شنبه‌ها برای من و همکارانم در مرکز کنترل و هماهنگی امداد و نجات سازمان هلال احمر (Eoc ) شاید تلخ‌ترین روز هفته باشد، درست در لحظات اول صبح که بیشتر مردم با لبخند سرکارشان حاضر می‌شوند و هفته جدید را آغاز می‌کنند، ما با قلبی غمگین، اخبار حوادث پنجشنبه و جمعه را بررسی کرده و عملیات صورت گرفته را برای رفع نقص‌های احتمالی در حوادث بعدی، تجزیه و تحلیل می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۶۵۴۷

در این میان، اما حوادث مربوط به غرق‌شدگی در روزهای آخر هفته و به‌خصوص در فصل بهار و تابستان، از غم‌انگیزترین حوادثی است که بررسی می‌کنیم؛ حوادثی که تنها با دانستن چند نکته ساده می‌شود جلوی آنها را گرفت و از داغدار شدن خانواده‌ها جلوگیری کرد.
بررسی‌های ما نشان می‌دهد جدا از حوادث مربوط به غرق شدن کودکانی که در کناره آب بازی می‌کرده‌اند، متاسفانه دلیل درصد بالایی از حوادث رخ داده، مرتبط با «سلفی گرفتن» است؛ سلفی مرگ در کنار رودخانه‌ها و سدها ...
الگوی کلی بسیاری از این حوادث، همیشه به یک صورت تکراری است، دختر یا پسر جوان خانواده برای سلفی گرفتن در نقطه‌ای در دیواره سد یا روی صخره‌ای در کناره رودخانه ایستاده اما ناگهان لغزندگی محل یا خیس شدن کفش، آنها را به داخل آب انداخته و بعد هم در برخی از موارد، بقیه اعضای خانواده یا دوستان آنها وقتی برای کمک به آنها به آب زده‌اند دچار حادثه شده‌اند و این‌طوری می‌شود که آمارهای مربوط به غرق‌شدگان بالا و بالاتر می‌رود.
برای جلوگیری از برخی از حوادث می‌شود ده‌ها توصیه را مطرح کرد اما درباره حوادث مربوط به سلفی‌های مرگ، تنها یک راه‌حل ساده وجود دارد و آن هم این است که واقعا باور کنیم که رودخانه‌ها در عین زیبایی، قدرت وحشتناکی برای نابودی دارند. آنها حتی از آتشفشان‌ها خطرناک‌تر و مخرب‌ترند و همان‌گونه که عقل سلیم به ما می‌گوید که برای سلفی گرفتن نباید به نوک آتشفشان نزدیک شد.به رودخانه‌ها هم نباید حداقل از فاصله ده متری نزدیک‌تر شد.
گر چه عکاسی در اطراف رودخانه‌ها و سدها خطرناک‌تر است اما تاکید من به عنوان کسی که مستمر در حال تجزیه و تحلیل حوادث است، بیش از همه بر خطرناک بودن «سلفی»‌هاست، چرا که در این موارد معمولا افراد مراقب پشت سرشان نیستند در حالی که در عکاسی، طرف مقابل نزدیک شدن فرد به لبه رودخانه یا دیواره سد را می‌بیند و می‌تواند هشدار بدهد.
نکته دیگر این‌که هنگام عکاسی توسط فرد مقابل، شخصی وجود دارد که در صورت وقوع حادثه، به سازمان‌های امدادی اطلاع دهد اما در سلفی گرفتن در بیشتر موارد فرد تنهاست یا آن‌که تمامی افرادی که مشغول سلفی گرفتن هستند همگی با هم به داخل رودخانه یا سد می‌افتند و تاسف‌بار این‌که، حوادث بسیاری وجود دارد که حتی یک زن و شوهر با هم به داخل آب افتاده‌اند و تا ساعت‌ها کسی از وقوع حادثه خبر نداشته است که ماجرا را اطلاع دهد و ممکن است تا روزها، ماجرا به صورت گم شدن یا مفقودی افراد بررسی شود.
این مساله اهمیت بسیاری دارد که در کناره سدها و رودخانه‌ها، به مرگبار بودن سلفی‌ها باور داشته باشیم، اینجا واقعا«اولین اشتباه»، آخرین عکسی است که از ما ثبت می‌شود.

حسین درخشان

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات سازمان هلال‌احمر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها