسائل مالی کمی سناریو را زیر و رو کردیم تا روایت داستان را به داخل ایران محدود کنیم. خوش به حال آنها که میتوانند و این امکان را دارند که چنین سفرهایی را برای کارشان داشته باشند. من واقعا نمیدانم چرا آنها میتوانند و من نمیتوانم.
منتظر پخش باشید
این که 87 متر قرار است تا کجا پیش برود و در دل مخاطب جایش را باز کند هم موضوعی بود که عیاری دربارهاش گفت: تنها راه پاسخ به این سؤال آن است که صبر کنیم تا کار روی آنتن برود، آن وقت میشود از قضاوتها و بازخوردها این نتیجه را گرفت که کار چقدر توانسته بین مردم جایش را باز کند.
به گفته عیاری تا الان 70 درصد 87 متر تصویربرداری شده است و اگر بازهم مشکلی پیش نیاید تا پاییز کار به پایان میرسد. با این حال باید دید در آینده این سریال چطور پیش میرود و درخت تلاشهای عیاری و گروهش کی به بار مینشیند.
یک کارگردان متفاوت
شهین تسلیمی یکی از بازیگران «87 متر» است که در این مجموعه نقش مادر خانواده پوردورانی و همسر مهران رجبی را بازی میکند. او درباره این سریال با اشاره به وقفهای که مدتی کار را درگیر کرده بود: در حال حاضر اکثر پروژهها به همین شکل هستند، الان حدود 9 ماه است که من سر این مجموعه نرفتهام چون بخشی از قسمتهایی که من بودم تمام شده بود و چند بار هم پروژه خوابید. این اتفاق پیامدهای مختلفی دارد و ما مدام سردرگم میمانیم که سرکار برویم یا نه؟ یا اصلا عاقبت آن چه میشود؟ همه اینها باعث میشود تا در روزهایی که گاهی آن کار حتی فراموش میشود، من نوعی حسم را هم از دست بدهم و یادم برود که در آخرین سکانسها چه حس و حالی داشتم. برای مجموعه «حکایتهای کمال» و سریال جدید علی مسعودی نیز همین اتفاق افتاد و الان مجموعههای زیادی هستند که درگیر این ماجرا شدهاند.
تسلیمی درباره داستان و فضای کار نیز میگوید: به نظرم این سریال به پای «روزگار قریب» نمیرسد چون آن مجموعه کار خاصی بود که مثلش دیگر ساخته نشد، مانند وضعیت سفید که هیچ کاری دیگر به پای آنها نخواهند رسید. 87 متر هم البته ویژگیهای خودش را دارد و در شرایط امروزی که خیلیها با آن درگیرند رقم میخورد. من هم مادر یکی از آن دو خانوادهای هستم که سرش کلاه رفته و در یک خانه با یک خانواده دیگر به مشکل برمیخوریم.
شیوه کارگردانی و بازیگردانی عیاری هم یکی دیگر از مواردی بود که تسلیمی به آن اشاره کرد و گفت: کیانوش عیاری جزو کارگردانهایی است که کار و روشش خیلی خاص و ویژه است و زمانی که بازیگری زیر دست او میرود، متوجه تفاوت کارش با بقیه نقشهایی که دارد میشود. او از نابازیگرانی استفاده میکند که هر لحظه برایشان در کار مثل یک کلاس است و البته گاهی ما را هم به دردسر میاندازد. خلاصه عیاری آن قدر خوب و شیرین و با اطلاعات است که اکثر گروه به خاطر او و جدا از بحث مالی که پادرهواست سرکار حاضر میشوند.
تسلیمی درباره تازهکارهای گروه هم در آخر البته با کمی شوخی گفت: گاهی به بعضی از این بازیگرها که در این کار هم هستند، میگویم شما مگر مجبورید که بازی کنید، چون گاهی واقعا خستهکننده میشود و برداشتها به ده یا بیشتر میرسد. به هر حال این هم جزئی از ویژگی عیاری است که قطعا محاسن خود را دارد.
فاطمه شهدوست
رسانه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: