آیا واقعا فکر می‌کنیم که مردم غلط مصرف می‌کنند یا خیر؟ طبیعتا یک‌سری عادت‌های غلط در بین خانواده‌ها و جوان‌ها وجود دارد که آن‌هم از شرایط اجتماعی نشات می‌گیرد، اما واقعیت این است که با وجود نادرست بودن بخشی از رفتارها، من خیلی مردم را در این قضیه مقصر نمی‌دانم.
کد خبر: ۱۲۱۷۵۶۹

در واقع برخی از رفتارهای غلط در مسائل مالی، ناشی از سیری است که مردم در آن مقصر نیستند. در حال حاضر، جامعه ما یک جامعه طبقاتی شده که فاصله قشر مرفه و ثروتمند و متوسط و ضعیف زیاد شده است.
متاسفانه بر اساس قانون نانوشته‌ای که هرکسی به بالادست خودش نگاه می‌کند، قشر مرفه و ثروتمند جامعه ما هم مرجعی برای طبقات متوسط جامعه هستند و می‌خواهند به هر شکل و نحوی خودشان را به آنها برسانند و بخشی از عادت‌های غلط از همین‌جا شکل گرفته است.
استفاده از مارک خاصی از گوشی تلفن همراه، لوازم خانگی، مراجعه به رستوران‌ها خاص، نشان‌های تجاری خاصی از لباس و... موضوعی است که قشر متوسط می‌خواهد به واسطه آن، بخشی دیگر از خلأ‌هایش را پر کند.
جنبه دیگر ماجرا، حجم بسیار بالای مصرف لوازم آرایش در بین جوان‌هاست که به واسطه مهمانی‌های آنچنانی و رابطه‌های نامتعارف در اقشار دیگر، می‌خواهند خودشان را زیباتر از همیشه جلوه بدهند و همین مهمانی‌ها و روابط می‌تواند هزینه‌های وحشتناکی را به خانواده تحمیل کند. اینها آثار و عادات غلطی است که بدون توجه به درآمد و بر اساس چیزی که فکر می‌کنند لازم است، سراغش می‌روند.
البته که من خیلی و به صورت تمام و کمال مردم را مقصر نمی‌‌دانم و فکر می‌کنم ما ناخودآگاه در فضایی قرار گرفته‌ایم که مجبور به داشتن چنین عادت‌هایی هستیم. مثلا برای مصرف زیاد در آب و برق، به مردم خرده می‌گیریم اما آیا واقعا این حرف ما حق است؟ ماجرا روشن است.
برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، مردم ما را با شهروندان اروپایی مقایسه می‌کنند در حالی که این مقایسه از اساس اشتباه است. نکته اول این است که مثلا یک شهروند انگلیسی به دلیل منطقه جغرافیایی‌اش، بخش زیادی از سال را در هوایی سرد می‌گذراند و دغدغه مصرف آب ندارد و بیشتر نگران گرمایش خودش است، اما کشور ما در یک منطقه داغ و خشک قرار گرفته است که برای گذران روزهای گرم، از کولرهای مرطوب کننده استفاده می‌کنیم.
پس مصرف آبی که در کشور ما وجود دارد، طبیعتا در اروپا وجود ندارد؛ ضمن این‌که ما مسلمان هستیم و در دین‌مان بسیار بر موضوع بهداشت تاکید شده و واجباتی مانند غسل و شست‌وشوی نجاسات داریم که غربی‌ها هیچ‌کدام از آنها را ندارند و این تفاوت شرایط باعث می‌شود شرایط مصرف پیش بیاید، اما این را هم می‌پذیریم که عادت‌های اشتباهی مانند گرم کردن خانه در زمستان و پوشیدن لباس کم یا مصرف آب زیاد در حمام می‌تواند با فرهنگ‌سازی و آموزش، اصلاح شود.
پس قبل از هرچیز حواسمان باشد که عادت‌های غلط را هم به‌خوبی از هم تفکیک کرده و بشناسیم.


دکتر بیژن عبدی

کارشناس مسائل مالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها