گزارش چاردیواری از بازار واردات، خرید و فروش موی طبیعی در آرایشگاه‌های زنانه و فضای مجازی

تجارت با گیس بریده!

اینجا خبری از فانتین نیست. اما موی سر مثل همان قصه قدیمی فروخته می‌شود. در اشعار قدیمی موی تاب‌دار خریدار دارد، اما عیار مو در بازار این روزها، به شرط سلامت، لَخت بودن، رنگ نشدن و خیلی موارد دیگر سنجیده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۶۰۹

موی طبیعی این روزها، هم در بازار و هم در آرایشگاه‌های زنانه طرفدار دارد. دلیلش هم تبدیل مو به اکستنشن برای پرپشت کردن موها یا درست کردن کلاه‌گیس است. البته دلایل دیگری هم دارد. بسیاری از کسانی که به این بازار می‌آیند، موهایشان را کوتاه کرده‌اند و حالا دل در گروی موی بلند دارند. دلیلش هرچه باشد، بازارش حسابی سکه است.
در این بازار، موهای وارداتی هم رونق دارند. از موی هندی گرفته تا موهایی از اندونزی. دیگر فراتر از قبل رفته و به جای گذاشتن عکس موی زنان هندی روی بسته‌های رنگ، سراغ اصل مو رفته‌ایم. اما چه کسانی در این بازار وارد می‌شوند؟ دخترانی که موی بلندشان را به قیچی آرایشگر یا خریدار می‌سپارند، اغلب دنبال پول‌ هستند یا وضع مالی مناسبی ندارند و فانتین قصه بینوایان در دنیای امروز شده‌اند یا دنبال کوتاهی موهایشان هستند و بدشان هم نمی‌آید پولی از این راه به جیب بزنند.
میترا یکی از دخترانی است که آگهی فروش موهایش را از طریق سایت دیوار منتشر کرده. به عنوان خریدار با او تماس می‌گیرم. می‌گوید نمی‌تواند قیمتی اعلام کند. هر کسی تماس می‌گیرد قیمت خودش را می‌گوید و این میتراست که تصمیم می‌گیرد موهایش را به کدام قیمت واگذار کند. تاکید می‌کند موهایش نه رنگ شده و نه موخوره دارد. حتی حاضر نیست بازه قیمتی بدهد. در نهایت می‌گوید باید از سایت دیوار دنبال قیمت باشم و یک قیمت را به‌عنوان رقم نهایی اعلام کنم تا خودش میان بهترین قیمت، چکش را روی میز بزند و طره‌های سیاهش را حراج کند.
کیلویی چند؟
فرد دیگری که با او تماس می‌گیرم خودش را معرفی نمی‌کند و همان صحبت‌های میترا را در مورد قیمت تکرار می‌کند. می‌گوید موی یک دختربچه 12 ساله است و قطعا رنگ نشده. درباره مشکلات مالی یا نیازش هم صحبتی نمی‌کند، اما صحبت‌هایش قابل توجه است:« هر کسی که تماس می‌گیره یه چیزی میگه. یکی می‌گه کیلویی می‌خریم یکی دیگه سانتی قیمت میذاره. شما هم قیمت خودتون رو بگین.»
تماس بعدی، مساله کیلویی خریدن مو را روشن‌تر می‌کند. آرایشگاهی زنانه در غرب تهران است که به گفته خودشان مرکز خرید موی خانم‌هاست. به‌عنوان فروشنده تماس می‌گیرم و ماجرای خرید کیلویی را جویا می‌شوم: «نه به هیچ عنوان کیلویی نیست. پرحجم‌ترین مو هم که باشد در نهایت بین 260 تا 270 گرم است یعنی به نیم کیلو هم نمی‌رسد. قیمت براساس اندازه مو تعیین می‌شه. هرچقدر که پرپشت‌تر و پرحجم‌تر باشد، قیمت بهتری هم داره.»
البته حاضر به خرید موی فرضی من نمی‌شود، چون به گفته خودش تنها موهای بالای 50 سانت را می‌خرد. این یعنی فردی که می‌خواهد سمت فروش مو برود باید دست‌کم موهای 60 تا 70 سانتی داشته باشد تا بتوان 50‌سانت از آن را جدا کرد. این نکته را هم اضافه می‌کند که قیمت مو حضوری تعیین می‌شود؛ براساس سلامت، جنس، سنگینی و حجم مو. اما از قیمت 250 تا 300 هزار تومان آغاز می‌شود. از او درباره موهای هندی می‌پرسم. می‌گوید: «موی هندی نداریم، اما از موی مدل اندونزی زیاد استفاده می‌کنیم.»

مکث

هر یک تکه موی اضافی یا همان اکستنشن نزدیک به شش تا ده هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت‌هایی که برخی آرایشگاه‌ها و فروشندگان در این گزارش به آن اشاره کردند هم چیزی در حدود 500 هزار تا دو میلیون تومان برای موهای 50 سانتی است. یعنی موهایی که به اصطلاح تا کمر می‌رسد. اما بازار مو قیمت‌بردار نیست


خیلی از کارشناسان مساله فروش مو آن هم موی کودک ـ افراد زیر 18 سال ـ را یک مساله حساس می‌دانند که می‌تواند در شخصیت کودک تاثیر منفی بگذارد. گذشته از تاثیرات اجتماعی یا شخصیتی که در کودک ایجاد می‌شود، رونق این روزهای بازار مو بیشتر روی دست آرایشگران می‌چرخد.
«س» که دوست ندارد حتی اسمش را بدانیم، می‌گوید چند سال قبل بدون این‌که متوجه شود چقدر می‌تواند از کوتاه کردن موهایش پول در بیاورد، به آرایشگاه رفته و آرایشگر هم بدون این‌که دلیلش را بگوید، موهایش را بافته، کوتاه کرده و داخل کشوی کناری گذاشته. می‌گوید آن زمان این‌قدر فروش مو رواج نداشته و نمی‌دانسته می‌تواند آن را بفروشد. «س» این نکته را هم می‌گوید که همین حالا هم اگر به آرایشگر نگویید موهای کوتاه شده را می‌خواهید در یک جیب بزرگ که روی پیشبند کارشان قرار دارد می‌اندازند تا بعدا آن را به موهای طبیعی و قابل فروش تبدیل کنند. برای همین آن را منظم کوتاه می‌کنند و دسته‌ای داخل جیب می‌گذارند.
موهای خارجی از کجا می‌آید؟
گشت کوتاهی در اینترنت نشان می‌دهد هند یکی از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های موی طبیعی در جهان است و افراد بسیاری هستند که موی خود را کوتاه می‌کنند یا موهای هرزی که در شانه باقیمانده را به سلمانی‌ها یا دلالان مو می‌فروشند. گفته می‌شود در برخی مذاهب هند، مو ارزش بالایی دارد و افرادی هستند که موی خود را وقف می‌کنند.
برخی منابع این‌طور نوشته‌اند که در هند، چین و اروپای شرقی، مامورانی در روستاها می‌گردند و زنان فقیر را متقاعد می‌کنند که در ازای مبلغ کمی موی خود را به آنها بدهند. گاهی مردان، همسران خود را مجبور می‌کنند موهایشان را بفروشند و بچه‌های فقیر هم در ازای اسباب بازی موهایشان را می‌تراشند.
حتی معبدی به نام «ونکاتسوارا» در شهر تیرومالا به خاطر نذرهایی که به آن اهدا می‌شود از ثروتمندترین و پربازدیدترین زیارتگاه‌های جهان است. کسانی که موهایشان را اهدا می‌کنند، از این بازار پرسود جهانی بی‌خبرند. بزرگ‌ترین سهام موی هندی را مربوط به یک شرکت ایتالیایی می‌دانند که محصولات خود را به ۶۰‌کشور و بیش از 40هزار سالن می‌فرستد.
از 500 تا 5 میلیون تومان
قیمت‌ها در ایران متفاوت است. هر تکه موی اضافی یا همان اکستنشن نزدیک به شش تا ده هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت‌هایی که میترا یا آرایشگاه مربوطه در این گزارش به آن اشاره کردند هم چیزی در حدود 500 هزار تا دو میلیون تومان برای موهای 50‌سانتی است. یعنی موهایی که به اصطلاح تا کمر می‌رسد. اما بازار مو قیمت‌بردار نیست.
اصلا رسمی نیست که بتوان قیمت رسمی هم برای آن پیدا کرد. هر کسی هر قیمتی که بخواهد می‌فروشد. کمااین‌که قیمت‌ها در آگهی‌های دیوار هم تا پنج میلیون تومان متغیر است. گفته می‌شود در سالن‌های بزرگ لندن اکستنشن کامل سر تا بیش از ۱۱۰۰ دلار هزینه دارد که تا شش ماه روی سر می‌ماند. یعنی اگر قرار باشد قیمت آن را براساس دلار 13 هزار تومان حساب کنیم، بیش از 14 میلیون تومان هزینه دارد. البته برای کسانی که دنبال فروش موهایشان هستند هم پرسودتر از ایران است. خرید و فروش مو شاید اولین بازار زنانه‌ای باشد که به جای وصل کردن و پروتز، چیزی کم می‌کند و پول هم در مقابلش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها