روایت تلخ جام‌جم از ماجرای غرق شدن 2 کودک در رودخانه کرج

رودخانه وحشـی

در حالی که رودخانه خروشان کرج همچنان بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد و اجساد برخی غرق‌شدگان هنوز پیدا نشده است، بسیاری از مردم، بی‌توجه به هشدارهای ایمنی، باز هم به حریم رودخانه نزدیک می‌شوند. براساس آمارها، از ابتدای امسال تاکنون، 16 نفر در رودخانه کرج و یک نفر در رودخانه طالقان جان خود را بر اثر سقوط در آن‌ از دست داده‌اند. تقریبا روزی نیست که با شنیدن خبر غرق‌شدگی هموطنان‌مان در این رودخانه سرکش و یاغی، دل‌مان نلرزد و آتش نگیرد. انگار هنوز خیلی‌ها عمق فاجعه را درک نکرده‌اند که وقتی مسیرشان به سمت استان البرز و چالوس و آن آب و هوای دلربایش می‌افتد، تمام غرق‌شدگی‌ها و درد خانواده‌های داغدار را فراموش کرده و یکراست به حاشیه رودخانه می‌روند و می‌شود آنچه که نباید بشود.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۵۲

کاری نکردند
حسن خالقی خبر نداشت 14خردادماه، آخرین روزی است که پسر کوچولوی شش‌ساله‌اش را می‌بیند. قرار بود برای تفریح به آستارا بروند، اما داغ ابوالفضل به دلش ماند. تازه چند روز است که جسدش را از آب گرفته‌اند و به پدرش داده‌اند. تا ساعت 11 و 20 دقیقه ابوالفضل جلوی چشمش بود، اما ده دقیقه بعد، پسرک ناپدید شد. پدر هنوز هم مرگ پسرش را باور ندارد و با لحنی عصبانی می‌گوید: «همه جا را گشتیم، اما نبود. منتظر هلال‌احمر و غواص‌هایش بودم، اما نیامدند. هیچ‌کس به دادمان نرسید و آخر دست به دامان غواصان محلی شدیم و توانستند جسد پسرم را صد متر دورتر از جایی‌ که نشسته بودیم، پیدا کنند. نه هلال‌احمر و نه 110 کرج هیچ کاری برای ما نکردند. تیپ 65 ارتش هم آنجا بود، اما بخشدار حتی یک نامه به آنها نزد که به ما غواص بدهند. شکایت اینها را به چه‌کسی ببریم؟»

اثری از دخترم نیست
مادر طهورا توکلی، هنوز هم با دیدن شماره تلفن ناشناس، می‌میرد و دوباره زنده می‌شود. او هم دخترک هشت‌ساله‌اش را 15 خردادماه در محله جیرز درده، از دست داد. مادر طهورا از روز حادثه توضیح می‌دهد: «آن روز دخترم می‌خواست لباس عوض‌کند، اما به خاطر شلوغی آنجا، بین دو آلاچیق ایستاد تا دیده نشود. او فقط نیم متر با رودخانه بسیار عمیق و خروشان فاصله داشت. به من گفت برو از بابا بپرس ناهار آماده شده است؟ تا سرم را برگردانم، یکدفعه همه‌ گفتند دخترت داخل رودخانه سقوط کرد. مردی که آنجا بود، داخل آب پرید تا دخترم را نجات دهد. موهای بچه را گرفت، اما آب آن‌قدر سرد بود که دست‌هایش کرخت شد و طهورا از دستش رها شد. 200 متر جلوتر، مرد دیگری هم او را دیده و به حاشیه رودخانه رفته بود تا بتواند دخترم را بگیرد، اما جریان سریع آب او را برده بود. فردای روز حادثه، چند غواص محلی آمدند و گفتند ما سفره‌خانه داریم و وقتی خبر را شنیدیم، دلمان سوخت و برای کمک آمدیم. غواصان ارتش هم آمدند، اما پیدایش نکردند. هلال‌احمر هم گفت سه بار تا الان همه جا را گشته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم او را پیدا کنیم. چند وقت پیش هم با چند نفر از اعضای خانواده به محل حادثه رفتیم و همه جا را گشتیم، اما نبود. همه جا عکسش را پخش‌کردیم، بیمارستان‌های چالوس، آگاهی، مساجد، همه جا، اما تا الان که نزدیک 40 روز می‌گذرد، خبری از او نشده است.»

16نفر غرق شدند
امسال بارش‌ها آن‌قدر زیاد و غیرقابل انتظار بود که فتح‌ا... هاشمی‌‌نژاد، رئیس جمعیت هلال‌احمرکرج هم به آن اعتراف می‌کند، اما غرق‌شدگی‌هایی‌که از اول امسال تا الان اتفاق افتاده، کام او را تلخ کرده است. او به جام‌جم می‌گوید: «جریان شدید و سردی بیش از حد آب باعث شد بیشتر افرادی‌که به هر علتی مانند سلفی گرفتن درون آن سقوط می‌کنند، به دلیل کرختی ناشی از سرما، بیش از چند دقیقه دوام نیاورند. آب آن‌قدر سرد است که حتی احتمال سکته وجود دارد. حتی اگر نجاتگری هم وارد آن شود، احتمال غرق شدنش وجود دارد. این آب حتی به اجساد هم رحم نمی‌کند. عمده جسدهایی‌که پیدا کرده‌ایم، به خاطر برخوردهای متعدد با اجسام درون رودخانه، به‌خصوص سنگ‌ها، شکستگی متعدد داشته‌اند و لباس‌هایشان به خاطر جریان بالای آب کنده شده بود.»
هاشمی‌نژاد از رفتار غیراصولی و اشتباه برخی خانواده‌ها گله دارد که به محض سقوط فرزند یا اطرافیان‌شان به درون آب، یکی پس از دیگری وارد آن می‌شوند تا او را نجات دهند. «مثلا در موردی، چهار نفر پشت سر هم برای نجات دیگری وارد آب شدند که دو نفر نجات پیدا کرده و دو نفر دیگر غرق شدند. البته من به آنها حق می‌دهم، اما این کار بسیار اشتباه است و باعث مرگ دو نفر می‌شود. باید صبورانه اجازه دهند غواصان و امدادگران با رعایت نکات ایمنی عملیات خود را انجام دهند.»
نقاط‌ کور
بسیاری از خانواده‌ها با سقوط فرزند یا اطرافیانشان به درون آب، زمین و زمان را به‌هم می‌دوزند که زنده یا مرده‌اش را به دست آورند. آنها در حالی روی خواسته‌شان پافشاری می‌کنند که به گفته هاشمی‌نژاد، نمی‌دانند بعضی نقاط رودخانه اصلا قابلیت جست‌وجو ندارد. «تعدادی غواص محلی داریم‌که در کنار ما و آتش‌نشانی، اقدامات امدادی را انجام می‌دهند، اما جست‌وجو به این سادگی نیست. گاهی اجساد، به‌خصوص جسد کودکان، زیر کنده درخت، سنگ یا نقاط دیگر پنهان شده و با کم و زیاد شدن آب، از جایش رها می‌شود. برای طهورا، پنج بار از قسمت درده تا ورودی سد را گشته‌ایم، ولی پیدایش نکرده‌ایم. 16 مفقودی داشتیم که اجساد 15 نفرشان پیدا شده و فقط همین دختر هشت‌ساله همچنان مفقود است. مردم نمی‌دانند، اما ما و تمام نهادهای امدادی تا جایی‌که توانسته‌ایم سعی کرده‌ایم امکانات لازم را برای نجات یا پیدا کردن اجساد فراهم‌ کنیم. الان ما، پنج لباس وت سوت و دو لباس غواصی و انواع امکانات در اختیار غواصان محلی قرار داده‌ایم تا بهتر اقدام‌کنند. سد قایق داده و در مجموع، همه و حتی تیپ 65 نوهد ارتش نیز سعی می‌کنند به نحوی کمک‌ کنند.»
گروه دیگری‌ که به پیدا کردن اجساد کمک می‌کنند، افراد غیرفنی هستند که به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر کرج، به طور بصری و با توجه به ابزارآلات و تجربه خود، حاشیه رودخانه را جست‌وجو می‌کنند تا نشانه‌ای از اجساد پیدا کنند. اگر جسدی پیدا شود، آتش‌نشانان با استفاده از کارگاه فنی و ریختن طناب، جسد را در حالت ایمن از آب خارج می‌کنند. او دوباره به وظیفه ذاتی هلال‌احمر یعنی جست‌وجو و نجات افراد زنده تاکید می‌کند و می‌گوید: «تا اینجا ما پای کار هستیم، اما براساس مصوبات موجود، تامین غواص برای جست‌وجوی اجساد در پشت سد و رودخانه به عهده آب منطقه‌ای البرز و تهران است‌که مدیریت سد و رودخانه را عهده‌دار است. الان هم پذیرفته‌اند و قرار است با یک شرکت غواصی قرارداد ببندند تا مردم بدانند برای انجام غواصی در قسمت‌های عمیق، باید سراغ چه شرکتی بروند.»
غرق‌شدگی در سفره خانه صحت ندارد
عده‌ای می‌گویند غرق‌شدگی بیشتر در مسیر سفره خانه‌ها و رستوران‌هایی اتفاق افتاده که در مسیر رودخانه‌ها قرار دارند و ایمن‌سازی نشده‌اند، اما هاشمی نژاد، این ادعا را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین گزارشی از مکان‌هایی که رسمی و زیرنظر سازمان گردشگری فعالیت می‌کنند، دریافت نکرده است. به‌گفته او این مکان‌ها، نرده‌کشی شده است و افراد آنجا، نکات ایمنی را به مسافران گوشزد می‌کنند تا سمت آب نروند. اگر فردی در چنین مناطقی در آب سقوط کند، غواصان محلی فرد را نجات می‌دهند، عمده مشکل به اعتقاد او، در محله پل خواب، درده و بعضی نقاط بعد از سد است که مردم ماشین را پارک و کنار رودخانه اتراق می‌کنند.
اتراق نکردن خانواده‌ها کنار آب رودخانه بخصوص در زمانی که کودکی همراه خود دارند، اولین نکته‌ای است که رئیس هلال‌احمر کرج بارها روی آن تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: «هنگام غرق‌شدگی، اطرافیان از ورود به رودخانه خودداری کنند و اجازه دهند همکاران و غواصان کار تخصصی خود را انجام دهند. حدود صد بنر حاوی هشدار مرگ در سراسر چالوس نصب شده است تا مردم به آب نزدیک نشوند. دیگر چه باید بکنیم تا مردم متوجه خطر شوند. خود مردم هم باید به هشدارها توجه کنند.»

لیلا حسین‌زاده
حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها