یک کشته و 64 مصدوم در زلزله مسجدسلیمان

مسجدسلیمان لرزید

ساعت 11 و 30 دقیقه، شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان. زندگی در شهر و در گرمای تابستان روال همیشگی را داشت که ناگهان زمین شروع به لرزیدن کرد. لرزش شدید که در کمتر از 10 ثانیه اثاثیه خانه‌ها و نماهای ساختمان‌ها را فرو ریخت. اهالی هراسان از خانه‌ها بیرون آمدند. زمین آرام گرفته بود اما صدای جیغ و فریاد فضای شهر را پر کرد. چند دقیقه بعد صدای آژیر آمبولانس‌های اورژانس و هلال احمر در کوچه پس کوچه‌های شهر پیچید. کسی جرات برگشت به داخل خانه را نداشت. دیوار بعضی از خانه‌ها خراب شده بود و خودروها زیر آوار گرفتار شده بودند.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۷۹

11 و 33 دقیقه
خبرگزاری‌ها اعلام کرد، قدرت زمین لرزه7/5 ریشتر و در عمق 17 کیلومتری زمین بوده است. شدت زلزله به حدی بود که در استان‌های اصفهان، لرستان، کرمانشاه و همدان هم زمین لرزید و اهالی را وحشت زده کرد.
11 و 45 دقیقه
معاون امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق شهری و روستایی خبر داد و گفت: براساس ارزیابی‌های اولیه این زمین لرزه تلفات و خساراتی جدی نداشته است. در مناطق روستایی مسجدسلیمان برخی از منازل دچار ترک خوردگی شده‌اند.
11 و 48 دقیقه
پس لرزه‌ها شروع شد و مسجد سلیمان با زمین لرزه‌هایی با بزرگای بالای9/3 ریشتر دوباره لرزید.
12 و 20 دقیقه
زلزله اولین قربانی خود را گرفت. در مسجد سلیمان مرد میانسالی پس از وقوع زلزله دچار وحشت و ترس شد و سکته کرد و بعد از انتقال به بیمارستان فوت شد.
12 و 45 دقیقه
سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پی وقوع زلزله 7/5ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان از اعزام ۱۵‌آمبولانس به این منطقه خبر داد. مجتبی خالدی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله 7/5 ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان، چهار اتوبوس آمبولانس از اهواز، هویزه، آبادان و رامهرمز به مسجد سلیمان اعزام شدند. همچنین ۱۱ دستگاه آمبولانس نیز از شهرهای اهواز، آبادان، شوشتر، هفتگل و باغملک به این شهرستان منتقل شدند تا امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند.
13 و 30 دقیقه
رشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ارتباط با آخرین وضعیت فرودگاه‌های خوزستان پس از وقوع زلزله 7/5 ریشتری در مسجد سلیمان به ایسنا گفت: دو فرودگاه آبادان و اهواز پس از وقوع زلزله با هیچ مشکلی مواجه نشدند و آماده پذیرش بالگرد و هواپیماهای امداد و نجات را دارند و پروازهای مسافری از جمله پرواز زائران حج تمتع نیز طبق برنامه انجام خواهد شد.
ساعت 17، آخرین آمار
۶۰ نفر در مسجدسلیمان، سه نفر در ایذه و یک نفر در باغملک در جریان زلزله مصدوم شدند. این گزارش حاکی است طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان‌های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملک خسارت و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است. تعداد روستاهای ارزیابی شده شامل 15 روستا بوده که ده مورد از این روستاها خانه‌ها ترک‌های جرئی ناشی از زلزله داشتند و در پنج روستای دیگر هشت باب خانه دچار تخریب بیش از 50 درصدی شدند. تیم‌های عملیاتی در آماده باش کامل به سر می‌برند و آماده‌اند در صورت نیاز به شهرستان مسجد سلیمان اعزام شوند. همچنین سلیمانی، شهردار مسجدسلیمان نیز اعلام کرد: در اثر وقوع زلزله روز دوشنبه در مسجدسلیمان ۶۱ ساختمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخریب شدند و دیوارهای حدود ۸۰ ساختمان ترک‌هایی پیدا کردند. پنج خودرو نیز آسیب دیدند.

اهالی چه گفتند؟
رضا که در منطقه 22 به‌همن زندگی می‌کند، درباره زمان زلزله به جام‌جم گفت: «در مغازه مشغول کار بودم که ابتدا صدایی شبیه ترک خوردن سنگ از زیر پایم حس کردم و بعد زمین شروع به لرزیدن گرفت. وسایل مغازه از قفسه‌ها روی زمین می‌ریخت. سریع از مغازه بیرون آمدم. شدت زلزله به حدی بود که به‌سختی راه می‌رفتم و به در و دیوار می‌خوردم. فکر کنم حدود 15 ثانیه‌ای زمین لرزید. دیوار تعدادی از خانه‌ها ریخته بود و سنگ نمای ساختمان‌ها بود که روی زمین سقوط می‌کرد. در محله ما کسی زخمی نشد فقط گفتند یک نفر سکته کرده و فوت کرده است.» مهدی هم در زمان زلزله در خانه‌اش بود و روایتی دیگر از زلزله دارد. «عصرکار هستم و روزها در خانه می‌مانم. در حال تماشای تلویزیون بودم که لوستر شروع به تکان خوردن کرد و زمین زیر پایم می‌لرزید. حس می‌کردی روی تشک راه می‌روی و تعادل نداری. نوزادم را در آغوش گرفتم و از راه پله به بیرون از خانه حرکت کردیم. پایم پیچ خورد اما به سختی تعادلم را حفظ کردم. صدای جیغ زنان و فریاد مردان و گریه بچه‌ها از کوچه و داخل خانه‌ها شنیده می‌شد. جوانان محل به کمک سالخورده‌ها رفتند و آنها را از خانه بیرون آوردند. بعد از زلزله اصلی همچنان زمین می‌لرزد و جرات بیرون رفتن از خانه را نداریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها