شیعیان نسبت به وخامت حال رهبر شیعیان نیجریه ابراز نگرانی کردند

ابراهیم در آتش

خبرهای مربوط به مسمومیت شیخ‌ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان شیعیان به‌وجود آورده است. این درحالی است که دولت نیجریه تحت تاثیر سیاست‌های عربستان سعودی حاضر به روشنگری درباره وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی نیست و سازمان‌های بین‌المللی نیز در این‌باره سکوت اختیار کرده‌اند. همین وضعیت موجب شده تا برخی را به این باور برساند که گویا دست‌هایی پنهان درصدد شهادت تدریجی شیخ زکزاکی برآمده باشند. شیخ زکزاکی سال 2015 در پی حمله نظامیان نیجریه به حسینیه الزهرا در ابوجا زخمی و به زندان منتقل شد.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۴۳

به گزارش العالم، سیدنادر مصطفوی، متخصص مسمومیت و عضو تیم پزشکی مشاور درباره بیماری شیخ‌ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و آخرین وضعیت وی می‌گوید: شیخ زکزاکی دچار مشکلات متعدد پزشکی هستند که یک تیم پزشکی در این‌باره تشکیل شد که دکتر حامد پوررحیم، بنده را هم به عضویت این تیم درآوردند؛ شرح حال ایشان از طریق دختر شیخ زکزاکی به‌دست من رسید و اعداد و ارقامی درباره آزمایش سطح سرب ایشان به من دادند که حیرت‌آور است. مصطفوی در ادامه می‌افزاید: این اعداد و ارقام به قدری بالاست که شاید بتوان گفت یک معجزه است که ایشان هنوز زنده است. اولین سطح سرب ایشان به‌طور تقریبی 170 بود و این سطح سه هفته بعد به 230 رسیده بود که این سطح سرمی سرب با جذبی که از گلوله یا ترکش باقیمانده اتفاق می‌افتد یا ممکن است به‌وجود بیاید ولی قویا معتقدم باید درباره میزان رشد سطح سرب خون با یک منبع سرب قوی‌تر روبه‌رو باشیم که می‌تواند از مسیر خوراکی یا تزریقی یا به هر شکلی در حال حاضر ایشان یک منبع سرب دریافت می‌کند و ما هم نمی‌دانیم به چه شکلی.
این پزشک متخصص مسمومیت تصریح کرد: در علائمی که دختر ایشان به من اعلام کرد خواب‌آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و اختلال حرکتی در اندام‌های ایشان به‌صورت ضعف عضلانی است که علائم خطرناکی است و در سطوح بالای صد سرب اورژانسی می‌شود، یعنی وقتی بیمار سطح سرمی سرب بالای صد و همچنین کاهش سطح هوشیاری یا اختلال شناختی به شکلی که متوجه زمان و مکان نشود یا اشخاص را نشناسد داشته باشد، نیازمند درمان اورژانسی برای پایین‌آوردن سطح سرمی سرب است. مصطفوی درباره احتمال شهادت ایشان نیز خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم زمان پیش‌بینی کنیم که آیا این اتفاق یک ساعت دیگر، یک‌ماه یا چندماه دیگر می‌افتد ولی معتقدیم با این سطوحی که به من گزارش شده؛ بحث اورژانسی است و باید ساعت به ساعت و به سرعت این سطح سرمی سرب پایین آورده شود وگرنه دچار عوارض مغزی و منجر به فوت خواهد شد. حمید اولیایی، متخصص سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها نیز در گفت‌وگو با فارس، ضمن تشریح آخرین وضعیت پزشکی شیخ‌زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه می‌گوید: شیخ‌زکزاکی که اکنون در زندان به سر می‌برد از دو دسته بیماری مزمن شامل بیماری قلبی، آنژین صدری و عوارض ناشی از فشار خون و دسته دیگر از بیماری‌هایی که ناشی از باقی‌ماندن گلوله‌های متعدد داخل بدن ایشان است، رنج می‌برد.
خشم و ابراز نگرانی
با انتشار خبر مسمومیت شیخ زکزاکی طی روزهای گذشته، شیعیان با برگزاری تجمع خواستار روشنگری در این‌باره و آزادی فوری او شدند. جنبش اسلامی نیجریه (IMN) درباره اوضاع وخیم جسمانی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و همسرش «معلمه زینب» که از سال ۲۰۱۵ در این کشور در زندان به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد. عبدا... محمد موسی، مسؤول اطلاع‌رسانی این جنبش از دولت فدرال خواست از دستور دادگاه عالی ابوجا که در دسامبر ۲۰۱۶ حکم به آزادی شیخ زکزاکی داده تبعیت کند.
وی به گزارش پزشکی کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن که اخیرا اجازه یافت وضعیت سلامتی زکزاکی را بررسی کند،‌ اشاره کرد و خواستار آن شد به وی اجازه داده شود برای مداوا به خارج از کشور برود. شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی نیز گزارش داد، مردم نیجریه در اعتراض به بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در تعدادی از شهرهای این کشور برای برپایی تظاهرات به خیابان‌ها ریختند. جمعی از دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه ایران نیز روز گذشته در حمایت از شیخ زکزاکی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان از رژیم نیجریه خواستند تا با توجه به وضعیت جسمانی نامساعد شیخ‌زکزاکی اجازه دهند وی تحت نظر پزشک قرار گرفته و درمان او انجام شود. در همین رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به این‌که شیخ‌زکزاکی در آستانه شهادت قرار گرفته است، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید از طریق مجاری بین‌المللی، راه را برای کمک به خمینی‌ثانی باز کند.
احتمال توطئه ترور
در این میان برخی کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند که احتمال دارد دولت نیجریه تحت تاثیر القائات رژیم عربستان قصد ترور شیخ زکزاکی را داشته باشد. درهمین‌باره ابراهیم سلیمان، عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن تاکید بر حمایت سعودی‌ها از رئیس‌جمهور نیجریه در برخورد با شیخ زکزاکی می‌گوید: این احتمال وجود دارد که دولت نیجریه قصد ترور شیخ زکزاکی را داشته باشد. این مطلب را از بی‌توجهی مقامات رسمی نیجریه به وخامت حال شیخ زکزاکی هم می‌توان فهمید.
به گفته وی، آزاد نشدن شیخ عجیب است. زیرا سه سال از زمان صدور حکم آزادی شیخ‌زکزاکی می‌گذرد اما محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه مانع اجرای این حکم می‌شود. اینها نشان می‌دهد دست‌های خارجی پشت این قضایا وجود دارد. سلیمان می‌افزاید: وجود شیخ زکزاکی همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این بشارت را به ما می‌دهد که انقلاب اسلامی در نیجریه به اذن الهی امری ثابت شده است.
همین امر موجب هراس سعودی‌ها شده و با فشار بر دولت نیجریه تلاش می‌کنند شعله‌های جنبش شیعیان در نیجریه را خاموش کنند.

رهبر شیعیان نیجریه در یک نگاه

شیخ ابراهیم زکزاکی در سال ۱۹۵۳ میلادی در شهر زاریا در ایالت کادونا، شمال‌غربی نیجریه به دنیا آمد. او توانست سال ۱۹۷۹ در رشته اقتصاد از دانشگاه احمد‌بلو لیسانس بگیرد. زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه بود. همزمان با وقوع انقلاب اسلامی ایران، شیخ زکزاکی که به شدت تحت تاثیر رهبری امام خمینی(ره) قرار گرفته بود به ایران سفر کرد و پس از طی مراحل تحصیلی در حوزه‌های علمیه به کشورش بازگشت.
شیخ زکزاکی تاکنون چندبار به اتهام فتنه و اخلال در نظم عمومی زندانی شده است. در روز ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌ا... و منزل، شیخ ابراهیم زکزاکی نیز تیر خورد و زخمی و توسط ارتش دستگیر و زندانی شد. سال 2016 دیوان عالی نیجریه حکم به آزادی شیخ زکزاکی داد اما تاکنون دولت نیجریه از اجرای این حکم سر باز زده است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها