روایت کارگردان مستند عقاب های گونی به سر از شکل گیری گروهی از جوانان ترک که آرمانشان مبارزه با امپریالیسم آمریکاست

اعتراض توی گونی!

مستند، یکی از ساختارهای برنامه‌سازی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما این ساختار جزو قالب‌های بسیار سخت و پیچیده در امر برنامه‌سازی است، زیرا یک مستندساز برای ساخت مستندش ممکن است سال‌ها صبوری کند تا آنچه می‌خواهد را بسازد و همین کار مستندساز را سخت می‌کند. علاوه‌بر آن انتخاب سوژه امر دشواری است و مستندساز باید سراغ موضوعاتی برود که پیش پا افتاده نباشد تا تماشای آن برای مخاطب جذابیت لازم را داشته باشد. محسن اردستانی هم جزو مستندسازانی است که ترجیح می‌دهد در حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت فعالیت کند و مستندهایی در این حوزه می‌سازد. این مستندساز دوست دارد دست روی موضوعاتی بگذارد که سراغ آن می‌روند. به همین دلیل در تازه‌ترین فعالیتش مستندی درباره فعالیت‌های ضدآمریکایی گروه TGB در ترکیه ساخته که چند روز پیش از شبکه یک روی آنتن رفت و اقبال مخاطبان را هم به همراه داشت. شبکه یک به دنبال ماموریت‌هایی که تعریف کرده تلاش دارد با پخش مستندهای متنوع نه‌تنها مخاطبان را سرگرم کند، بلکه برای بینندگان آگاهی‌بخش هم باشد و آنها اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف داشته باشند. به همین دلیل مستند عقاب‌های گونی‌به‌سر روانه آنتن و در آن جزئیات خوبی درباره فعالیت‌های یک گروه ضد آمریکایی ارائه شد. به دلیل این‌که اغلب مخاطبان اطلاعاتی درباره این گروه نداشتند یا آگاهی‌شان کم بود، تماشای این مستند برایشان خیلی جالب بود و همین بهانه‌ای شد تا ما سراغ محسن اردستانی، کارگردان این مستند برویم و درباره شکل‌گیری و ساخت این مجموعه به صحبت بنشینیم.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۵۱

اجابت نکردن خواسته سربازان آمریکایی
من در حوزه بین‌الملل و جبهه مقاومت کار می‌کنم و در این حوزه هم مستندهایی ساخته‌ام. همچنین از دیگر کارهایم ساخت مستند در سوریه و درباره مدافعان حرم و ... است. بنابراین سیاست من این است که روی موضوعاتی کار کنم که بقیه سراغش نمی‌روند.
گروهی در ترکیه به نام عقاب‌های گونی‌به‌سر شهره هستند و این مستند در مورد فعالیت‌های ضدآمریکایی گروه TGB در ترکیه است. این حرکت به‌دنبال اقدام آمریکا در سال ۲۰۰۳ و تحقیر سربازان ترکیه در سلیمانیه عراق شکل گرفت. در واقع در این سال سربازان آمریکایی از سربازان ترکیه‌ای خواسته‌ای داشتند و چون سربازان ترکیه اجابت نکردند، آنها برای تحقیر سربازان ترکیه، گونی‌هایی به سرشان کشیدند. به همین دلیل جوانان متحد ترکیه تصمیم گرفتند کاری انجام بدهند که این اقدام آمریکایی‌ها را تلافی کنند.
به همین دلیل فعالیت‌های ضدآمریکایی گروه TGB در ترکیه شکل گرفت. البته کار اینها با سربازان آمریکایی تفاوت دارد و این‌که این گروه وقتی سرباز آمریکایی ببینند یک دفعه گونی به سر او نمی‌کشند، بلکه از قبل با سربازان آمریکایی صحبت می‌کنند و می‌گویند که ما این گونی را به صورت یک نماد از مقابله با امپریالیسم آمریکایی بر سر شما می‌کشیم.
نماد حاکمیت و تحقیر کردن
گونی‌ به‌سر کشیدن برای آمریکایی‌ها نماد حاکمیت و تحقیر کردن طرف مقابل است و جوانان ضدآمریکایی ترکیه با این حرکت انزجار و تنفر خود را از آمریکا نشان می‌دهند.
اعضای این گروه اعتقاد دارند که فقط جوانان ایرانی نیستند که در مقابل آمریکا می‌ایستند، بلکه جوانان زیادی در جهان در دشمنی با آمریکا راه مقابله با امپریالیسم آمریکایی را پیش ‌می‌گیرند.
یکی از آرمان‌ها این است که این گروه در اوایل جنگ سوریه به دیدار برخی از افراد رفتند و اعلام کردند که موضع آنها با دولتشان نسبت به موضوع سوریه تفاوت دارد. یا همین گروه در یکی از شعبه‌های مک دونالد پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
جریمه به خاطر فعالیت ضد آمریکایی
ما و همه مردم جهان ورای هر دین و ایدئولوژی باید در مقابله با آمریکا متحد باشیم و اگر با هم باشیم، می‌توانیم با قدرتی فزون‌تر گونی به‌سر سرباز آمریکایی بکشیم، پهپاد آمریکایی را سرنگون کنیم و رژیم صهیونیستی را از خاک فلسطین خارج کنیم.
برخی پلیس‌ها آنها را تشویق و بعضی دیگر سرزنش می‌کنند، حتی برخی از پلیس‌ها آنها را به دلیل فعالیت ضد آمریکایی جریمه کردند.

مصاحبه با اعضای گروه ضدآمریکایی گروه TGB در ترکیه

ما برای تصاویر از آرشیو استفاده کردیم و در کنارش با اعضای گروه هم مصاحبه‌های مختلفی داشتیم تا تماشای آن برای مخاطبان جذاب باشد.
تصمیم گرفتیم که این کار بدون دوبله پخش شود؛ ضمن این‌که تصاویر آرشیو و مصاحبه‌ها کاملا بر اساس مستندات بوده و به‌هیچ وجه تحریفی صورت نگرفته است.
من درباره کارهایی که انجام می‌دهم قبل از پخش صحبت نمی‌کنم و ترجیح دادم بعد از پخش درباره آن بگویم، اما در مجموع علاقه‌مند هستم کارهایم در حوزه جبهه مقاومت باشد تا روایتگر آرمان‌های مقدس باشم. مهم نیست با چه تیپ یا ظاهری، آنچه مهم است اهداف صحیح و سازنده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها